Router til Profiber 50/50 mbit
Fra : mugge

Dato : 12-04-09 09:31

Hejsa

efter at jeg er blevet opgraderet kan jeg se at den af min egen
router (Linksys WRP400)jeg har kørt med ikke helt kan klare
hastigheden mere, bliver jeg nok nødt til at anskaffe en anden, så
er der nogen der kender nogle der kan klare den hastighed?

Det skal siges at den router der følger med Profiber (Linksys
RTP300) godt kan klare hastigheden, men da den ikke er trådløs og da
jeg har lidt problemer med at få den sat op rigtigt er det ikke lige
en løsning for mig i det lange løb.

--
--------------------------------- --- -- -
Posted with NewsLeecher v3.9 Final

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 12-04-09 18:19

mugge skrev:
> [...]
> RTP300) godt kan klare hastigheden, men da den ikke er trådløs og da
> jeg har lidt problemer med at få den sat op rigtigt er det ikke lige

Nye kunder hos Profiber har fortalt mig, at man
nu har fået en trådløs Linksys router.

Jeg har droppet Profiber efter et år. Der er
ikke noget i vejen med teknologien, men deres
kundeservice er på niveau med den service man
fik hos et vandværk i 50'erne. Man skal være
ualmindeligt heldig for at få fat på nogen
i det firma der overhovedet ved hvad de snakker
om.

Og den Tilgin-boks jeg har prøvet virkede
efter bogen, men hakkede udsendelserne i
stykker.

Jørgen Farum Jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-04-09 18:37

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Jeg har droppet Profiber efter et år. Der er
> ikke noget i vejen med teknologien, men deres
> kundeservice er på niveau med den service man
> fik hos et vandværk i 50'erne.

En af Stofanets supportere spurgte mig hvor mange computere jeg
havde. Da jeg svarede at jeg havde seks på nettet, spurgte han
meget forbavset hvordan jeg kunne det. Stofanet udlever nemlig
kun fem adresser ved en familiekonto.

> Og den Tilgin-boks jeg har prøvet virkede
> efter bogen, men hakkede udsendelserne i
> stykker.

Det lyder ikke godt. Jeg har bestilt Profiber, men jeg har ikke
afbestilt Stofa(net). Der går nu nok også mindst et halvt år
inden der sker noget her.

--
Bertel

Fra : Martin [TMM]

Dato : 12-04-09 18:39

Hej
Jørgen Farum Jensen wrote:
> Jeg har droppet Profiber efter et år. Der er
> ikke noget i vejen med teknologien, men deres
> kundeservice er på niveau med den service man
> fik hos et vandværk i 50'erne.

Men det er billigt, ikke sandt?

> Man skal være
> ualmindeligt heldig for at få fat på nogen
> i det firma der overhovedet ved hvad de snakker
> om.

Tilgengæld får du linjen for nogle ganske få håndører hver måned.

> Og den Tilgin-boks jeg har prøvet virkede
> efter bogen, men hakkede udsendelserne i
> stykker.

Det er vel næppe pro-fibers skyld?

Mvh
Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-04-09 18:48

Martin [TMM] skrev:

> Men det er billigt, ikke sandt?

Det ved jeg ikke. 425 kr. for 10/10 og 24 tv-kanaler. Ved
Stofa(net) giver jeg 299+81 kr. for 25/1 og 13 kanaler.

--
Bertel

Fra : Martin [TMM]

Dato : 12-04-09 18:59

Hej
Bertel Lund Hansen wrote:
> Det ved jeg ikke. 425 kr. for 10/10 og 24 tv-kanaler. Ved
> Stofa(net) giver jeg 299+81 kr. for 25/1 og 13 kanaler.

Jeg ville til hver en tid vælge 10/10, når forskellen ikke er større.
TV-kanalerne behøver jeg ikke.

