meget store tabeller
Fra : Jan Kronsell

Dato : 13-05-09 16:26

Hej NG!

Er der nogen, der kender et program, der kan håndtere tabeller med godt og
vel 400.000 kolonner?

Og nej, det er ikke et spørgsål om normalisering: -). Det drejser sig om et
regneark på 600 kolonner og 400.000 rækker, der skal transponeres.

Jan

Fra : KS

Dato : 13-05-09 18:13

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Og nej, det er ikke et spørgsål om normalisering: -). Det drejser sig om
> et regneark på 600 kolonner og 400.000 rækker, der skal transponeres.

Ka' du ikk' bare lægge hovedet ned på siden ?

Fra : Jan Kronsell

Dato : 13-05-09 21:58

Fra : Jesper

Dato : 13-05-09 18:44

Det kommer an på hvad du mener med 'håndtere'. Hvad ønsker du at gøre?

Hvis du vil smide det ind i en visuel grid uden noget klip i data, så kommer
du nok til kort.

Eller leder du efter en database som accepterer den slags som et view?

Eller et program matematisk program ala. Matlab til manupulering med dine
data?

Fra : Gert Krabsen

Dato : 13-05-09 19:42

Jesper skrev:
> [...]
>
> Eller leder du efter en database som accepterer den slags som et view?
>
> Eller et program matematisk program ala. Matlab til manupulering med dine

Nu ved vi jo ikke så meget, men umiddelbart får '600 kolonner' diverse
alarmklokker til at ringe.

Det lyder som om datastrukturen bør ses efter i sømmene - mon ikke en
normalisering og omlægning til relationsdatabase er vejen frem?

400.000 rækker er no problemos i de fleste databasesystemer - selv
Microsoft Access

Fra : Jan Kronsell

Dato : 13-05-09 21:57

Gert Krabsen wrote:

> [...]
> normalisering og omlægning til relationsdatabase er vejen frem?
>
> 400.000 rækker er no problemos i de fleste databasesystemer - selv

Ser er tale om regnearkesdata. 600 kolonner og 400.000 rækker. Spørgsmålet
er, hvordan de kan transponeres om til 600 rækker og 400.000 kolonner.
Regnearket kan ikke selv håndtere det. Derfor spørgs,ålet om, der findes
databaser, der kan.

Jan

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 13-05-09 21:20

On 2009-05-13, Jan Kronsell <kronsell@adslhome.dk> wrote:

> det er ikke et spørgsål om normalisering
[...]
> regneark på 600 kolonner

Det er et spørgsmål om normalisering.

> og 400.000 rækker, der skal transponeres.

400.000 rækker er ikke meget stort.

--
Andreas

Fra : Jan Kronsell

Dato : 13-05-09 21:55

Andreas Plesner Jacobsen wrote:

> [...]
>
> Det er et spørgsmål om normalisering.

> 400.000 rækker er ikke meget stort.

Desværre er der ikke tale om et normaliseringsproblem. Der er tale om
regnearkdata, som helst skal blive i et regneark. Desværre findes der ingebn
regneark, der har plads til 400.000 kolonner. Derfor mit spørgsmål om der
findes databaser, der kan acceptere så mange kolonner i samme tabel.

Jan

Fra : Jesper

Dato : 13-05-09 22:34

Det kan jo ikke blive ved med at være i et regneark hvis du vil have det ind
i en database.

Hvorfor mener du at databasens struktur *skal* svare til regnearkets
rækker/kolonner?

Jeg kan ikke se noget problem i at omformulere datastrukturen i databasen
til en klassisk række-kolonne-værdi struktur, som man typisk bruger til
store mængder 'sparse' data. Altså en tabel med 3 kolonner og en række for
hver 'celle' i regnearket/inddata.

Fra : Leif Neland

Dato : 14-05-09 09:51

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Og nej, det er ikke et spørgsål om normalisering: -). Det drejser sig om
> et regneark på 600 kolonner og 400.000 rækker, der skal transponeres.

Definer håndtering.

Hvis du gemmer det som en kommasepareret fil, er det principielt en triviel
opgave at lave et perl-script, der læser denne fil og laver en ny, der er
den transponerede udgave.

Men hvad skal så bruge denne fil?

Du må beskrive problemet lidt mere.

Det lyder som om du er vant til at hamre søm i, har problemer med at slå en
skrue ned i træet, og derfor vil have en større hammer, hvor du burde have
en skruemaskine i stedet

Leif

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 15-05-09 22:44

Jan Kronsell skrev

> [...]
>
> Og nej, det er ikke et spørgsål om normalisering: -). Det drejser sig om
> et regneark på 600 kolonner og 400.000 rækker, der skal transponeres.

Er der tale om knap en halv million kolonner eller knap en halv million
rækker?
Det er ikke helt uvæsentligt

- Peter