Hvilken knuder til fletliner
Fra : jan

Dato : 16-05-09 13:18

Hejsa.

Jeg syntes det er svært at binde en rigtig knude på fletliner, mange gange
er knudens brudstyrke mindre end fletlinens.
Hvad bruger i som holder

Knæk og bræk

Jan

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 16-05-09 13:36

"jan" <jea"fjern"@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg syntes det er svært at binde en rigtig knude på fletliner, mange
> gange er knudens brudstyrke mindre end fletlinens.

Jeg plejer at bruge en Palomar knude, den holder.
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-09 13:40

uni-knude virker til alt .... ses her http://www.salar.dk/tipsknuder.html

Fra : Morten

Dato : 16-05-09 15:51

> [...]
>
> Jeg syntes det er svært at binde en rigtig knude på fletliner, mange gange
> er knudens brudstyrke mindre end fletlinens.

Hej bruger også palomar knude den er ekstremt nem at lave selvom det gynger
og man fryser fingrene.
Og ved bundhug holder den også, linen plejer at springe længere oppe.
selvom det ikke er nogen fordel

Morten

Fra : Lasse Jensen

Dato : 17-05-09 11:56

On Sat, 16 May 2009 14:18:26 +0200, jan wrote:

> Hejsa.
>
> Jeg syntes det er svært at binde en rigtig knude på fletliner, mange
> gange er knudens brudstyrke mindre end fletlinens. Hvad bruger i som
> holder

Jeg kan også tilsuttte mig palomar knuden. Som jeg så nu ved hvad hedder.

Den er meget ukompliceret i forhold til den jeg fik demonstreret første
gang jeg prøvede fletline og jeg har endnu ikke oplevet den har givet
efter.

--
Lasse Jensen

Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 17-05-09 12:54

Mojn !!
Jeg er ikke i tvivl om, at Palomar-knuden er meget stærk --- og let at binde
!
Men ---- Hvis vi nu ser på Not-A-Knot, se er der jo flere, der skriver, at
dette er den stærkeste "knude". Mener, at det forfang / Blink / Spinner, som
sidder i øjer på "Not-A-Knot" har en langt større bevægelighed, end hvis det
er låst fast til linen med en Palomar-knude (i begge tilfælde skal linen
selvfølgelig sikres med en svirvel).
Min betænkelighed ved "Not-A-Knot" må gå på, at jeg et par gange har
oplevet, at jeg har kunnet trække linen ud af Not-A-Knot, efter at jeg har
afsluttet montagen. Om det kan skyldes, at jeg har viklet linen den forkerte
vej rundt om tråden / har viklet den for få gange / eller ikke fået den
rigtig igennem "afslutningsøjet", er jo ikke til at rekonstruere, når du
står med "Not-A-Knot" i den ene hånd og linen i den anden hånd ---- efter en
trækprøve !!
Er der nogen af jer der har tilsvarende erfaringer / meninger om min teori
med blinkets større bevægelighed ved Not-A-Knot
Knæk og Bræk
Hans

Fra : SEJ

Dato : 17-05-09 18:51

Har fiseket med not a knot i mere end 10 år og den er aldrig gået op,
dobbelt rundt i øjet for neden, otte gange runde og ind i det øverste øje,
selv når båden vipper og man har handsker på i frost tager det maks 10
sekunder. Hvis man er viklet ind på en kutter, løser man den galdeligt op
ligeså hurtigt og man har i det mindste hovedlinen væk fra opklarings
arbejdet. Så jeg er meget glad for systemet og de holder for mit vedkommende
nærmest evigt.
mvh
SEJ

Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 17-05-09 23:27

Tak for et godt svar !!!
Det må jeg prøve: Dobbelt rundt i øjet for neden.
mvh
Hans