Mvh
Martin

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 12-04-09 19:32

Bertel Lund Hansen skrev:

> Det ved jeg ikke. 425 kr. for 10/10 og 24 tv-kanaler. Ved
> Stofa(net) giver jeg 299+81 kr. for 25/1 og 13 kanaler.

Har du læst det der står med småt?

De 425 kr. inkluderer ikke leje af fiberen (99 kr/md)
eller leje af router (29 kr/md). Routeren kan man
ikke købe iflg. de oplysninger jeg har fået, ligesom
man fortalte mig at jeg ikke kunne bruge nogen anden
router end den Linksys de havde for et år siden.

Andre eksempler ud af et par snese:

1. Iflg. prislisten pr. 1 januar koster den lille
TV-pakke 165 kr, men regningen lyder på 175 kr.

2. Opkrævningen for første kvartal omfattede ikke
bedbåndsforbindelsen, men kun TV, fiberleje og
routerleje.

3. I marts blev direktøren gået og marketingchefen gik -
ifølge avisen. På trods af at man har hvad man kalder
et nyhedsbrev er det ikke noget man fortæller kunderne,
heller ikke dem der står i direktørens mail adresse-
kartotek.

4. Iflg. de oplysninger jeg har kunnet finde yder man
ikke nogen SMTP-service. Så hvis man skifter fra
TDC, Cybercity eller hvem man nu kommer fra skal
man altså også ud at finde sådan én.

Profiber/Trefor Bredbånd A/S er gode til det
samme som moderselskabet - nemlig at grave huller
i jorden til transmissionsledninger og til at
transmittere el, vand og bits. Kundeservice er
en by i Rusland.

Med hensyn til Martins bemærkning om TV-boksen
er det nok ikke Profibers skyld, men de er vel
ansvarlige for de produkter, de ønsker kunderne
skal bruge. Og det er ikke kun min boks, andre
har prøvet både 2 og 3 bokse med samme problem.

Man kan jo blive træt af problemer, uanset hvor
store eller små de kan være, når man nu i årevis
haft et problemløst forhold til TDC.

Jeg håber det går bedre for dig Bertel, men
som du selv kan se får du det ikke billigere
end hos Stofa.

Jørgen Farum Jensen

Fra : Poelsesnak

Dato : 13-04-09 12:52

> [...]
> man fortalte mig at jeg ikke kunne bruge nogen anden
> router end den Linksys de havde for et år siden.

Jeg har rodet lidt rundt på Profibers side, men kan ikke finde "det med
småt".
Har du et direkte link, for som en kommende Profiber-kunde synes jeg da at
ovenstående er bekymrende

M.v.h.
Henrik.

Fra : Frank Damgaard

Dato : 13-04-09 15:52

Poelsesnak skrev:

> Jeg har rodet lidt rundt på Profibers side, men kan ikke finde "det med
> småt".
> Har du et direkte link, for som en kommende Profiber-kunde synes jeg da
> at ovenstående er bekymrende

Min far har lige fået Profiber og der står ikke noget om han skal betale
mere, men vil man have deres trådløse router koster den 39kr/md.
Min far klarer sig dog fint uden router og internet fungerer med egen router.
Det eneste der følger med profiber er en Comega box med RJ45 til internet
og en coax udgang til analog TV hvis man vil have dette.
Vil man som min far kun have internet er prisen:
248kr/md for 1M/1M, 389kr for 10M/10M og 498kr/md for 20M/20M

Der er måske forskel på profiber kunder?
eller nogen blander Dong-Energy's priser med i det?

Så er det mon http://profiber.dk/default.aspx?m=2&i=526
eller
http://www.dongenergy.dk/privat/Fibernet/Pages/fibernet.aspx
?

DongEnergy har lige sat prisen ned til 99kr/md , ellers var det 179kr/md
men den pris afhænger af de tjensester man har købt oveni
hos nogen af de 5 tjenesteudbydere, eller måske gælder det alle,
så her skal der vist læses det med småt.. ;)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-04-09 15:18

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Har du læst det der står med småt?

