Drama i mejsekassen
Fra : Steen J

Dato : 20-05-09 18:22

Jeg opsatte for at par måneder siden en mejsekasse med infrarødt kamera fra
Naturbutikken. Indtil fornylig gik det fint. En musvit havde lagt en masse
grene i kassen og pludselig var der 1-2-3 æg, som kom med en dags mellemrum.
Måske kom der osse et 4. æg.

Men så gik noget galt. Det blev sværere og sværere at se æggene. Det var
ligesom om, der var noget redekvas henover dem. Nu er de helt væk. Jeg tror,
at de er sunket ned igennem kvaset og har lagt sig på bunden af kassen.
Fuglen har været der om natten. På et tidspunkt så jeg musvitten stikke
hovedet ned i kvaset for ligesom at kigge efter æggene. Der kunne jeg se, at
laget af kvas/redemateriale virker ret tykt, vel sagtens 3 cm eller
deromkring, idet hele fuglens hoved forsvandt, da den stak det ned. Det ser
heller ikke ud til, at der er en ordentlig skålform, som jeg f.eks, kan se
på TV2's mejse-TV.

Er den mejse dårlig til at bygge rede, eller hvad? Kan reden reddes af
fuglen? (Jeg har selvfølgelig ikke tænkt mig at intervenere).

- - -

Her til morgen var der pludselig 2 musvitter i reden. Den ene lå på siden
med foden strakt op i hovedet på den anden. Jeg undrede mig en hel del og
var en smule rystet indtil jeg fandt ud af, at der var "krig på kniven".
Lidt senere baskede fuglene lidt og den ene hakkede efter den anden.
Pludselig forsvandt den ene musvit.

Sker den slags ofte? Den ene har vel forsøgt at erobre redekassen fra den
anden, eller hvad?

Nå, men der er jo ikke andet end at se tiden an og se hvad der sker.

/Steen J

Fra : Finn

Dato : 07-06-09 21:51

> [...]
>
> /Steen J
>I vores redekasse startede musvitten med at lægge æg sidst i april, og
inden den var færdig med at lægge æg blev de dækket til om dagen.
Musvitten stod tit på hovedet og rodede med æg og senere unger.
Musvitten begyndte først at ruge ca. 1. maj da der var 7-8 æg i reden.
Til sidst var der i alt 9 æg, men jeg tror kun at der blev udruget 5 unger.
Hvor mon de andre blev af. Der var ingen døde unger eller æg i kassen da
ungerne ca. 1. juni var fløjet fra reden.
mvh. Finn