Findes den seriøse Campingvognsforhandler?
Fra : Kurt Pedersen

Dato : 03-05-09 14:24

Hej NG
Min påstand er. Nej det gør han ikke. Jeg har i hvert fald fundet ud af at
jeg ikke har mødt ham en eneste gang hos nogen af alle de forhandlere jeg
har været hos.

Hvad jeg begrunder det med? Jo hos alle forhandlerne har det været således
at de har et skilt på hver campingvogn. Brugt som ny.

På skiltene står der, blandt en masse andre oplysninger, helt tydeligt hvad
campingvognens egenvægt er. Spørgsmålet er hvorfor denne vægt bliver oplyst.

Totalvægten er den vægt der fortæller mig, om den pågældende Campingvogn kan
spændes bagefter bilen. Så man går selvfølgelig rundt på pladsen og kikker
på de Campingvogne der opfylder dette krav.

For nu at være sikker på at man ikke kommer til at køre på ferie med
overvægt er det en god ide at køre Campingvognen hen på en vægt for at få
den vejet.
På vægten er det så at man bliver noget overrasket når man finder ud af at
vognen med vand og gas men uden fortelt vejer det samme som er angivet under
Totalvægten.

Det næste spørgsmål er så, ville I eller ville jeg købe Campingvognen hvis
der på skiltet stod at Campingvognens øjeblikkelige vægt var det samme som
totalvægten? Nej vel.

Så mit bedste bud er at angivelsen af "Egenvægten" på skiltene udelukkende
tjener det ene formål, nemlig at foregøgle køberne at forskellen i vægt
mellem egenvægten og totalvægten kan bruges til bagage m.v.

Mere grotesk bliver det så når forhandleren tilbyder at montere en
cykelholder på, på trods af at han jo om nogen forlængst er klar over at
campingvognens totalvægt forlængst er overskredet.

Nu har jeg skrevet hvorfor Egenvægten er angivet men hvis i har et bedre bud
så frem med det. Jeg kan ingen finde......
mvh
Kurt

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 03-05-09 17:02

"Kurt Pedersen" <ktp.ktpttt@get2net.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Nu har jeg skrevet hvorfor Egenvægten er angivet men hvis i har et bedre
> bud så frem med det. Jeg kan ingen finde......

Useriøst at oplyse egenvægt - det synes jeg ikke.
Men det er jo et kendt problem, at egenvægt på en cv oftest ikke viser den
reelle egenvægt. Dels fordi den fugt en cv kan opsuge vil veje, og dels at
en masse ekstraudstyr ikke er med i egenvægten.
Men forkskelllen på egenvægten og totalvægten kan være nyttig at vide, idet
desto større den er, desto større chance er der for, at man ikke får fyldt
for meget i den.
Personligt vil jeg helst have en forskel på ca. 300 kg, idet min erfaring er
at så kan jeg normalt holde mig inden for lovens rammer.
Nogen har kun 150 kg i forskel, og der må det være svært - næsten umuligt
ikke at lave overlæs, medmindre man har en trækker med god bagagerumsplads,
så man kan læsse en masse tungt i den i stedet for.
Dernæst kan der være spørgsmålet om, hvorvidt man i det hele taget må køre
med den. Der er egenvægten absolut nødvendig, mens totalvægten her ikke
altid spiller en rolle.
Har du f.eks. en cv med en egenvægt på 1000 kg, totalvægt på 1400 kg, og en
bil som max må køre med 1350 kg, så ved du, at du at den må lastes med op
til 350 kg over egenvægten, og så kan du stadig køre lovligt med den, idet
det er faktisk totalvægt som er afgørende og ikke den godkendte.
Så helt useriøst er det vist ikke.

Kurt

Fra : Kurt Pedersen

Dato : 03-05-09 19:00

Hej
Problemet er jo at campingvognen bliver bygget op til et bestemt punkt.
Vægten ved dette punkt kalder man så egenvægten. Dernæst fortsætter man med
at bygge indtil slutproduktet står færdigt. Den vægt som vognen nu har er
den køreklarevægt, men den bliver ikke beskrevet. Resultatet er at hvis du
har valgt luxus udgaven af luxusudgaverne så risikerer du at fabrikanten har
brugt hvert et kilo fri vægt.
Så hvis du går ud fra at bare du holder dig fra at læsse mere end de 350
kilo på så kører du stadig lovligt. Dertil må jeg bare sige at du lige har
læsset 350 kilo på en campingvogn hvor du reelt ikke aner om den vejede 1000
kilo eller 1175 kilo før du startede med at læsse på. Resultatet er at du nu
resikerer at køre rundt med en campingvogn der nu vejer 1525 kg.
Hvor meget vognen vejer kan kun en vægt vise og så håbe på at der er et
stykke vej op til totalvægten.
mvh
Kurt

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 03-05-09 23:17

> [...]
> at du nu resikerer at køre rundt med en campingvogn der nu vejer 1525 kg.
> Hvor meget vognen vejer kan kun en vægt vise og så håbe på at der er et

Tja - hvad skal jeg sige? Vi har haft en del campingvogne efterhånden og
ingen af dem har som udgangspunkt vejet, hvad der svarede til den tilladte
totalvægt. Når vi har fået en ny vogn, har vi altid vejet den både tom og
med læs, da vi gerne vil vide, om vi befinder os inden for de tilladte
grænser.
Nu kan jeg ikke huske alle talllene, men de har ligget på 50 til max 100 kg
over egenvægten.
Så når jeg så regner på det, så siger jeg gerne egenvægt + 100 kg kan jeg
ikke selv bruge, men resten op til tilladt totalvægt kan jeg.
Men det er jo så mine personlige oplevelser, som jeg ikke har belæg for at
sige, gælder for alle vogne.
Men jeg vil dog påstå, at jeg tror at de fleste vogne ikke vejer hvad der
svarer til tilladt totalvægt, når de leveres.