Der er ikke noget.

> De 425 kr. inkluderer ikke leje af fiberen (99 kr/md)
> eller leje af router (29 kr/md).

Ingen af disse lejer er omtalt i det materiale jeg har mofdtaget,
og beløbene figurerer heller ikke på den ordrebekræftelse jeg har
modtaget.

Enten har du haft at gøre med en anden afdeling af Profiber end
jeg, eller også er der sket ændringer i firmaet. Her er uddrag af
min ordrebekræftelse:

fiber produktProfiber   0,00 kr.
Fiberboks   0,00 kr.
Aktiveringsgebyr (engangsbeløb)   695,00 kr.
Trådløs router udlånt i fiberpakke   0,00 kr.
TILGIN tv-boks udlånt i fiberpakke   0,00 kr.
Kabel-tv til et rum (engangsbeløb)   295,00 kr.

Internet   0,00 kr.
BASIS   398,00 kr.

Fiber-tv   77,08 kr.
Fiber-tv grundpakken   0,00 kr.
Rabat på pakke - IPTV   -68,00 kr.
Copydan/KODA afgift Fiber-tv grundpakken (Momsfrit)   17,92 kr.

Total   1.415,00 kr.
Priserne er inkl. moms

--
Bertel

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 13-04-09 20:51

Bertel Lund Hansen skrev:

> Der er ikke noget.

Nej, det var også ment som en vittighed.
Problemet er at alle oplysninger om
salgs og leveringsbetingelser og deslige
skal man selv finde på en ikke særlig
fremkommelig hjemmeside.

> [...]

> Fiber-tv grundpakken   0,00 kr.
> Rabat på pakke - IPTV   -68,00 kr.
> Copydan/KODA afgift Fiber-tv grundpakken (Momsfrit)   17,92 kr.

Det hjælper jo ikke på min opfattelse af Profiber
som et inkompetent foretagende at forskellige
kunder får noget gratis som jeg skal betale for.

Min ordrebekræftelse fra 18/12/2007 lyder på

Profiber abonnement 99 kr/md
Routerleje 29 kr/md
Bredbånd super 10/10 299 kr/md
Kabel TV pakke 139 kr/md
Total 566 kr/md

Et af problemerne er, at forskellige produkter
beskrives forskelligt på ordrebekræftelse,
hjemmeside, prisliste og regning.

Hvis Bertel kan få dette samme som jeg
tidligere til en bedre pris ønsker jeg ham
tillykke. Og så er Profiber ikke et hår bedre
end andre selskaber, der yder rabatter og
lavere priser til nye kunder uden at informere
gamle kunder. Det kommer vel ikke bag på
mig, men jeg har været lidt naiv i forhold
til at opfatte selskabet som sådan lidt
halvoffentligt.

Mit hedeste ønske for Tre-For Bredbånd A/S er
at bunden går ud af kassen, så selskabet
bliver tvunget til at udleje transmissions-
kapacitet til andre operatører.

Jørgen Farum Jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-04-09 22:42

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Det hjælper jo ikke på min opfattelse af Profiber
> som et inkompetent foretagende at forskellige
> kunder får noget gratis som jeg skal betale for.

Jamen, jeg har også tænkt mig at køre mine to udbydere parallelt
indtil jeg ser hvordan det hele virker. Jeg har ikke nogen grund
til at være utilfreds med Stofanet, men Profiber har bedre
upload.

--
Bertel

Fra : Jacob Jørgensen

Dato : 22-04-09 23:05

> [...]
> indtil jeg ser hvordan det hele virker. Jeg har ikke nogen grund
> til at være utilfreds med Stofanet, men Profiber har bedre

Jeg har nu haft Profiber i ca. 1 år. Det er rigtigt at kunderservicen hos
Profiber ikke er imponerende - men når det så er sagt, ¨så er det et super
produkt - når bare man ved hvordan systemet virker.

