Hvilke rovfugle?
Fra : Lars L

Dato : 21-04-09 16:01

Hej,

Stod og beundrede de her rovfugle meget, jeg har aldrig set en så stor flok
før.

http://picasaweb.google.dk/lat.rdaf/20081112Fugle

De var der altid, og holdt mest til omkring affaldspladsen.

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig med at identificere dem.

Lars

Fra : Max

Dato : 21-04-09 16:11

Hej Lars

> De var der altid, og holdt mest til omkring affaldspladsen.

Hvorhenne ?

--
Mvh Max

Fra : Lars L

Dato : 21-04-09 16:15

> Hej Lars

> Hvorhenne ?
>
> --
> Mvh Max

He he, lille detalje - Beklager

Afghanistan omkring Gereshk, Helmann.

Mvh

Lars

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 21-04-09 18:12

Lars L skrev:

> He he, lille detalje - Beklager
>
> Afghanistan omkring Gereshk, Helmann.

Efter haleformen (i flugt) at dømme vil jeg gætte
på glenter. Men jeg aner ikke om rød eller sort glente
er almindelige i Afghanistan.

Billedgoogling på engelsk: "red kite" eller "black kite".

--
Herluf :·)

Fra : Lars L

Dato : 21-04-09 18:26

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> er almindelige i Afghanistan.
>
> Billedgoogling på engelsk: "red kite" eller "black kite".

Hej,

Se det var også min svigermor og mit bud, men vi synes det var meget
specielt at de levede i så store flokke.

Der var flere hundrede fugle af samme art. Jeg fik desværre aldrig spurgt
nogen af de lokale.

Venligst

Lars

Fra : SørenH

Dato : 21-04-09 18:26

Lars L skrev:

> "Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i meddelelsen

> He he, lille detalje - Beklager
>
> Afghanistan omkring Gereshk, Helmann.
>
> Mvh
>
> Lars

Du behøver s'mænd ikke beklage, - det står jo på billederne.
Jeg er ret overbevist om at det er sort glente (Milvus migrans).
Kendetegn der matcher:
# Hale lige afskåret i spredt tilstand (som een af de eneste rovfugle
sammen med fætter rød glente).
# Håndsvingfjerene baseer er lyse.
# Generel mørk fjerdragt, - fuglen med de lyse spidser på pigtrådsrullen
er en juvenil.
Det er en ordentlig flok du har set!
Herhjemme ser du mest fætteren rød glente, - som ligner men er rødere
(surprise!) i fjerdragten.
Den er meget karakteristisk i sin søgning, hvor den hele tiden vrider
halen for at holde balancen.
Den sorte glente skal du sædvanligvis til tyskland for at se.
Mvh
Søren H.

Fra : Lars L

Dato : 21-04-09 18:36

"SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> halen for at holde balancen.
> Den sorte glente skal du sædvanligvis til tyskland for at se.

Tak for svaret,

Det var også min svigermors og mit eget bud, men det fortvivlede mig en del
at de lever i så stor en flok, der var flere hundrede fugle. De var meget
aktive termik flyvere, der var ingen da jeg kom tidligt i august. Der ankom
så et par enkelte fugle sidst i August, og til sidst var der flere hundrede
omkring slutningen oktober/november.

Jeg har en enkelt gang (med sikkerhed) set en rød glente herhjemme omkring
uggerby å i Nordjylland.

Venligst

Lars

Fra : Max

Dato : 21-04-09 18:57

Hej Lars

> i august. Der ankom så et par enkelte fugle sidst i August, og til
> sidst var der flere hundrede omkring slutningen oktober/november.

Mon ikke det er mangel på føde andre steder der driver dem
til at samles hvor der er føde.

> Jeg har en enkelt gang (med sikkerhed) set en rød glente herhjemme
> omkring uggerby å i Nordjylland.

Kommer du til Skåne kan du se rigtig mange.

--
Mvh Max

Fra : SørenH

Dato : 21-04-09 19:06

> [...]
> flere hundrede omkring slutningen oktober/november.
>
> Jeg har en enkelt gang (med sikkerhed) set en rød glente herhjemme

Det er en fugl som er kendt for at optræde i store flokke omkring feks
ådsler, affaldspladser/lossepladser mm. så mon ikke osse det er
tilfældet i Afghanistan?!
Den overnatter iøvrigt osse kollektivt.
Ja, det er altid dejligt at se en rød glente fordi den er så let at kende.
Når jeg er på tur med nogle af de rigtig hardcore, kan jeg blive
voldsomt imponeret over deres evne til at artsbestemme en rovfugl på
mange km's afstand (jeg har dem mistænkt for at gætte engang imellem
) men når det er en rød glente kan jeg osse være med på
langdistancespotting.
Mvh
Søren H.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 21-04-09 19:13

Lars L skrev:

> Det var også min svigermors og mit eget bud, men det
> fortvivlede mig en del at de lever i så stor en flok, der
> var flere hundrede fugle.

Det passer jo fint. Den svenske Wikipedia siger at den
sorte glente (som de kalder brun) holder til i store
mængder rundt om menneskers bosætning og gerne
ved lossepladser. Den er altså også ådselsæder. Og
hvis der brændes noget af, holder den øje med om der
er flygtende smådyr.

--
Herluf :·)

Fra : Finn

Dato : 05-05-09 20:12

> I søndags så jeg en rød glente ved el-værket i Bindslev.
En krage var efter glenten og den forsvandt efter nogen tid.
Finn

Fra : Ingrid & Hans

Dato : 06-05-09 10:46

hej angående Rød Glente
så har jeg nu to vintre set en RødGlente holde til ved
Haraldsted Sø i den ende der går op mod Roskildevej
hilsen