Vind fra N & Ø
Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 18-04-09 15:59

Mojn !!
Her på de kanter hvor jeg bor og fisker, er det en kendt sag, at når vinden
går i Nord / Nordøst / Øst så bliver der meget langt imellem, at man kan
fange en fisk ved alm. kystfiskeri fra land. Det gør sig gældende, uanset
hvilket verdenshjørne stranden vender imod.
Er der nogen der har en teori om årsagen til dette. Jeg er klar over, at
fiskene ikke stikker hovedet op over vandet for at orientere sig om
vindretningen --- og så beslutter sig til at lade være med at spise nogen
den dag, hvis vinden kommer fra N / NØ / Ø.
Lægger man måske kun ekstra mærke til at man ikke fanger noget, når vinden
er fra omtalte retninger, og så er det jo nemmest at give vindretningen
skylden.
Der må være nogle blandt jer, der har flere faste fiskepladser, vendt mod
forskellige verdenshjørner som har en mening / erfaring om dette emne ???
Med venlig hilsen
Hans

Fra : Henrik Damgaard

Dato : 19-04-09 07:46

"Hans Mikkelsen" <bkfoto3@mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> forskellige verdenshjørner som har en mening / erfaring om dette emne ???

Hej Hans
Jeg bor på Nordsjælland og har de samme observationer (og måske samme behov
for bortforklaringer) i nordøstlig vind. Mine fiskepladser vender alle mod
nord.
Mon ikke noget af forklaringen ligger i, at det som regel giver højt, klart
og køligt vejrlig, når vinden er i det hjørne.
Uden at være meget inde i meteorologi, så vil jeg tro, at vi har lavtryk
vest for os og højtryk øst for eller her, når vinden blæser den vej. Altså
får vi den kolde klare luft fra det centrale Asien suget ned over os.
Jeg ved ikke om fiskene rent faktisk registrerer selve lufttrykket i vandet
også, men temperaturforskellene og det meget klare lys har en betydning,
tror jeg.
Ofte er der også mindre omrøring i vandet (svagere vinde) så det næsten er
ginklart. Det gør det nok også sværere at narre fisken med vores kunstagn og
ikke helt usynlige liner.
Alt i alt har jeg det i hvert fald selv med, at tabe tiltroen til
fiskelykken i den slags vejrlig, selvom det måske netop er den dejlige
forårsfornemmelse der har fået en afsted til kysten

Mvh
Henrik

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 20-04-09 22:52

Henrik Damgaard wrote:
> [...]
> Jeg bor på Nordsjælland og har de samme observationer (og måske samme
> behov for bortforklaringer) i nordøstlig vind. Mine fiskepladser

Netop det pastorat har jeg gennempløjet intensivt den sidste måned. Uanset
vindretningen: De ligger sågu ikke i lag!

--
¸.·´¯)