Det afgørende for en succes med Profiber er at alt internt udstyr (switch,
accespoint) understøtter multicasting (IGMP Snooping) - så virker det bare.

Inden jeg fandt ud af det, så hakkede mit IPTV også - efter at jeg fik det
aktiveret internt, så virker det bare.

En stor forskel i forhold til andre udbydere, er at portene på deres router
ikke er dedikerede til bestemt udstyr (f.eks. 1 port til IPTV, 1 port til
Internet o.s.v.). Derfor skal det interne udstyr inderstøtte IGMP Snooping.
Det giver tilgængæld mulighed for at tilslutte flere IPTV bokse direkte på
det interne netværk.

Hilsen

Jacob

Fra : Jacob Jørgensen

Dato : 22-04-09 22:58

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Min ordrebekræftelse fra 18/12/2007 lyder på

> [...]

Øh er 99+29+299 ikke 427?

Det passer vist nok godt nok med en pris på 425 (ca.) for en 10/10
forbindelse (alt inkl.).

Kabel TV prisen steg ved nytår - det blev annonceret mange steder (inkl.
brev).

Hilsen
Jacob

Fra : Jacob Jørgensen

Dato : 22-04-09 23:12

> [...]
> ansvarlige for de produkter, de ønsker kunderne
> skal bruge. Og det er ikke kun min boks, andre
> har prøvet både 2 og 3 bokse med samme problem.

Aktiver IGMP Snooping på din interne switch, så virker det.

Hilsen

Jacob

Fra : Chano Andersen

Dato : 23-04-09 20:29

Jacob Jørgensen wrote:

> Aktiver IGMP Snooping på din interne switch, så virker det.

På switche ligefrem? Hvilken forskel gør det?

Og hvis der er tale om unmanaged udstyr, hvordan løser man det så?

- Chano Andersen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 23-04-09 23:37

On 2009-04-23, Chano Andersen <sunsite012009@chanoandersen.dk> wrote:

> På switche ligefrem? Hvilken forskel gør det?

Ja. Det er kun på en bridge man snooper. En router er en del af
IGMP-samtalen, og behøver således ikke at snoope.
Det gør at switchen er bevidst om multicast-trafikken og kun forwarder
det ud af de porte, der er nødvendige. I modsætning til at floode det.

> Og hvis der er tale om unmanaged udstyr, hvordan løser man det så?

Ignorerer det og lever med at det bliver floodet.

--
Andreas

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 23-04-09 23:40

On 2009-04-22, Jacob Jørgensen <gismoREMOVE@12move.dk> wrote:

> Aktiver IGMP Snooping på din interne switch, så virker det.

Hvorfor mener du at det skulle ændre noget? Det betyder blot at switchen
ikke flooder trafikken.

--
Andreas

Fra : Jens Fallesen

Dato : 24-04-09 08:38

Andreas Plesner Jacobsen wrote:

> Hvorfor mener du at det skulle ændre noget? Det betyder blot at switchen
> ikke flooder trafikken.

Mindst én populær STB på markedet har (haft) problemer med at håndtere
at få smidt flere strømme i hovedet, end den har bedt om. Det er
naturligvis kun et issue, hvis man har mere end en boks.

--
Jens

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 24-04-09 10:25

On 2009-04-24, Jens Fallesen <jf@avicnet.co.uk> wrote:

> Mindst én populær STB på markedet har (haft) problemer med at håndtere
> at få smidt flere strømme i hovedet, end den har bedt om. Det er
> naturligvis kun et issue, hvis man har mere end en boks.

Ahja, den dejlige prisjagt.

--
Andreas

Fra : Jacob Jørgensen

Dato : 24-04-09 10:31

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> wrote in message

> Hvorfor mener du at det skulle ændre noget? Det betyder blot at switchen
> ikke flooder trafikken.
>
> --
> Andreas

Netværket bliver floodet og dermed langsommere. I mit tilfælde var der en
helt klar forskel på netværksydelsen efter at IGMP blev aktiveret.

