UTF-8 til locale på Win32
Fra : Bjoern

Dato : 18-04-09 04:07

Hej

Jeg forsøger at indlæse en XML file i UTF-8 format og udskrive nogle
feltværdier i en kommando-prompt, men std::cout udskriver nogle
underlige tegn. Min kommando-prompt kører med code-page 850.

Jeg konverterer UTF-8 til "Locale" på følgende måde:

std::string Utf8ToLocal(const std::string& input)
{
wchar_t wstr[MAX_STRING_LENGTH] = {0};
char str[MAX_STRING_LENGTH] = {0};
size_t size = MultiByteToWideChar(CP_UTF8, 0, input.c_str(), -1,
wstr, MAX_STRING_LENGTH);
size = wcstombs(str, wstr, MAX_STRING_LENGTH);
return str;
}

Hvis et felt indeholder "æøå" udskriver den dog nogle underlige
karakterer i kommando-prompt'en. Nogen der ved hvordan man laver en
konvertering som kan udskrives i kommando-prompt og ligeledes
konvertere tilbage igen til UTF-8?

-- Bjørn

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 23-04-09 01:07

Bjoern wrote:
> [...]
> karakterer i kommando-prompt'en. Nogen der ved hvordan man laver en
> konvertering som kan udskrives i kommando-prompt og ligeledes

string Utf8ToLocal(const string& input)
{
wchar_t wstr[MAX_STRING_LENGTH] = {0};
char str[MAX_STRING_LENGTH] = {0};
size_t size = MultiByteToWideChar(CP_UTF8, 0, input.c_str(), -1,
wstr, MAX_STRING_LENGTH);
size = WideCharToMultiByte(850, 0, wstr, size, str,
MAX_STRING_LENGTH, NULL, NULL);
return str;
}

Arne

PS: Og den anden vej er formentligt kun et spørgsmål om at bytte om
på CP_UTF8 og 850.

Fra : Bjoern

Dato : 15-05-09 05:35

Øh, glemte vist at sige tak! Det virker forresten.