Danske karakterer
Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 22-04-09 06:33

Jeg har tidligere lavet et program der bla.a. sender email fra kundekartoteket.
Det var lavet i Borland C++Builder6 der havde "Fastmail" installeret.
Alt fungerede perfekt.

Jeg er nu begyndt at bruge Codegear C++Builder 2009 som anvender "Indy" til at
sende mail med SMTP idet Fastmail tilsyneladende ikke eksisterer længere.

Nu opstår der pludselig problemer med at sende "æøå" der bliver til "aoa" i
stedet.

Her er en del af koden til "Message":

Message->ContentType = "text/plain";
Message->ContentTransferEncoding = "base64";
Message->Subject = "æøå";
Message->Body = "æøå";

Linien (Message->ContentTransferEncoding = "base64";) bevirker at mailens tekst
(Body) fremkommer korrekt, men "Subject" fremkommer stadig som "aoa".

Headeren skal tilsyneladende sendes på en anden måde for at de nationale
karakterer fremkommer korrekt.

Er der nogen der kan vise mig vejen med "Indy" ???

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com
(Danmarks kedeligste hjemmeside)

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 23-04-09 00:33

Ole Braad-Sørensen wrote:
> [...]
> karakterer fremkommer korrekt.
>
> Er der nogen der kan vise mig vejen med "Indy" ???

Hvordan kommer:

=?ISO-8859-1?Q?=E6=F8=E5?=

til at se ud i en subject linie?

Arne

PS: Hvorfor "Base64" og ikke "Quoted Printable" for transfer
encoding?

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 24-04-09 09:25

Arne Vajhøj <arne@vajhoej.dk> wrote:

>Hvordan kommer:
>
>=?ISO-8859-1?Q?=E6=F8=E5?=
>
>til at se ud i en subject linie?

Alt kommer ud nøjagtigt som det kommer ind. Bortset altså fra "æøå"

>PS: Hvorfor "Base64" og ikke "Quoted Printable" for transfer
> encoding?

Fordi Base64 er det eneste der kan få "æøå" til at blive vist i "Body".
Problemet er i "Header".

Jeg har netop fra et Embarcadero forum fået en msg om at det skyldes en bug i
Indy og at jeg skal opgradere. Nemmere sagt end gjort. Seneste version af Indy
er ikke kompatibel med den nye måde at behandle strings på i BCB2009.

Det havde været nemmere at beholde BCB6 og spare en masse penge, men sådan er
det tit når man skal være med på et sidste

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 25-04-09 14:08

Ole Braad-Sørensen wrote:

> Alt kommer ud nøjagtigt som det kommer ind. Bortset altså fra "æøå"

Prøvede du?

Det burde vises som æøå.

> Fordi Base64 er det eneste der kan få "æøå" til at blive vist i "Body".

Quoted Printable bør også kunne vise æøå.

Arne

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 26-04-09 08:31

>Prøvede du?

Jeps..!

>Det burde vises som æøå.

Det gør det altså ikke.

>Quoted Printable bør også kunne vise æøå.

Så kommer "Body" som en vedhæftet fil.

Ligegyldigt hvad der bruges, så har det kun betydning for Body. Header er slet
ikke berørt af hvad der defineres.

Som sagt skyldes det en bug i "Indy" som blev leveret sammen med BCB2009 til
Kr. + 20.000. Da "Indy" er et Open Sovse project, er der ingen garanti fra
Codegear for at det virker. Heller ingen support Jeg har således spildt
penge på et system der fortrinsvis skulle bruges til Email, men kan altså ikke
bruge det. Midlertidigt har jeg måttet installere BCB6 igen på en anden computer
for at kunne arbejde videre, medens jeg fortvivlet prøver at installere den
update af Indy der er tilgængelig og som de vise mænd siger skulle virke nu.
Problemet er en masse BAT-filer der skal compilere og kopiere som ikke virker,
fordi de er lavet til en andens computer der har DIR's og andet med fortvivlende
opsætning, ligesom forskellige utilitys forventes at være tilstede. Sidder i
øjeblikket og forsøger at danne en BAT-fil der kan kompilere og installere
korrekt. Senere får vi så at se om opdateriungen overhovedet har hjulpet.

Codegear siger at der forventes en "update3" der skulle løse problemet.
Det var i Januar

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 03-05-09 03:46

Ole Braad-Sørensen wrote:

> Jeps..!
>>

> Det gør det altså ikke.

Hvis din mail reader viser ovenstående as is i subject
linien, så ved du at din mail reader er defekt.

Måske skulle du starte med at få det ordnet. Hvis du tester
afsendelse af email med ÆØÅ i subject med en mail reader som
ikke kan vise det, så ved du jo ikke om programmet virker
eller ej.

> Så kommer "Body" som en vedhæftet fil.

Der er et eller andet helt galt. Quoted Printable bør aldrig blive
til attachment. Base64 bør blive til attachment.

Arne

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 03-05-09 07:40

Arne Vajhøj <arne@vajhoej.dk> wrote:

>Hvis din mail reader viser ovenstående as is i subject
>linien, så ved du at din mail reader er defekt.

Min mail reader er "Agent" som fungerer upålageligt.

>Der er et eller andet helt galt. Quoted Printable bør aldrig blive
>til attachment. Base64 bør blive til attachment.

Jammen det er jo osse det jeg skriver, at den version af "Indy" der følger med
BCB2009 er defekt. Bunker af bugs der ikke bliver rettet såen lie med det samme.
Er i øjeblikket i gang med at afprøver ICS fra Overbyte. Det ser ud til at det
kan lade sig gøre, med visse rettelser, at installere dette i BCB.

Vamos a ver que pasa.

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 03-05-09 13:56

Ole Braad-Sørensen wrote:

> Min mail reader er "Agent" som fungerer upålageligt.

Su siger selv at =?ISO-8859-1?Q?=E6=F8=E5?= i subject vises
som disse tegn og ikke som æøå.

Ifølge RFC 2047 skal de vises som æøå.

Så entent vises de som æøå eller softwaren er defekt. Defekt
som i overholder ikke RFC 2047 og mere relevant - defekt som
i kan ikke bruges til at teste danske tegn i headere med.

Arne

Fra : Kent Friis

Dato : 03-05-09 14:04

Den Sun, 03 May 2009 08:55:57 -0400 skrev Arne Vajhøj:

> [...]
> som i overholder ikke RFC 2047 og mere relevant - defekt som
> i kan ikke bruges til at teste danske tegn i headere med.

Eller det bliver encodet to gange.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 03-05-09 14:23

Kent Friis wrote:

> Eller det bliver encodet to gange.

Ja - OK.

Men at encode noget der er ren US-ASCII men undlade at
encode danske bogstaver ville være meget usædvaneligt.

Hvis ens mail program har mulighed for at gemme
den rå email program, så er det nemt at checke
i notepad/vi/whatever.

Arne

Fra : Kent Friis

Dato : 03-05-09 14:37

Den Sun, 03 May 2009 09:22:53 -0400 skrev Arne Vajhøj:

> Ja - OK.
>
> Men at encode noget der er ren US-ASCII men undlade at
> encode danske bogstaver ville være meget usædvaneligt.

Jeg gik lige tilbage i tråden og checkede. Han skriver at "æøå" bliver
til "aoa". Det er ingen normal encoding, det må være programmet
(library'et) der forsøger at give et læseligt resultat. Uanset om
du så fjerner den øverste bit, vil du ikke få "aoa".

Kunne man forestille sig at library'et er hardcodet til at bruge
en anden encoding end lige 8859-1? Måske -4 eller KOI-8-R...

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"