Alt mit andet udstyr slipper jo for at få diverse IPTV pakker smidt i
"hovedet".

Hilsen

Jacob

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 24-04-09 17:06

On 2009-04-24, Jacob Jørgensen <jcj@REMOVEramboll.dk> wrote:

> [...]
> helt klar forskel på netværksydelsen efter at IGMP blev aktiveret.
>
> Alt mit andet udstyr slipper jo for at få diverse IPTV pakker smidt i

Ja, det betyder noget for de andre klienter, men hvorfor skulle det
betyde noget for STBen? (Jens har givet en mulig forklaring, men jeg er
stadig interesseret i din).

--
Andreas

Fra : mugge

Dato : 12-04-09 21:20

Ja, men jeg skal ikke bruge trådløs til at trække pc'er (50 mbit)
med, så derfor skulle det vil være muligt eller?
Som sagt så kan den jeg har nu ikke trække det på de faste porte :(

--
--------------------------------- --- -- -

Fra : Chano Andersen

Dato : 13-04-09 09:48

mugge wrote:
> [...]
> hastigheden mere, bliver jeg nok nødt til at anskaffe en anden, så
> er der nogen der kender nogle der kan klare den hastighed?

Hva' mener du med at WRP400'eren ikke kan trække hastigheden? Den er
rated til omkring 80 mbit, så den burde i hvert fald kunne klare en 50
mbit forbindelse.

> Det skal siges at den router der følger med Profiber (Linksys
> RTP300) godt kan klare hastigheden, men da den ikke er trådløs og da

Chancen for at du får en 54g router der kan trække mere end ca. 20 mbit
trådløst er minimal. Du skal forsøge dig med en draft N router, der
burde du kunne nå der op omkring. Men har ikke selv erfaring med dem.

Så hvis du vil ha' 50 mbit igennem, så er du nok nødt til enten at sætte
et accesspoint/anden trådløsrouter, der kan tale draft N til din WRP400,
eller købe en erstatning for din WRP400 der kan draft N.

- Chano Andersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-04-09 15:21

Chano Andersen skrev:

> Hva' mener du med at WRP400'eren ikke kan trække hastigheden? Den er
> rated til omkring 80 mbit, så den burde i hvert fald kunne klare en 50
> mbit forbindelse.

Det er den interne hastighed (LAN). Mange routere falder igennem
når man snakker om hastigheden på WAN-forbindelsen, men den
oplyser fabrikanten ikke.

På denne her side kan man se hvad forskellige routere reelt kan
præstere:

http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_chart/Itemid,189/

--
Bertel

Fra : Chano Andersen

Dato : 13-04-09 22:53

Bertel Lund Hansen wrote:
> På denne her side kan man se hvad forskellige routere reelt kan
> præstere:
>
> http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_chart/Itemid,189/

Den kan ikke bruges her, hvor der er tale om en WRP400 fra linksys, jeg
kan i hvert fald ikke finde den model på listen.

Men hvis nogen kan beskrive et test setup, primært hvilken software der
kan benyttes til en throughput test, har jeg mulighed for at låne en og
lave en test.

- Chano Andersen

Fra : Jesper Lund

Dato : 13-04-09 21:34

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det er den interne hastighed (LAN). Mange routere falder igennem når man
> snakker om hastigheden på WAN-forbindelsen, men den oplyser fabrikanten
> ikke.

Mange billige routere har kun eet 10/100 netkort, som deles mellem LAN og
WAN siden med VLANs. Det gælder i hver fald routere som Asus WL500gP og
Linksys WRT54G(L). Med internetforbindelser som 50/50 skal man givetvis
have en router med to netkort til hhv. LAN og WAN siden.

--
Jesper Lund