Summa Summarum, administrering af a conto?
Fra : Petersen_Michael

Dato : 22-04-09 11:31

Hej Ng.

I disse krise tider, er det ikke så let at kradse penge ind, som det har
været.
Jeg er lidt irriteret over at mine kunder tror at 14 dages kredit er et tag
selv bord. - så lange kredit de nu har behov for.

Derfor påtænker jeg at de mest genstridige af mine kunder frem over kun kan
handle ved at betale halvdelen af ordren forud, men hvordan håndterer jeg
det i Summa Summarum? Jeg benytter ver. 2.6.7

--
Med venlig hilsen
Michael Petersen
Residerende i Nyborg

Fra : Allan Soerensen

Dato : 22-04-09 11:56

"Petersen_Michael" <petersen_michael.dengyldnemåge@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:49eef1f2$0$56787$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> kan handle ved at betale halvdelen af ordren forud, men hvordan håndterer
> jeg det i Summa Summarum? Jeg benytter ver. 2.6.7

Opretter en faktura på det halve beløb og laver en kopi af den.
For at huske hvem der er dårlig betaler, kan du på kunden kartotekskort
afkrydse feltet "Lås for fakturering". Så kan der først laves en faktura når
du manuelt har fjernet afkrydsningen. Jeg bruger selv feltet til at markere
kunder, hvor der tidligere har været bøvl med betalingen, så jeg husker det
hvis de bestiller noget i gen om f.eks. 1 år.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 22-04-09 13:50

Allan Soerensen <nospame@nospame.nospame> wrote:

> [...]
> selv feltet til at markere kunder, hvor der tidligere har været bøvl
> med betalingen, så jeg husker det hvis de bestiller noget i gen om

Tak for rådet, det er vejen frem

--
Med venlig hilsen
Michael Petersen
Residerende i Nyborg

Fra : Ukendt

Dato : 23-04-09 07:36

> det i Summa Summarum? Jeg benytter ver. 2.6.7

Uanset hvad, så burde du opdatere til version 2.9.8, som er den seneste
frigivede SummaSummarum 2.

Se versionsoversigten her :
http://www.summasummarum.dk/versionsoversigt_2.htm

/karsten

Fra : Allan Soerensen

Dato : 23-04-09 09:02

"Karsten Madsen" <6 på drosselvej i danmark> skrev i en meddelelse

> Uanset hvad, så burde du opdatere til version 2.9.8, som er den seneste
> frigivede SummaSummarum 2.

Ups da, jeg havde ikke bemærket at der var tale om en gammel version 2.
Jeg er i tvivl om "Lås for fakturering" overhovedet findes på debitorkortet
i den version. Det er en del år siden version 3 blev frigivet og der er
kommet mange små tilføjelser til, så den funktion kunne godt være en af dem.

Det er begrænset hvad en opgradering koster, så jeg syntes du bør overveje
en sådan. Bemærk iøvrigt at version 2 ikke virker under Windows Vista, så du
kommer nok til at opgradere før eller siden.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 23-04-09 18:11

> [...]

> debitorkortet i den version. Det er en del år siden version 3 blev
> frigivet og der er kommet mange små tilføjelser til, så den funktion

Du har ret, "Lås for fakturering" er ikke en feature på min version.

> Det er begrænset hvad en opgradering koster, så jeg syntes du bør
> overveje en sådan. Bemærk iøvrigt at version 2 ikke virker under
> Windows Vista, så du kommer nok til at opgradere før eller siden.

Jeg klarer mig med XP endnu

Det er ikke fordi selve opdateringen er dyr, det er mere alt det bøvl, der
er med at rette alting til..
jeg har opgraderet Summa en enkelt gang eller to, og synes det er død
besværligt.

