kopi af harddisk
Fra : S.B.

Dato : 11-04-09 22:12

Har fået ny PC og endelig installeret hvad jeg skal bruge, men for nu at
undgå det en anden gang ville jeg så købe en extern HD og spejle det over
på, hvad er det bedste og mest brugervenlige program jeg kan bruge til det?

Søren

Fra : John

Dato : 11-04-09 22:53

"S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk> skrev i en meddelelse

> for nu at undgå det en anden gang ville jeg så købe en extern HD og spejle
> det over på, hvad er det bedste og mest brugervenlige program jeg kan
> bruge til det?

Måske dette:

"HDClone is a perfect tool for backups and copies of entire software or
operating system installations":

http://majorgeeks.com/HDClone_Free_Edition_d3809.html

John

Fra : S.B.

Dato : 12-04-09 07:51

> Måske dette:
>
> "HDClone is a perfect tool for backups and copies of entire software or
> [...]

Prøver - takker
Havde kun kendskab til norton ghost, men da norton og jeg ikke er ret gode
venner, tilbage fra dengang jeg havde det som antivirus, ville jeg helt
undgå at bruge det.

Søren

Fra : John

Dato : 12-04-09 22:50

"S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Prøver - takker

Velbekomme, og meld glad tilbage, om operationen lykkes :)

John

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-04-09 08:43

On Sat, 11 Apr 2009 23:12:21 +0200, "S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk>
wrote:

> [...]
> på, hvad er det bedste og mest brugervenlige program jeg kan bruge til det?

Jeg har brugt g4u (Ghost for Unix). Det virkede fint.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Martin M. S. Pederse~

Dato : 15-04-09 08:16

Asbjorn Hojmark wrote:

> Jeg har brugt g4u (Ghost for Unix). Det virkede fint.

g4u virker ikke på moderne pc'er.

Jeg vil anbefale clonezilla. Det er meget bedre end g4u.

/martin

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-04-09 10:48

On Wed, 15 Apr 2009 09:15:43 +0200, "Martin M. S. Pedersen"
<traxplayer@gmail.com> wrote:

> g4u virker ikke på moderne pc'er.

Det har virket med, hvad jeg har prøvet det på (diverse pc'er med IDE
og SATA). Hvad virker det ikke med?

> Jeg vil anbefale clonezilla. Det er meget bedre end g4u.

Hvorfor synes du, det er bedre?

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Martin M. S. Pederse~

Dato : 17-04-09 22:34

Asbjorn Hojmark wrote:

> Det har virket med, hvad jeg har prøvet det på (diverse pc'er med IDE
> og SATA). Hvad virker det ikke med?

F.x. vores QuadCore maskiner på mit arbejde. BSD kernen fryser.
g4u er ikke blevet opdateret i laaang tid.

> Hvorfor synes du, det er bedre?

Backuppen kan gemmes på mange forskellige typer shares ikke kun via ftp.
F.x. kan man lave backuppen over ssh eller over smb.

clonezilla prøver også at genkende filsystemtypen og kun tage backup af
filerne og ikke hele disken. Hvis det ikke er muligt tager clonezilla
backup af hele disken.

clonezilla understøtter også pxe og multicast, hvilket er vigtigt på mit
arbejde.

Prøv det.

/Martin

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-05-09 10:54

On Fri, 17 Apr 2009 23:33:54 +0200, "Martin M. S. Pedersen"
<traxplayer@gmail.com> wrote:

[Clonezilla vs g4u]

> F.x. vores QuadCore maskiner på mit arbejde. BSD kernen fryser.
> g4u er ikke blevet opdateret i laaang tid.

Nu har jeg også oplevet en maskine, som g4u ikke virkede med... g4u
kunne ikke se diskene, selvom det blot var SATA, så det har nok været
et problem med kompatibiliteten med controlleren.

[snip]

> Prøv det.

Det gjorde jeg, da g4u ikke virkede, men det gjorde Clonezilla heller
ikke.

Til gengæld fandt jeg g4l, der virkede fint.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 12-04-09 10:03

Den Sun, 12 Apr 2009 09:42:38 +0200 skrev Asbjorn Hojmark:

> Jeg har brugt g4u (Ghost for Unix). Det virkede fint.
>
> -A

G4U er ganske vist en Linux/UNIX dist, men da maskinen blot skal boote på
den, mærker du det ikke.
Den kræver bare at du har en FTP server kørende (eller en ledig disk).

http://www.feyrer.de/g4u/

---
Karl Erik.

Fra : Jesper Ravn

Dato : 12-04-09 11:44

"S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> undgå det en anden gang ville jeg så købe en extern HD og spejle det over
> på, hvad er det bedste og mest brugervenlige program jeg kan bruge til

Hej Søren

Jeg har rigtig gode erfaringer med Macrium Reflect FREE Edition.
Du kan lave et image mens du er logget ind på Windows.
http://www.macrium.com/ReflectFree.asp

/Jesper

Fra : Edmund

Dato : 13-04-09 01:49

"Jesper Ravn" <jesper_ravn@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Jeg har rigtig gode erfaringer med Macrium Reflect FREE Edition.
> Du kan lave et image mens du er logget ind på Windows.
> http://www.macrium.com/ReflectFree.asp

Har du prøvet at lave image DVD med dansk Vista.
Min Macrium vil formatere DVDerne ligegyldigt hvad slags DVD jeg smider i,
men der sker bare ikke noget.

På min XP virker det fint.

