Hvornår skal der spejle på
Fra : oz3bto

Dato : 15-05-09 10:55

Mener selv at jeg kan se det jeg skal kunne se i bilens egne spejle (Halv
stor 4WD og bette vogn)

Men findes der nogen mål der skal være overholdt ?

Fra : Per H

Dato : 15-05-09 11:18

On Fri, 15 May 2009 11:54:33 +0200, "oz3bto" <no@in.dk> wrote:

>Mener selv at jeg kan se det jeg skal kunne se i bilens egne spejle (Halv
>stor 4WD og bette vogn)
>
>Men findes der nogen mål der skal være overholdt ?

da jeg købte cv sagde han at der altid skulle extra spejle på. fordi
cv var bredere end bilen

per

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 15-05-09 22:51

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i meddelelsen
> Mener selv at jeg kan se det jeg skal kunne se i bilens egne spejle (Halv
> stor 4WD og bette vogn)
>
> Men findes der nogen mål der skal være overholdt ?

Udstyrsbekendtgørelsen siger, at der skal være tilstrækkeligt udsyn bagud.
Jeg lærte engang, at det var ensbetydende med, at man skulle kunne se ned
langs campingvognen. Den nemmeste måde at kontrollere det på, er at parkere
bil og cv så vogntoget holder helt lige. Så går man ned bag cv og kigger op
langs siderne. Når man så flugter hen langs siden, skal man kunne se en del
af sit sidespejl stikke uden for.
Det giver også en fornuftig mening. Desto længere inde spejlet er i forhold
til cv.ens sider, desto større blind vinkel vil man have, og bagfrakommende
vil først kunne ses meget sent.
Desværre ser man mange, som ikke har spejle, der stikker langt nok ud, og
derfor ikke har tilstrækkeligt styr på, hvad der sker bag ved dem. Det kan
bl.a. føre til meget farlige overhalinger, idet de ikke kan se, at en anden
måske kommer med stor fart og også trækker ud til overhaling, idet pgl.
befinder sig i den blinde vinkel, indtil pgl. er næsten helt fremme ved
cv.ens bagende.

Kurt

Fra : Morten

Dato : 16-05-09 10:40

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i en meddelelse
> Mener selv at jeg kan se det jeg skal kunne se i bilens egne spejle (Halv
> stor 4WD og bette vogn)
>
> Men findes der nogen mål der skal være overholdt ?

Hej hvis du flugter ned langs siden på din cv skal du kunne se mindst det
halve af dit sidespejl.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-05-09 15:54

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i meddelelsen
> Mener selv at jeg kan se det jeg skal kunne se i bilens egne spejle (Halv
> stor 4WD og bette vogn)
>
> Men findes der nogen mål der skal være overholdt ?

Nej.

Bemærk at du ikke vil kunne se så meget af højre side som af venstre side af
campingvognen, forudsat spejlene er lige langt ude. Dette skyldes at du
sidder i venstre side af bilen.

--
Per
Sælges: Arkivskabe i forskellige farver og størrelser fra 400,- for "normal"