Autosnelle
Fra : Peter L

Dato : 17-05-09 07:59

Nogle erhvervsfiskere bruger en automatisk pirke-/pilkemaskine, som muligvis
hedder en autosnelle. Findes der sådan en til lystfiskerbrug? Så kunne man
nyde fritidsfiskeriet i fulde drag, mens maskinen fiskede.

Hilsen Peter

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 17-05-09 09:29

"Peter L" <plau@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> muligvis hedder en autosnelle. Findes der sådan en til lystfiskerbrug?
> Så kunne man nyde fritidsfiskeriet i fulde drag, mens maskinen

Jeg kender ikke dette apparatet men vil gerne citere Fiskeriloven og så
kan du selv bedømme om det vil være i strid med denne
Lystfiskere

§ 26. Enhver kan udøve lystfiskeri med stang, pilk eller lignende lette
håndredskaber, når reglerne i § 54 om lystfiskertegn er overholdt.

Fritidsfiskere

§ 27. Ud over det i § 26 nævnte lystfiskeri kan personer, der ikke er
registreret som erhvervs- eller bierhvervsfiskere, eller som ikke er
særligt fiskeriberettiget i henhold til §§ 24 og 25, udøve
fritidsfiskeri. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler om betingelserne for udøvelsen af fritidsfiskeri,
herunder om de redskaber, der må anvendes ved fritidsfiskeri.

Stk. 2. Fiskeri i ferske vande, der ikke er lystfiskeri, er omfattet af
reglerne om fritidsfiskeri, medmindre ministeren for fødevarer, landbrug
og fiskeri under hensyn til dokumenterede erhvervsmæssige forhold
tillader, at fangsten kan overdrages mod vederlag, jf. § 12, stk. 2.

--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 17-05-09 11:29

Paul Østerby Sørensen wrote:
> [...]
> landbrug og fiskeri under hensyn til dokumenterede erhvervsmæssige
> forhold tillader, at fangsten kan overdrages mod vederlag, jf. § 12,

Jeg fatter hat. Hvad mener du?

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 17-05-09 12:02

"3140 Abildgaard" <FJERNbjorgheim@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg fatter hat. Hvad mener du?
>
> --

Det troede jeg da fremgik lystfisker=lette håndredskaber, en automatisk
maskine=erhverv
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 19-05-09 06:49

Paul Østerby Sørensen wrote:
> "3140 Abildgaard" <FJERNbjorgheim@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det troede jeg da fremgik lystfisker=lette håndredskaber, en
> automatisk maskine=erhverv

Desværre. Når du skriver din pointe, kan jeg se den, men ellers er jeg ret
jura-blind.

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 19-05-09 08:46

> Desværre. Når du skriver din pointe, kan jeg se den, men ellers er jeg
> ret jura-blind.
>
> --

Det beklager jeg men sådan går det, man læser noget og forstår det på en
måde og går automatisk ud fra at andre selvfølgelig opfatter det på
samme måde, beklager hvis jeg på nogen måde har kunnet støde nogen.
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 23-05-09 10:22

> Det beklager jeg men sådan går det, man læser noget og forstår det på
> en måde og går automatisk ud fra at andre selvfølgelig opfatter det på
> samme måde, beklager hvis jeg på nogen måde har kunnet støde nogen.

Rolig nu. Det er jo ikke ligefrem ærekrænkende. Jeg er bare lidt tung i
juraen.

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 23-05-09 12:52

> Rolig nu. Det er jo ikke ligefrem ærekrænkende. Jeg er bare lidt tung
> i juraen.
>
> --

Sådan opfattede jeg det bestemt heller ikke
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : Peter L

Dato : 17-05-09 14:10

"Paul Østerby Sørensen" <paulsmail@ofir.dk Fjern mail> skrev i meddelelsen
> "Peter L" <plau@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kender ikke dette apparatet men vil gerne citere Fiskeriloven og så
> kan du selv bedømme om det vil være i strid med denne

Ups, det tænkte jeg ikke lige på.
Naturligvis er fiskeri med en autosnelle, hvis en sådan findes, ikke tilladt
i Danmark.
Hilsen Peter

Fra : Peter L

Dato : 23-05-09 14:03

Jeg skrev:
> Nogle erhvervsfiskere bruger en automatisk pirke-/pilkemaskine, som
> muligvis hedder en autosnelle. Findes der sådan en til lystfiskerbrug? Så
> kunne man nyde fritidsfiskeriet i fulde drag, mens maskinen fiskede.

Jeg var på færøerne for nogle år siden og besøgte en 80-årig mand, som
serverede frokost (torsk og importerede kartofler) og fortalte om sit liv.
Han fortalte, at han som dreng havde sejlet med en fiskeskonnert til
bankerne ved NewFoundland. Besætningen skulle skære halen af de torsk de
fangede og sømme dem til et bræt. Lønnen blev bestemt af antal haler. Han
havde, som dreng, siddet og bedt til gud om, at han ikke fangede noget, for
han havde ikke kræfter til at hale den næste torsk op. Det var baggrunden
for min tråd. Man kunne tænke sig at andre end muskelmænd kunne få en
meningsfyldt fridag med en båd og en amatørautosnelle.

Hilsen Peter