Andet multimedie
bentjuul 3670
Photosho cs4-problemer
Fra : Erik Andersen

Dato : 27-04-09 10:49

Jeg håber at nedenstående problem kan løses i denne gruppe - ellers fortæl
mig lige hvilken gruppe jeg ska over i.

Jeg har investeret i Photoshop CS4 og har det problem at den kommer og siger
at der ikke er GPU indstillinger tilgængelige.
Jeg har prøvet at granske hele området omkring GPU og nået til det resultat
at det må være mit grafikkort der ikke understøtter det. Driveren er
opdateret.
Mit største og mest akutte problem er at jeg ikke kan bruge Filter/udtræk.
Den optræder simpelthen ikke i menuen.
Er det på grund af den manglende GPU-tilgængelighed? Eller har jeg gjort
noget andet forkert?
Kortet er ikke listet på Adobes side med testede kort. Er det ensbetydende
med at det ikke virker?
Jeg har et NVIDIA GeForce 8600 GT med driverversion 6.14.11.8250. Skærm
Samsung SyncMaster 245B.
Hvis det er grafikkortet der ikke duer, hvad bør jeg så købe istedet? Det
skal være noget der bare virker!!

På forhånd tak for hjælp.

/Erik

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-04-09 12:05

Erik Andersen skrev:

> Mit største og mest akutte problem er at jeg ikke kan bruge
> Filter/udtræk. Den optræder simpelthen ikke i menuen.
> Er det på grund af den manglende GPU-tilgængelighed?

Det er fjernet i CS4, men du kan hente det her:
<http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=4048>

> Kortet er ikke listet på Adobes side med testede kort. Er det
> ensbetydende med at det ikke virker?

Har du opdateret til version 11.0.1?
<http://www.adobe.com/support/downloads/product.jsp?product=39&platform=Windows>

Se evt. også:
<http://kb.adobe.com/selfservice/viewContent.do?externalId=kb404898>

Hvilket styresystem kører du med?
På mit ATI Radeon 1950 Pro er der ingen OpenGL-understøttelse i Photoshop
CS4 Extended under WinXP Pro SP3 64-bit, men der er i WinXP Pro SP3 32-bit.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Erik Andersen

Dato : 29-04-09 12:48

> [...]
> På mit ATI Radeon 1950 Pro er der ingen OpenGL-understøttelse i Photoshop
> CS4 Extended under WinXP Pro SP3 64-bit, men der er i WinXP Pro SP3

Tak for hjælpen Madsen. "Udtræk" viser sig at ligge på "Content"-cd'en. Jeg
syntes at det er meget svært at få et overblik over det.
Men "Udtræk" virker virker nu!
Har opdateret til version 11.0.1.
Nu er jeg ikke en ørn til at se Windows-indstillinger, men jeg ved i det
mindste at det er WinXP Pro SP3. Hvor kan jeg se om det er 32 eller 64-bit?

Jeg kan så se at der står at der ikke er GPU-indstillinger tilgængelige i
Photoshop standard. Kan det være rigtigt?

Er jeg den eneste, der syntes at det er en vild videnskab at "opdage" og
samle alle de indstillinger og ekstramoduler osv.?

Findes der en god oversigt et eller andet sted?

Mvh Erik

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-04-09 09:49

Erik Andersen skrev:

> Nu er jeg ikke en ørn til at se Windows-indstillinger, men jeg
> ved i det mindste at det er WinXP Pro SP3. Hvor kan jeg se om
> det er 32 eller 64-bit?

Hvis der står SP3, så er det en 32-bit, for SP3 findes ikke til 64-
bit-versionen af WinXP Pro (jeg fik ved en fejl skrevet tidligere,
at jeg kører WinXP Pro SP3 64-bit, men det passer ikke. Jeg kører
kun SP2).

> Jeg kan så se at der står at der ikke er GPU-indstillinger
> tilgængelige i Photoshop standard. Kan det være rigtigt?

Nej. GPU-support findes både i Standard og Extended, men flere
oplever tilsyneladende problemer med, at Photoshop CS4 finder deres
grafikkort uegnet til OpenGL-support.

Hos nogle hjælper det at geninstallere DirectX, hos andre er det
pga. konfliktende Photoshop-plugins osv. Generelt tyder det
faktisk på, at ATI-kort fungerer bedre end Nvidia på dette punkt.

Se evt.: <http://forums.nvidia.com/lofiversion/index.php?t81650.html>

> Er jeg den eneste, der syntes at det er en vild videnskab at
> "opdage" og samle alle de indstillinger og ekstramoduler osv.?

Der har altid været funktioner, som Adobe har valgt at pille af og i
stedet smide på Content-cden, så jeg synes egentlig ikke, at det er
blevet sværere, end det altid har været.

> Findes der en god oversigt et eller andet sted?

Ikke mig bekendt.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Erik Andersen

Dato : 30-04-09 16:10

> [...]
> pga. konfliktende Photoshop-plugins osv. Generelt tyder det
> faktisk på, at ATI-kort fungerer bedre end Nvidia på dette punkt.

Hvad betyder det så at i mine indstillinger under ydeevne står der: "Ingen
GPU-indstillinger er tilgængelige i Photoshop Standard"?
Og hvad har det med OpenGL-support at gøre?
Har DirectX noget med GPU at gøre?

Mvh Erik

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-04-09 18:01

Erik Andersen skrev:

> Hvad betyder det så at i mine indstillinger under ydeevne står
> der: "Ingen GPU-indstillinger er tilgængelige i Photoshop
> Standard"? Og hvad har det med OpenGL-support at gøre?

Photoshop CS4 bruger OpenGL til at kommunikere med GPUen. Altså, med
grafikchippen på dit grafikkort og hvis Photoshop mener, at driveren
til grafikkortet ikke understøtter OpenGL 2.0 (og Shader Model 3.0),
så har du ikke mulighed for at slå det til.

Har du prøvet at hente 'Adobe Photoshop CS4 GPU optional plug-ins'
fra: <http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=4056> ?

Jeg har lige prøvet 'AllowOldGPUS_ON.reg' på min WinXP Pro SP2 x64-
installation og det gav mig mulighed for at slå OpenGL til, hvilket
der som nævnt ikke har været adgang til tidligere:
<http://thomasgmadsen.dk/photoshop/cs4/opengl_x64.png>

Bemærk dog det, der står på siden:

Ja. <http://en.wikipedia.org/wiki/DirectX>

--