Begynder MYsql
Fra : Jesper

Dato : 14-04-09 08:36

jeg skal bruge linked tabeller på en MySQL version 4.0.15

Får denne fejl nå+r jeg vil linke tabeller.
PMA Database ... ikke OK[ Dokumentation ]
Generelle relationsmuligheder Slået fra

Så jeg går ind på dokumentation og kan se jeg skal køre dette sql script

$cfg['Servers'][$i]['pmadb']

med min database navn. Men det virker ikke

Har kørt det med

$cfg['minDataBase'][$i]['pmadb']

Men er det sådan det skal gøres ?

Jeg har googlet, men kan ikke finde et eksempel på hvordan man bruger dette
script.

Kan nogen hjælpe en begynder.

Ps. kan i også anbefale en læs let bog om mysql ?

Mvh
Soren

Fra : Jesper

Dato : 14-04-09 12:16

"Jesper" <jesperhjem@mail.dkk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dette script.
>
> Kan nogen hjælpe en begynder.
>

> Ps. kan i også anbefale en læs let bog om mysql ?

Skal måske det nævne det er på 1go jeg har mysql og jeg bruger mysqladmin
web værktøj

Fra : Leif Neland

Dato : 14-04-09 19:43

Jesper skrev:
> jeg skal bruge linked tabeller på en MySQL version 4.0.15
>
> Får denne fejl nå+r jeg vil linke tabeller.
> PMA Database ... ikke OK[ Dokumentation ]
> Generelle relationsmuligheder Slået fra

PMA Databasen er bare nogle hjælpetabeller til phpmyadmin, heraf navnet:
PhpMyAdmin = PMA

Hvis du selv har lagt phpmyadmin på, så kan du også installere
PMA-tabellerne og ændre config'en, så de kan bruges af PhpMyAdmin.

Men hvis phpmyadmin er installeret af din udbyder, så kan du ikke; så
skal udbyderen også lægge PMA på.

Og selvom du kalder phpmyadmin som f.ex.
http://dit.domæne.dk/phpmyadmin/ så er det ikke sikkert det ligger under
din egen bruger; det kan være et alias, så det er en fælles installation
for alle brugere. Udbyderen kan sagtens installere PMA, så alle brugere
kan benytte det, uden at brugerne kan se hinandens data.

Find lige ud af om det er din egen eller en fælles installation, er det
det sidste, er der ingen grund til at spilde mere tid på forklaringer

Men du kan sagtens lave alle de joins som du vil f.ex. i din php-kode;
som sagt er PMA-databasen kun til hjælp for phpmyadmin.

Leif

Fra : Jesper

Dato : 15-04-09 06:56

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse

> Men du kan sagtens lave alle de joins som du vil f.ex. i din php-kode; som
> sagt er PMA-databasen kun til hjælp for phpmyadmin.
>
> Leif

Om, tak for hjælpen.

Jo det ligger på en ekstern webserver, så jeg har nok ikke rettigheder til
noget som helst.

Jeg prøver at lave det i koden. Må lige læse lidt op på php først da jeg
normalt kun bruger MS produkter.

Mvh Jesper

Fra : Leif Neland

Dato : 15-04-09 08:20

> [...]
> noget som helst.
>
> Jeg prøver at lave det i koden. Må lige læse lidt op på php først da jeg

Det gør ingen forskel om du har phpmyadmin eller ej.
Dine select-sætninger "kan jo ikke vide" om du har lavet dem i hånden eller
hjulpet af phpmyadmin.

PMA-tabellerne kan hjælpe dig, hvis du f.ex. har defineret relation mellem
kunder, ordrer, ordrelinier og varekartotek, så kan du (måske?) få hjælp,
når du vil lave et query.

Men ellers, så skal dine websider, der er opbygget i php ikke bruge
PMA-tabellerne eller PhpMyAdmin i det hele taget til noget.

Leif