solceller
Fra : Jan

Dato : 05-05-09 20:04

hej

er der nogen der har erfaringer med solceller f.eks disse

http://www.campingpriser.dk/shop/solpanel-2002p.html

Kan de holde et batteri opladet, og hvormeget forbrug kan man egentlig
trække. osv. nogle med erfaringer.

Fra : Michael

Dato : 05-05-09 20:40

Jan skrev....

> Kan de holde et batteri opladet, og hvormeget forbrug kan man egentlig
> trække. osv. nogle med erfaringer.

Det kommer jo helt an på, hvor meget strøm du skal
bruge.
Skal du være helt uafhængig, så skal der ca 4 paneler til.
Så er der nok til, varme, lys og tv, osv,
Vi er mange, der kører med dem, i DCK og det skal siges, at der er stor
forskel på hvor mange amp, folk får ud af dem. Om det er de enkelte
panelerne der er forskel på, eller om det er installationen, ved jeg ikke.

Hilsen Michael.

Fra : Brian Lund

Dato : 06-05-09 06:14

> [...]
>
> http://www.campingpriser.dk/shop/solpanel-2002p.html
>
> Kan de holde et batteri opladet, og hvormeget forbrug kan man egentlig

Én ting der springer mig lige i øjnene er at der står "1000W/m2"...

Så hut jeg visker er solen teoretiske maksimum ved jorden ca. omkring
1000W/m2 her i danmark, det vil sige den skulle udnytte 100%! De fleste
solceller udnytter mellem 10-20%...

Men derfor kan panelet skam være udemærket, der er bare nogen der ikke har
styr på specifikationerne.

Brian

Fra : Jørgen L.

Dato : 06-05-09 09:46

> [...]
> solceller udnytter mellem 10-20%...
>
> Men derfor kan panelet skam være udemærket, der er bare nogen der ikke har

Nej jeg tror det de mener er at hvis der er 1000W/m2 dvs. kl. 12 dansk
normal tid, panelet vinkelret på solen, skyfrit osv. så kan panelet give
180Wh dvs. 15 amp ind på batteriet pr. dag, og dette kun hvis panelet holdes
køligt, dvs nede på 25 grader.

Der står også at det kan teoretisk give 1,5 amp under de beskrevne super
forhold.

Men det er ekstremt teoretisk, det vil nok aldrig forekomme i virkeligheden.

Da man montere panelet fladt på vognens tag, det nok aldrig er 100% rent
osv. skal man nok ikke regne med mere end maks ½ delen.

Der man også vinde noget er ved at ændrer sit forbrug, eks. slukke for mover
når denne ikke bruges, have LED pære i stedet for halogen kun have tændt de
pære man har brug for, hvis man har varme på og det er et blæsersystem, så
ikke have blæseren skruet helt op, denne bruger rigtigt meget strøm. osv.

En sidste ting er at have et godt batteri uden for stor egenafladning, eks.
et AGM batteri.
Aldrig et startbatteri.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D & LMC Lord Ambassador 560 RD

Fra : Sten Bo

Dato : 06-05-09 10:45

"Brian Lund" <brian@-FJERN-lundfoto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> solceller udnytter mellem 10-20%...
>
> Men derfor kan panelet skam være udemærket, der er bare nogen der ikke har

Netop. Lidt for kortfattet. Her er en side med mange forklaringer
http://www.elfrasolen.dk/index.htm

Det angiver nogle ydelser ved bestemte testbetingelser hvor man netop
oplyser udgangspunktet 1000 W/m2 (som solens nogenlunde max heromkring).

Jeg læser det til at 1 m2 ville give 180 W/h

Her er f.eks forklaringen på AM 1.5
http://rredc.nrel.gov/solar/spectra/am1.5/

Fra : Jørgen L.

Dato : 06-05-09 10:09

"Jan" <jandamkjaer@gmail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> http://www.campingpriser.dk/shop/solpanel-2002p.html
>
> Kan de holde et batteri opladet, og hvormeget forbrug kan man egentlig
Hej Jan.

Som jeg læser det, kan det under optimale forhold (se mit andet indlæg) give
1,5 Amp, dette er nok i underkanten til at du kan forvente at fri campere i
længere tid, men det kan fint vedligeholde batteriet.

Det er meget svært at fortælle dig mere, da der mangler en bunke info fra
din side.
eks. hvordan bruger i cven ?
sommer/vinter ?
hvor mange dage
hvad skal kunne køre og hvor længe (tv, lys, blæser etc)
batteri type og størrelse
hvad forventer du selv ?

eks. har vi camperet fint i 4 dage, med lys, dog uden varme, andet end til
varmt vand (Alde fyr) uden tv på et alm frtids bateri på 100 amp/h. vi havde
brugt omkring 10 amp/h pr. dag.

Man siger at et alm bly batteri, eks. det man kalder et fritidsbatteri kan
tåle dybdeafladning på 50-60% uden at tage væsentlig skade, selvfølgelig
bliver det slidt af disse afladninger, men det stiger voldsomt for hver % du
kommer over 50%
Et AGM batteri kan tåle op til 80 % så man kan sige der kan du nøjes med et
75 amp hvor du for at få det samme i et fritidsbaterie skal have et 100 amp.
Men vægt mæssigt vejer 75 amp/h AGM næsten det samme som et 100 amp/h
fritids batterie, det fylder bare lidt mindre.

MEN MEN, det der er allervigtigst at huske er, at det der slår flest
batterier i stykker er mangelfuld opladning, hvis det ikke kommer op på dets
gasnings spænding (alm batteri 14,4V v. 20 grader) sulfatere det, og er det
først sulfateret i et område kommer dette aldrig tilbage.

Derfor bør der side en god 3 eller flere step lader, denne er vigtigere end
batteriet i sig selv, så spar aldrig på laderen, det er for dyrt i længden.