Dæktryk CV
Fra : Ukendt

Dato : 07-04-09 14:30

Har købt en brugt CV, hvor jeg er lidt itvivl med dæktrykket.
På selvedækket, står der MAX PSI 34, men på skærmkassen på selve CV står der
3 Bar...
Hvad skal der i?

Fra : Martin [6000]

Dato : 07-04-09 22:25

Den Tue, 07 Apr 2009 15:29:45 +0200 skrev jojo:

> Har købt en brugt CV, hvor jeg er lidt itvivl med dæktrykket. På
> selvedækket, står der MAX PSI 34, men på skærmkassen på selve CV står
> der 3 Bar...
> Hvad skal der i?

Jeg kan ikke lige omregningstabellen i knolden, men du skal ihvertfald
ikke fylde mere i end dækket er godkendt til

Så hvis 3 bar overstiger de 34 PSI så hold dig til 34 PSI - og omvendt.

Fra : Jørgen L.

Dato : 07-04-09 22:37

> Har købt en brugt CV, hvor jeg er lidt itvivl med dæktrykket.
> På selvedækket, står der MAX PSI 34, men på skærmkassen på selve CV står
> der 3 Bar...
> Hvad skal der i?

der kan google hjælpe
http://www.google.dk/search?sourceid=navclient&hl=da&ie=UTF-8&rlz=1T4DADK_daDK283HR292&q=34+psi+to+bar

skriv i søge linien "34 psi to bar" i det her tilfælde 34 pounds per square
inch = 2.34421748 bar

Ud fra hvad du skriver er jeg bekymret for at du har dæk på der har den
rette bære evne.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D & LMC Lord Ambassador 560 RD

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-09 04:47

> Ud fra hvad du skriver er jeg bekymret for at du har dæk på der har den
> rette bære evne.

Mangler vidst lige et "ikke" der..
Jeg har lige fået den synet, er det ikke noget som de ville have fortalt
mig?
Det er en lille vogn, den vejer 775kg i egenvægt - Hvis det hjælper lidt.
Læste på en side, at man kunne give dækkende 10% mere en max tryk, hvad er
Jeres mening om det?

Fra : Jørgen L.

Dato : 08-04-09 09:07

"jojo" <noner> skrev i meddelelsen

> [...]
> Læste på en side, at man kunne give dækkende 10% mere en max tryk, hvad er

Det er en god ide, med 10 % mere tryk. Dette gælder også baghjulene på
bilen, maks dæktryk iht til bilens instruktionsbog + 10 %

Nu skriver du 775 kg i egen vægt, men hvad er den reelle total vægt ? altså
hvad skal dækkende bære ? den vægt er meget mere interesant end egenvægten.
Hvor gamle er dækkende ? er de mere end 5,99 år gamle bør de skiftes,
specielt hvis du skal ud og kører langt og endnu mere hvis du skal sydpå,
ned i varmen.

Hvad står der af størrelse og lasteevne osv på dækket ?

Fra : S.B.

Dato : 10-04-09 19:23

"Jørgen L." <Noemail@noemail.invalid> skrev i en meddelelse

> "jojo" <noner> skrev i meddelelsen

Vi kører efter det max tryk der står på dækket, og så trækker vi 15% fra

Søren

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-04-09 01:00

"S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk> skrev i meddelelsen

> Vi kører efter det max tryk der står på dækket, og så trækker vi 15% fra

Normalen er plus 10%, det giver stabile dæksider ..

--
Per
Sælges: Arkivskabe i forskellige farver og størrelser fra 400,- for "normal"

Fra : Jan Boegh

Dato : 11-04-09 09:26

"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> skrev i meddelelsen

> "S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk> skrev i meddelelsen

> Normalen er plus 10%, det giver stabile dæksider ..

I forhold til det, der er opgivet på dækket?
Jeg kan forstå, at du lægger 10% oveni det, der typisk er opgivet i CVens
brugsvejledning, men jeg er da godt nok skeptisk for at følge et råd om at
hælde 10 % oveni maxtrykket for dækket. Jeg har lige været ud at tjekke
mine. De er angivet med et maks tryk på 65 psi. Det svarer til
ca. 4,5 bar. DVS du mener at jeg skulle hælde 5 bar på. Det er godt nok
meget.

I øvrigt, når snakken nu går på dæk:
Jeg vil anbefale ejere af nye campingvogne at tjekke de dæk, der er monteret
ved leveringen. idste år var på vores sommerferie ude for noget helt
utænkeligt. Vi havde 2 dækeksplosioner. Ikke punkteringer, men regelrette
dækeksplosioner, med et brag så stort, at vi troede at vi var blevet beskudt
Og det er dælme trælst at blive udsat for først på en italiensk motorvej
en søndag aften og siden på vej hjem oppe ved Frankfurt. Og det med en ny
Dethleff, hvor vi da bestemt var overbevist om at vi havde godt kram. Det
viser sig at denne næsten 200.000 kr dyre vogn er udstyret med de rene
skoddæk - Matador - og vel hjemkommet gik jeg på nettet for at finde ud af
hvorfor pokkker det var sket. Og det viste sig at det åbenbart er en
oplevelse, jeg har delt med masser af andre campister. Så skal du have ny
vogn og den er udstyret medde disse lortedæk, så gør det til en betingelse
for køb at forhandleren skifter stadset til noget anstændigt. Og ellers - så
få dem skiftet for egen regning - det er usandsandsynligt surt og
ødelæggende for en god ferieoplevelse at stå på en motorvej med sprængte
dæk.

vh
Jan

--
Jan Bøgh
Fotos på http://album.boegh.net

Fra : S.B.

Dato : 22-04-09 16:17

"Jan Boegh" <nobody@nospan.nowhere> skrev i en meddelelse
> [...]
> regning - det er usandsandsynligt surt og ødelæggende for en god
> ferieoplevelse at stå på en motorvej med sprængte dæk.

Desværre er der nogen der vælger at sætte almindelige bildæk på, og de
holder ikke ret godt til det
Vi har, som mange andre, sat varevognsdæk på, der er beregnet til en langt
højere belastning

Søren

Fra : Jan Boegh

Dato : 22-04-09 21:53

> Desværre er der nogen der vælger at sætte almindelige bildæk på, og de
> holder ikke ret godt til det
> Vi har, som mange andre, sat varevognsdæk på, der er beregnet til en langt
> højere belastning

Omtalte dæk er skam varevognsdæk, kvaliteten er bare elendig.

vh
Jan