kan hun få det?
Fra : Therese

Dato : 28-04-09 19:50

Hej Alle sammen
Jeg er ikke helt sikker, men jeg er lidt uforstående overfor min kat
perle.
hun har fået fjernet livmoderen da jeg ikke ønsker at stå med killinger.
Kan hun stadig komme i løbetid?
Hun mjaver meget for tiden og er næsten helt elektrisk, og vil have
ekstrem meget opmærksomhed (udover det sædvanlige) går rundt og gnider
sig op af døre, stole, osv. vi kæler meget for hende da hun jo er vores
lille daling. :) vi flyttede for ca 1 1/2 månede siden i ny lej som
gjore det muligt for hende at komme ud, men det vil hun ikke ( skal
siges jeg har mistet håkon på den konto, ved ikke om hun ved at han ikke
kom tilbage efter han kom ud og blev kørt ned) :(

Hun opfører sig sådan som beskrevet i perioder, hun er vant til at være
inde, men har dog i en kort periode været ude, da det kunne lade sig gøre.

Jeg har tænkt på om det kan være flytningen men kan ikke se det er
derfor da hun har prøvet det før og ikke reagerede på den måde. så
tænkte jeg at hun måske er i løbetid, men har hørt at når livmoderen
blev fjernet som killing kan det ikke lade sig gøre.
Det er dog værst når min kæreste er alene hjemme med hende, hvor hun et
par gange har bidt ham eller sat hendes klør i ham for at ja få
opmærksomhed eller mens han har kælet for hende.

Syntes dette er besynderligt hvorfor mjaver hun sådan og er helt
elektrisk med at gnuppe sig op af alt?

Håber at nogen af jer kan hjælpe mig med at fortælle mig hvad hun vil...

Med venlig hilsen
Therese
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 29-04-09 13:27

Therese <therese-hjeltnesKATTE@BAKKEhotmail.com> writes:

> hun har fået fjernet livmoderen da jeg ikke ønsker at stå med killinger.
> Kan hun stadig komme i løbetid?

Hvis katte fungerer som mennesker, så ja. Livmoderen er blot en
opbevaringsdims, alle hormoner og den slags bliver dannet i
æggestokkene. Så ved at fjerne livmoderen sikrer man at dyret ikke
bliver drægtig, men man fjerne ikke risikoen for f.eks.
mælkekirtelkræft - og altså heller ikke ulemperne ved løbetider.

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Heidi, Miver, Mulle ~

Dato : 29-04-09 13:36

> Hvis katte fungerer som mennesker, så ja.
</klip>

Hvor længe er det siden katten er blevet steriliseret?

--
Venlig hilsen Heidi, Miver, Mulle og Bajse-Lejses mor

http://choco.dk
- en lækkerbid på nettet - online salg af Summerbird Chokolade

- husk, overskuddet går til dyreværnsarbejde :)

Fra : Ragna

Dato : 29-04-09 16:25

Jeg kan dårligt forestille mig en dyrlæge, der fjerner livmoderen uden også
at sikre katten mod unødige løbetider ved samtidig at fjerne æggestokkene.
Derimod har jeg hørt, at nogle dyrlæger steriliserer ved kun at fjerne
æggestokkene og ikke livmoderen, hvilket selvfølgelig er en mindre operation
og mere skånsomt for hunkatten.

--
Mange hilsener fra Ragna.

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-04-09 18:04

In news:49f8716f$0$56795$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Ragna <rahasNEJ@TAKtdcadsl.dk> typed:

> [...]
> steriliserer ved kun at fjerne æggestokkene og ikke livmoderen,
> hvilket selvfølgelig er en mindre operation og mere skånsomt for

Min Mini fik kun fjernet æggestokkene, men jeg var da lidt i tvivl om hvor
meget dyrlægen havde fjernet, så jeg ringede og spurgte. Det synes jeg også
at Therese skulle prøve. Det koster jo kun en telefonopringning, og så får
hun vel også en forklaring på kattens adfærd efter indgrebet.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Peter Knutsen

Dato : 30-04-09 04:22

Ragna wrote:
> Jeg kan dårligt forestille mig en dyrlæge, der fjerner livmoderen uden
> også at sikre katten mod unødige løbetider ved samtidig at fjerne
> æggestokkene.

Det har jeg også antaget, altså at det hele bliver fjernet.

> Derimod har jeg hørt, at nogle dyrlæger steriliserer ved kun at fjerne
> æggestokkene og ikke livmoderen, hvilket selvfølgelig er en mindre
> operation og mere skånsomt for hunkatten.

