Skærme
Fijala 3554
HDMI kontra FladskærmTV, HDMI kan ikke vis~
Fra : jama

Dato : 08-04-09 11:34

Jeg kan se på den på forgående tråd, at der kan være problemmer med HDMI/LDC
TV. Knægtens Flaskærms TV, et 32tom. fra Medion(Aldis sidste) har problemmer
når HDMI med HDMI kabel sættes til TVet. Skærmen fyldes helt ud, så
Startlinien forsvinder og det er ligemeget hvilken opløsning der sættes. Han
får først en alm skærm med Startlinie etc., når, der bruges et alm. VGA
kabel. Vi kan jo godt se, at skærmen er best med HDMI slået til, men hvad
nytter det, når skærmen ikke kan vises rigtig.
Og hvor stor er den reelle forskel på HDMI/VGA?
Mvh.Jama

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 08-04-09 12:22

"jama" <nonspam@mail.com> crashed Echelon writing

> [...]
> HDMI slået til, men hvad nytter det, når skærmen ikke kan vises
> rigtig. Og hvor stor er den reelle forskel på HDMI/VGA?

Hvilken skærm, hvilken opløsning, hvilket grafikkort, hvilke
indstillingsmuligheder?

Kvaliteten af et analogt VGA (D-sub) signal svinger meget, og afhænger at
stik, filtre i hardwaren samt kablets kvalitet.

--
Bjarke Andersen

Fra : mvama@hotmail.com

Dato : 08-04-09 22:38

"Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kvaliteten af et analogt VGA (D-sub) signal svinger meget, og afhænger at
> stik, filtre i hardwaren samt kablets kvalitet.

her er skærmkortet.

Navn NVIDIA GeForce GT 140
PNP-enheds-id PCI\VEN_10DE&DEV_0627&SUBSYS_127B1462&REV_A1\4&B71B61B&0&0008
Korttype GeForce GT 140, NVIDIA-kompatibel
Kortbeskrivelse NVIDIA GeForce GT 140
Kort-RAM 512,00 MB (536.870.912 byte)

Skærmen er Aldis sidste LDC TV 32 tommer HD Redy etc.
jama

Fra : jk

Dato : 08-04-09 12:47

On Wed, 8 Apr 2009 12:33:57 +0200, "jama" <nonspam@mail.com> wrote:

> [...]
>nytter det, når skærmen ikke kan vises rigtig.
>Og hvor stor er den reelle forskel på HDMI/VGA?

Det er forskelligt, hvordan de forskellige mærker skalerer hdmi
indtaget. Samsung f.eks. skalerer hdmi til 1024 x 768 fuldskærms.
LG skalerer slet ikke over hdmi, hvilket er super (overfører 1:1).

Men jeg har altid fået et flot billede over VGA med opløsningen på
computeren sat til det, der matcher med pixels for TV'et. Dette er
1366x768, og det er det nok også for din søns TV. Prøv det !

Hvis ikke grafikkortet kan sætte den opløsning, er man naturligvis på
herrens mark. Så er grafikkortet forældet. Overvej et nyt. De sidste 3
år har 1366x768 været alm. for nye grafikkort.

mvh

John

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 08-04-09 13:38

jk wrote:

> Det er forskelligt, hvordan de forskellige mærker skalerer hdmi
> indtaget. Samsung f.eks. skalerer hdmi til 1024 x 768 fuldskærms.

Det kommer vel mest an på input-opløsning og panelets opløsning. Som
udgangspunkt skalerer Tvet jo signalet op/ned til at fylde skærmen, evt
trykket af det valgte aspect ratio.

> LG skalerer slet ikke over hdmi, hvilket er super (overfører 1:1).

Det hedder, at overscan er slået fra...

> Men jeg har altid fået et flot billede over VGA med opløsningen på
> computeren sat til det, der matcher med pixels for TV'et. Dette er
> 1366x768, og det er det nok også for din søns TV. Prøv det !

Der er tydelig synlig forskel på VGA og DVI/HDMI, i skarphed, kontrast mv.

> Hvis ikke grafikkortet kan sætte den opløsning, er man naturligvis på
> herrens mark. Så er grafikkortet forældet. Overvej et nyt. De sidste 3
> år har 1366x768 været alm. for nye grafikkort.

Opløsningen som kan vælges afhænger af de data som grafikkortet får fra
skærmen, om hvad det er i stand til, kombineret med at driveren
håndterer disse korrekt

Uanset hvilken opløsning der spyttes ud, skal hele billedet jo vises på
TVet, så hvis fx taskbaren i bunden er skåret væk, er det en indstilling
på TVet der skal ændres, enten zoom level, aspect ratio eller overscan

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 08-04-09 13:31

Slå overscan fra i TVets indstillinger

Fra : jama

Dato : 10-04-09 10:09

"Esben von Buchwald" <find.mig@paa.google> skrev i en meddelelse
> Slå overscan fra i TVets indstillinger

Jeg takker for alle svar, lige til sidst hvad er overscan? Som kan få
taskbar frem.
jama

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 10-04-09 13:10

jama wrote:

> Jeg takker for alle svar, lige til sidst hvad er overscan? Som kan få
> taskbar frem.
> jama

http://en.wikipedia.org/wiki/Overscan

Kort fortalt: almindelige TV billeder er en smule større end det der er
tiltænkt at blive vist på skærmen, altså er der en smule plads rundt om
billedet som ikke skal vises. Det er et levn fra gamle billedrørs-TV, så
de var sikre på at fylde fladen helt ud med billede etc.

Moderne TV gør som standard det, at de viser et billede hvor de ca.
skærer det af, som ikke bør være synligt, hvilket betyder at ting som er
i kanten af computerbilledet skæres væk. Det hedder overscan.

Kig i manualen til TVet hvis du ik kan finde ud af at slå det fra.

Alternativt KAN det også være at dit TV har en zoom funktion som er sat
til at strække et udsnit af billedet ud på hele skærmen (bruges tit når
udsendelser sendes i 4:3 format men indholdet er 16:9 med sort i top og
bund).

Og til sidst, rod med skærmens aspect ratio, og check om det gør nogen
forskel at sætte den til 4:3, 16:9 eller 14:9

Håber det gav mening, ellers må du sgu læse i din manual

Fra : mvama@hotmail.com

Dato : 10-04-09 14:53

> [...]
> forskel at sætte den til 4:3, 16:9 eller 14:9
>
> Håber det gav mening, ellers må du sgu læse i din manual

Jeg har været inde i opsætningen af TVet og sat HDMI til Full PC HDMI Mode,
det stod den ikke til i TVet indstillingernme, så nu kan taskbar ses.
Jeg Takker mange gange for svarene, som hjalp os.
Mvh.Jama