Mvh Edmund

Fra : Infinity

Dato : 12-04-09 17:12

S.B. wrote:
> [...]
> at undgå det en anden gang ville jeg så købe en extern HD og spejle
> det over på, hvad er det bedste og mest brugervenlige program jeg kan

Hvormange af disse "Ghost kloner" understøtter USB?

Jeg kan se et problem med reinstallation på ny harddisk, hvis man skal
starte op med DOS.
Hvad er løsningen på det?
--
/Infinity

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 12-04-09 17:22

Infinity skrev:

>Hvad er løsningen på det?

At de starter op i Linux i stedet

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : S.B.

Dato : 12-04-09 20:24

"Infinity" <Infinity@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvormange af disse "Ghost kloner" understøtter USB?
>
> Jeg kan se et problem med reinstallation på ny harddisk, hvis man skal
> [...]

Nå ja...
nok en bedre ide at købe en ekstra harddisk og smide i den, er også
billigere

/S

Fra : Infinity

Dato : 12-04-09 22:18

S.B. wrote:
> [...]
>
> Nå ja...
> nok en bedre ide at købe en ekstra harddisk og smide i den, er også

Men det kunne man jo ikke (altid) hvis det var en Notebook/Netbook.
Men Ivans løsning er fin.
--
/Infinity

Fra : John

Dato : 12-04-09 22:53

"S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk> skrev i en meddelelse

> nok en bedre ide at købe en ekstra harddisk og smide i den

Fra hjemmesiden:

"The Free Edition of HDClone clones an entire hard disk to another, larger
medium. Use it for migrating an existing installation to a new hard disk":

http://www.miray.de/products/sat.hdclone.html#free

John

Fra : molped

Dato : 13-04-09 03:55

On 11 Apr., 23:12, "S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk> wrote:
> [...]
> på, hvad er det bedste og mest brugervenlige program jeg kan bruge til det?

Hej!

Prøv DriveImage XML (http://www.runtime.org/driveimage-xml.htm).
Et rigtigt godt, brugervenligt og gratis program.

mvh
Morten

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 15-04-09 11:12

Den Wed, 15 Apr 2009 09:16:31 +0200 skrev Martin M. S. Pedersen:

> Nej, det er en BSD og g4u understøtter ikke så meget moderne hardware.
>
> /martin

NÃ¥ - og??

---
Karl Erik.

Fra : Kurt Brixen

Dato : 17-04-09 19:19

In article <49e107b7$0$56773$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
> [...]

> på, hvad er det bedste og mest brugervenlige program jeg kan bruge til det?

Hvis du ikke har købt harddisken endnu, så kig på Seagate/Maxtor, der er
gode programmer med, og desuden kan du downloade MaxBlast 5, som er en
gratis OEM udgave af Acronis True Image, og som er let at bruge til at
lave et image med. Du kan boote på en cd og lave backup, eller køre det
under Windows - det virker bedre end Ghost under Windows Vista.

True Image rescue-cd booter i Linux, og kan se min USB disk. Det kan jeg
ikke gøre med Windows Vista Ultimate DVD'en.

Prisen på de eksterne diske er ikke så forskellig, men du får altså
bedre software med hvis du køber Seagate eller Maxtor.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Seth

Dato : 17-04-09 23:17

"S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk> wrote in

> [...]
> at undgå det en anden gang ville jeg så købe en extern HD og spejle
> det over på, hvad er det bedste og mest brugervenlige program jeg kan

Jeg bruger Paragon Drive Backup 9.0 Express til drev med styresystem og
programmer.
Meget simpelt og gratis og så virker det.
Booter på CD eller USB efter eget valg.
Eksterne HD's har jeg 5 af så det er ikke det store problem.
Mine andre drev eller partitioner kopierer jeg over ukrypteret så de kan
bruges på kryds og tværs og jeg tager dem altid med når jeg rejser.

_
Seth

Fra : Geggo

Dato : 19-04-09 02:31

> [...]
> undgå det en anden gang ville jeg så købe en extern HD og spejle det over
> på, hvad er det bedste og mest brugervenlige program jeg kan bruge til

Hiren's BootCD 9.8

Fra : ego

Dato : 19-04-09 08:19

"Geggo" <foxcom1@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> "S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Hiren's BootCD 9.8

Hiren's BootCD er ikke et program, men indeholder muligvis et
eller
flere der kan bruges til backup.

mvh
kaj

Fra : Geggo

Dato : 24-04-09 00:35

"ego" <kahan@postti.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Geggo" <foxcom1@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Hiren's BootCD er ikke et program, men indeholder muligvis et
> [...]

den indeholder en del backup-programmer som køres i dos

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-05-09 16:34

On Thu, 14 May 2009 11:53:55 +0200
Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> Til gengæld fandt jeg g4l, der virkede fint.

Den seneste version af SystemRescueCD har et medfølgende program til at
clone diske. Det skulle endvidere også kunne installere denne clon på
en partition, der er mindre end den oprindelige, såfremt den mindre
partition har plads nok.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-05-09 18:57

On Thu, 14 May 2009 17:34:23 +0200, Michael Rasmussen <mir@miras.org>
wrote:

> Den seneste version af SystemRescueCD har et medfølgende program til at
> clone diske.

Hvis det ikke er lavet om i seneste version, er det vist PartImage, og
det er ikke særlig avanceret, og bl.a. ikke kan lave 'rå' kopier, og
ikke har særlig god support af NTFS.

-A
--
http://www.hojmark.org/