Bukkejagt.
Fra : Tau

Dato : 27-04-09 06:57

Nu starter sæsonen snart op og vi ser allere de første tvungne riffelprøver
løbe af stablen.
Jeg har selv i Lørdags været med til en i Aalborg, hvor der var over 220
skytter der skulle op til prøve.
Vi skulle se de nye skiver i auktion, altså den uden den hvide skive på.
Dumpeprocenten ver meget høj, og jeg syntes det er utrolig at nogen møder op
med et gevær, hvor der overhoved ikke er et eneste skud der har ramt skiven.

Dem der trænede, bestod størsteparten.
Mange nye skytter brugte formiddagen hos de 2 jagtforeninger, der havde
skydning på banerne, til at prøve deres evner, samt ligeledes få justeret
kikkert og gevær ind så det passer.
Disse skytter der trænede, var der mange der bestod. Nogle få af dem vi så,
kunne virkelig skyde, men dumpede desværree da nerverne ikke kunne holde til
presset.

Dem der ikke var ude at træne.
Nogle skød 6 skud samlet på en femkrone men alle skuddene sad desværre i
maven på dyret.
Nogle kom med et gevær som de lige havde købt hos våbenhandleren, med den
besked at det var indskudt?
Nogle kom med geværer, som ikke havde været ude af skabet, hvorefter vi
efter endt skydning kunne se, at der var en 3 - 4 skud der sad perfekt men 2
til 3 der sad uden for center. Mange af disse rifler havde et forskæfte, der
klemte på løbet.
Denne fejl er selvforstærkende når løbet bliver varmt.
Nu skyder trænings og jagt ammunition nødvendigvis ikke samme sted i center.
der kan sagten vare 10 til 15 cm forskel på træffebilledet. det var der også
nogen der fandt ud af.
En ny jæger, kom med en riffel hvor der var monteret en kikker på, der var
beregnet til drivjagt. skytten kunne ikke se centret, pga. af den dårlig
forstørrelse. (hvilken våbenhandler har mon rådgivet hende, eller havde han
lige noget skrammel han skulle af med)
Jeg sidder her i mit stille sind og tænker på, at en af aspiranterne havde
fået bæretilladelse til sit far riffel og var ikke ude at træne, for som
faderen sagde, så var geværet skudt ind?
Nu er der sjældent 2 der ser ens igennem kikkerten og derfor vil der også
være 2 resultater.
De unge mand klarede det ikke og ligeledes kunne man jo sige, at faderen der
ikke skulle til prøve, da han havde riffel før loven blev vedtaget, er en af
de mange som efter min mening skulle tvinges til en prøve.
Vi ser kun dem der skal til tvungen prøve, og jeg må formode at dem der ikke
skal, har en ligeså dårlig træffeprocent som der der skal.
Og så lige til aller sidst hvis du skal købe riffel for første gang, og
pengene måske er små.
Køb de gænse kalibre som 6,5 x 55 - 308 eller måske 30-06
Der er ikke noget i vejen med de andre kalibre, men prisen for trænings
ammu. er overkommeligt
Brug lidt flere penge på en god kikkert, og lidt mindre på riflen.
Jeg har selv 2 rifler. den ene til kr 1500,- og den anden til 15.000,- begge
i 6,5x55.
Jeg skyder nøjagtig lige godt, med dem begge, men kikkerter gør forskellen.

Knæk og bræk
CRANER