Man skal ikke lave om på noget der virker. *B*

--
Med venlig hilsen
Michael Petersen
Residerende i Nyborg

Fra : Ukendt

Dato : 23-04-09 21:17

> [...]
> besværligt.
> Man skal ikke lave om på noget der virker. *B*

Hmmmm,
1. Køb en version 3
2. Tag en sikkerhedskopi af 2'eren (Shift-Ctrl-B)
3. Download 3'eren
4. Installer 3'eren
5. Start 3'eren og indtast koderne til 3'eren (se pkt 1)
6. æh der er ikke nogen 6....

/karsten

Fra : Petersen Michael

Dato : 23-05-09 08:14

> [...]
> 3. Download 3'eren
> 4. Installer 3'eren
> 5. Start 3'eren og indtast koderne til 3'eren (se pkt 1)

Punkt 6
Finde de formularer man har kreeret i 2éren, som ikke er med i backupfilen,
og derfor skal håndteres manuelt, kontrolere at der ikke er ændret noget i
formular felter...

Jeg skal også nok finde et punkt 7 når jeg har rodet lidt mere med det

Michael Petersen
omme i Nyborg

Fra : Allan Soerensen

Dato : 24-05-09 18:35

"Petersen Michael" <petersen_michael@den gyldne måge mail.tele.dk> skrev i
en meddelelse news:4a17a252$0$56780$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> Finde de formularer man har kreeret i 2éren, som ikke er med i
> backupfilen, og derfor skal håndteres manuelt, kontrolere at der ikke er

Installer version 3 oven i den gamle version 2 og klem alt om dine
formularer og diverse indstillinger.
Backup-sættet er kun for en sikkerheds skyld, hvis noget skulle gå galt. Du
får sandsynligvis ikke brug for den.

Sådan gjorde jeg, da jeg kik fra version 2 til version 3. Det var lige så
let og smertefrit, som når der løbende kommer småopdateringer, så det tog
ikke mange minutter.

Fra : jr

Dato : 23-04-09 19:03

"Petersen_Michael" <petersen_michael.dengyldnemåge@mail.tele.dk> skrev i
meddelelsen news:49f0a11d$0$56777$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> er med at rette alting til..
> jeg har opgraderet Summa en enkelt gang eller to, og synes det er død

Lige netop her synes jeg ikke der har været problemer sammenlignet med andre
programmer.

Hvilke ting har drillet dig i forbindele med opgradering. Bare lidt
nysgerrig

Med venlig hilsen
Jørn Rasmussen

Fra : Petersen_Michael

Dato : 24-04-09 23:11

jr <jornrar@gmail.com> wrote:
> "Petersen_Michael" <petersen_michael.dengyldnemåge@mail.tele.dk>

> Hvilke ting har drillet dig i forbindele med opgradering. Bare lidt
> nysgerrig

Hmm.. det er ved at være længe siden, men brugerfelter skal redigeres,
formularer redesignes, eller der skal i altfald peges på at den skal bruge
mine formularer og ikke standart formularerne..
Hvilket igen betyder at jeg skal fyrer en del test af inden jeg er klar til
at sende en kunde den første faktura..

Det er nemmere at beholde den version jeg har

Der er ingen grund til at bruge tid på at lave om på noget der virker..
Jeg vil hellere bruge tid på at tjene penge..

--
Med venlig hilsen
Michael Petersen
Residerende i Nyborg

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-09 14:18

> Hmm.. det er ved at være længe siden, men brugerfelter skal redigeres,
> formularer redesignes, eller der skal i altfald peges på at den skal bruge
> mine formularer og ikke standart formularerne..

Nej.
Der er ikke noget som skal redigeres eller redesignes, eller stier der skal
ændres.
Hvis du opgraderer fra en 2.9.4 til 3 og beholder din Windows XP, så skal
der kun downloades, installeres og tastes ny kode.

/karsten

Fra : Petersen_Michael

Dato : 25-04-09 19:39

Karsten Madsen <6 på drosselvej i danmark> wrote:

> Nej.

OK

Men det var min oplevelse, da jeg opgraderede fra 2.x.x til min nuværende
2.6.7

--
Med venlig hilsen
Michael Petersen