Sammensætning af fisk
Fra : CC

Dato : 02-05-09 21:08

Datteren har fået et 60 l akvarie, hvor der nu er kommet fisk i.

5 stk. Sort tetra
2 stk. "Kysse Gurami"- af 2 forskellige slags. 1 "normal" og 1
"klumpfiskagtig"
2 stk. Pansermaller
10 stk. Neon fisk
2 stk. Slørhaler

"Fjolset" i Plantoramas dyreafdeling fortalte ikke, at Slørhalerne er en
koldtvandsfisk, så de døde efter 5 dage i 27 grader varmt vand.

Nogle af Neonfisken er også gået til. Derfor købte jeg 20 stk. "relativ" små
neonfisk på tilbud. Jeg troede, at de ville indlemmet i den eksisterende
flok, men nu er de alle væk.

Datteren oplyser, at Kysseguramierne kan være lidt voldsomme overfor
hinanden, men også overfor de andre.
Så nu er midt spørgsmål.

Er det Kysseguramierne der har spist alle de små Neofisk (fordi de ikke kan
tåle, at gå sammen), eller er det fordi fiskene ikke får mad nok til
dagligt, og de derfor i fælleskab har spist de små fisk?

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 02-05-09 22:20

"CC" skrev i en meddelelse
> "Fjolset" i Plantoramas dyreafdeling fortalte ikke, at Slørhalerne er en
> koldtvandsfisk, så de døde efter 5 dage i 27 grader varmt vand.

Ja - det er forædlede guldfisk, der ikke er så vilde med varme.

Men 27 grader er nok også i overkanten for andre - jeg ville nok "nøjes" med
24 grader.

> Nogle af Neonfisken er også gået til. Derfor købte jeg 20 stk. "relativ"
> små neonfisk på tilbud. Jeg troede, at de ville indlemmet i den
> eksisterende flok, men nu er de alle væk.

Neon kan være lidt sarte ved skift af akvarie f.x. fra forhandlerens til
dit.

> Er det Kysseguramierne der har spist alle de små Neofisk (fordi de ikke
> kan tåle, at gå sammen),

Måske - kommer an på størrelsen - den generelle regel for de fleste arter er
at alle fisk æder, hvad de kan gabe over - incl egne unger....

> eller er det fordi fiskene ikke får mad nok til dagligt, og de derfor i
> fælleskab har spist de små fisk?

De tror jeg ikke - der dør flere fisk af overfodring end af sult - præcis
som hos mennsker i vores del af verden

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Mogens Christensen

Dato : 03-05-09 07:07

Hvis det er alm neonfisk du har er vandet helt klart for varmt, både sort
Tetra, Neon og pansermaller trives bedst ved 22 grader, Kysseguramier klarer
også fint denne temperatur selv om det er den nedre del for dem.
En lavere temp. vil også hjælpe på iltmængden i et lidt overfyldt akvarie.
Husk også godt knald på cirkulationen.

MVH
Mogens

Fra : CC

Dato : 03-05-09 23:05

Ok - Temperaturen bliver skruet ned på 22-23 grader