Kurt A

Fra : Sten Bo

Dato : 04-05-09 10:42

> [...]
> Men jeg vil dog påstå, at jeg tror at de fleste vogne ikke vejer hvad der
> svarer til tilladt totalvægt, når de leveres.

Vægtoplysningerne egenvægt (og køreklar) må ikke overskrides med mere end 50
kg. Der er ejerens ansvar at få vognen til omsyn hvis det overskrides.

http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Vejledninger/Syn_og_omsyn/kap03.pdf
Afsnit 3.01 side 12/13

Klip

På køretøj, der er standardtypegodkendt eller anmeldt EU-typegodkendt og
ikke er

konstruktivt ændret, kan en ændring af egenvægt eller køreklar vægt for
køretøj,

godkendes på baggrund af oplysninger fra køretøjsfabrikanten eller dennes
repræsentant, omhandlende det konkrete stelnummer. Dette skyldes, at den på
godkendelsen

anførte egenvægt eller køreklar vægt kan være en gennemsnitsvægt for
varianten

med forskelligt udstyr, og at et aktuelt køretøjs helt korrekte vægt derfor
kan

afvige. Der må på denne måde højst accepteres en ændring af egenvægt eller
køreklar

vægt på 50 kg (dog +/-3% for lastbil N2/N3 og påhængs-/sættevogn O3/O4,

og 25 kg for knallert og motorcykel).

Men man kan vel forestille sig at nogle campister accepterer kører rundt med
overvægt for ikke at skulle ta det BE. (Manglende lasteevne, større aksel
og større total). Producenten har vel også, tungere CV, større totalvægt et
"smallere marked til vognen.

Jeg ved ikke hvem det er man snyder. sikkerheden i alt fald. Og især
begyndere der med familie og almindelig familiebil køber størst mulige CV
der lige akkurat må hænges på inden for et almindelig B kort.

Har vi nogensinde hørt om vogne der vejer mindre end oplyst?

Det er nævnt i debatten at man pga. af forkerte vægtoplysninger _uden
udgifter for køber_ har måtte lovliggøre sagen ikke mindst pga. den
manglende lastevne, ved at forsyne vognen med større aksel og bringe den
gennem syn.

Man må så håbe at deres bil og kørekort stadig er stort nok.

Fra : Sten Bo

Dato : 04-05-09 10:50

> [...]
> 50 kg. Der er ejerens ansvar at få vognen til omsyn hvis det overskrides.

Hvis man ikke kan "læse" det i linket. Bestemmelserne findes her
http://www.fstyr.dk/sw22273.asp

Fra : Kurt Pedersen

Dato : 11-05-09 10:17

Hej
Jamen jeg er da også sikker på at min vogn overholder sin egenvægt. Men det
er da foruroligende når man på nettet kan læse om alle de ting der er
monteret fra ny og som skal lægges til egenvægten og dermed også skal
trækkes fra lasteevnen.

Lille kørekort / stort kørekort, er totalvægten først overskredet så hjælper
det jo ikke med et større kørekort. Kun vognens faktiske vægt vil være til
gavn for en køber og da især førstegangskøberen, idet det jo fortæller ham
noget om hvor meget han må fylde i. En vægt der nærmer sig totalvægten vil
måske få en evt. køber til at fravælge den pågældende vogn med mindre at han
har så stor en bil at den kan klare resten af bagagen.

Det ville da være synd hvis hovedparten af de 60% der kører med overvægt her
i danmark udelukkende gør det fordi de blindt har stolet på den læsseevne
som de har fundet frem til ved at trække egenvægten fra totalvægten.

Jeg har vejet min vogn og ved derfor hvor meget jeg har at gøre med, men
hvor mange gør det.
mvh
Kurt

Fra : Sten Bo

Dato : 13-05-09 12:02

Du misser måske pointet. Vognes egenvægt og køreklare vægt der fremgår af
registreringsattesten . Må MAX være 50 kg større end det fremgår af
attesten.Det står simpelthen i bestemmelserne og er ejerens ansvar.

Hvis vægten ikke ligger inden for de 50 kg skal attesten bringes i orden via
en godkendt vejning og et syn.

Det her burde ikke være et problem overhovedet.

Og jeg har da læst om et tilfælde hvor sælgeren var nød til at sætte større
aksel på vognen for at lovliggøre den.

Det burde også fremgå af bestemmelserne hvor stor lasteevne der ud over
køreklar vægt, skal være pr person vognen er indrettet til. 50 kg f.eks. -
Ville vel være rimeligt?

Men det har jeg ikke hørt om. Men det hele, alt ekstraudstyr skal medregnes
i køreklar vægt. Også mover m batteri f.eks.

Jeg forstår ikke at man når der testes ikke vejer campingvognene og
sammenligner det med data. Udstyrspakkerne blir jo altid omtalt. Men lad os
da få lidt data - det må da være dejligt entydigt at forholde sig til.

Det her gælder ikke bare CV men også AC hvor jeg for nylig læst om en der
vejede 400 kg over totalen - uden proviant og tøj - eller personer for den
sags skyld. !!!

mvh

Fra : Roy Øyan

Dato : 13-05-09 12:54

On Wed, 13 May 2009 13:02:15 +0200, "Sten Bo" <fjerngoss@stofanet.dk>
wrote:

> [...]
>vejede 400 kg over totalen - uden proviant og tøj - eller personer for den

I Norge er mange AC nedveiet til under 3500 kg, slik at man kjøre med
bare B-sertifikat. Disse har ofte svært liten nyttelast...
Vi tro at det er mange som kjører rundt ulovlig.

Det samme gjelder nok for endel CV også...