Ja, det lyder fornuftigt. Man kan eventuelt også nøjes med at klippe
forbindelsen mellem æggestokkene og livmoderen, på samme måde som når
man steriliserer et menneske, men så har man stadig hormonproduktion
(hormonerne går ud i blodet ganske som sædvanligt) og det er vel ikke
altid ønskværdigt i en kat, tænker jeg...

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Therese

Dato : 30-04-09 06:24

> [...]
> - en lækkerbid på nettet - online salg af Summerbird Chokolade
>
> - husk, overskuddet går til dyreværnsarbejde :)

Hun fik den fjernet da hun var et halv år ca. dyrlægen gjore det når det
var lovligt mener det var der omkring.

Fra : Heidi, Miver, Mulle ~

Dato : 01-05-09 21:13

<klip>
> Hun fik den fjernet da hun var et halv år ca. dyrlægen gjorde det når det
> var lovligt mener det var der omkring.
</klip>

Ok, jeg spørger på en anden måde, forlænge er det siden hun blev
sterliseret?

Der er så ingen lov mht. en kats alder ved neutralisering, rent faktisk gør
nogle dyrlæger det helt ned til 12 uge. Men det er en anden snak.

Jeg ved at der i en ret lang periode efter en neutrallisering, kan være kuk
i hormonerne, men det skal ikke vare mere end max. ½ år. Men jeg kan se du
vil ringe til dyrlægen og tale mde dem, super.
Lad os høre hvad besked du får :)

--
Venlig hilsen Heidi, Miver, Mulle og Bajse-Lejses mor

Fra : Allan G

Dato : 01-05-09 21:44

"Heidi, Miver, Mulle og BajseLejse's mor" <zasha_xFJERNDETTE@hotmail.com>
skrev i en meddelelse news:gtfl3l$1mur$1@newsbin.cybercity.dk...
> <klip>

Og klip

Hej Heidi
Hvad med hankastrater, ja det lyder til du ved lidt om det
Min ene hankastrat var kryptokid, så derfor prøvede de først den ene vej og
så 3 stk snit i maven og ud røg de.
Men han har stadigvæk lidt fedthale, Hmm mon de fik dem begge, Og det hele.
Det er 3 år siden han fik fjernet de der manglende kugler.
Det med fedthalen er det jeg undre mig lidt over, ja han må da stadigvæk
lave lidt hormon der giver dette?

Mvh Allan

Fra : Heidi, Miver, Mulle ~

Dato : 02-05-09 21:00

> Hvad med hankastrater, ja det lyder til du ved lidt om det

Hej Allan

Lidt ved jeg da men ikke om din kats problem, det er lige avanceret nok for
mig :o

--
Venlig hilsen Heidi, Miver, Mulle og Bajse-Lejses mor

Fra : Allan G

Dato : 08-05-09 15:41

skrev i en meddelelse news:gti8oc$2pf2$1@newsbin.cybercity.dk...

> [...]
> for mig :o
>

> --
> Venlig hilsen Heidi, Miver, Mulle og Bajse-Lejses mor

Æv, og det hjælper jo ikke at spørge min dyrlæge.
Min Dyrlæge tror jeg nu fuld og fast på, for når de siger at alt er fjernet,
så er det det.

Han kommer til at leve med en lille fedhale resten af sit liv, og det er jo
ingen skam.
Ja når man er langhåret på halen Og at jeg er så ligeglad.

Jeg kan jo prøve med en ny tråd

Er der nogle der kender til hankastrater med fedthale ?

Mvh Allan

Fra : Peter Knutsen

Dato : 30-04-09 04:20

Trine Kornum Christiansen wrote:
> Hvis katte fungerer som mennesker, så ja. Livmoderen er blot en

Katte er pattedyr ligesom mennesker, så det ville være meget underligt
hvis det ikke er deres æggestokke der danner kønshormonerne.

Fra : lh

Dato : 30-04-09 06:13

Jeg er ret sikker på at både livmoder og æggestokke er fjernet! Men, hvis
der er lidt slimhinde tilbage som ikke er fjernet kan det give falske
løbetider. Kender en hund der havde dette problem. Den var steriliseret, men
kom alligevel i løbetider. Det viste sig så at det var ovenstående der var
problemet. Den blev opereret en gang til - på dyrlægens regning! - og det
hjalp! Tal med din dyrlæge om det.

lh

Fra : Therese

Dato : 30-04-09 06:30

> [...]
> problemet. Den blev opereret en gang til - på dyrlægens regning! - og det

Tak for svaret :) jeg vil ringe til dyrlægen og få svaret...:)