3DMark06, GTX260 og AMD X2 4000
Fra : rlauritsen

Dato : 03-04-09 22:02

Jeg får kun ca. 6300 i score i 3DMark06 med mit nye GTX260 og en gammel
AMD X2 4000. Jeg bruger godt nok Windows 7 beta, men det betyder vel
ikke så meget ?

Jeg synes ikke, at jeg kan se forskel fra mit 8800GT. Hvad kan være
skyld i det ? Jeg har sat et 6 pins strømstik på grafikkortet fra min
strømforsyning og så har jeg brugt 2 stk. 4 pins til det medfølgendde
adapter stik som går i det sidste 6 pins i grafikkortet. Kan det være
min strømforsyning, som ikke kan trække det ordentlig og derfor måske
ikke levere helt nok strøm ? Men jeg vil så mene at den burde crashe ?

Fra : rlauritsen

Dato : 04-04-09 01:13

Jeg har lige installeret Vista igen, og der får jeg 7061. Er det fint nok
med mit system ?

Hvad får I andre i 3DMark06 ver. 1.1 ?

Fra : rlauritsen

Dato : 04-04-09 03:23

Det er åbenbart kun en 400 W strømforsyning jeg har. På kassen til
grafikkortet står der at Nvidia anbefaler en 550 W PSU som kan levere 36A
ved 12V. XFX anbefaler 630 W ved non-sli og 680 W ved sli.
Kortet er et XFX GTX260 Extreme Edition, dvs. med 216 Stream Processors.

Men den crasher ikke, så må den vel køre på nedsat kraft ? Eller er det
CPU'en der er en kæmpe flaskehals ? Jeg har desuden 4 GB DDR2-800 ram.

Men GTX260 er ikke hurtigere end 8800GT her af en eller anden grund.

Fra : rlauritsen

Dato : 04-04-09 13:50

Jeg får P7886 i 3DMark Vantage.

Hvad får I andre der ?

Fra : Hagar

Dato : 04-04-09 14:23

"rlauritsen" <rlauritsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg får P7886 i 3DMark Vantage.
>
> Hvad får I andre der ?

Med en P4 3.0, 4Gb RAM og et GF 8800GTS512 og XP Pro får jeg 13866 med
default settings.

Hagar

Fra : sls \(2770\)

Dato : 04-04-09 14:38

"Hagar" <nogo31@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> "rlauritsen" <rlauritsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Med en P4 3.0, 4Gb RAM og et GF 8800GTS512 og XP Pro får jeg 13866 med
> default settings.

Vel ikke i 3dmark Vantage?
Jeg mener jeg får omkring 13000 med et 280gtx i vantage..

rlauritsen, mener jeg fik omkring 7-8000 med et 9800gx2 SSC (overclocket)
Tror du skal have større CPU hvis du vil have en større score

Fra : rlauritsen

Dato : 04-04-09 14:44

> rlauritsen, mener jeg fik omkring 7-8000 med et 9800gx2 SSC (overclocket)
> Tror du skal have større CPU hvis du vil have en større score

Ja, det er vidst også efterhånden min konklusion, men kan GTX260 neddrosle
hastigheden hvis den ikke får strøm nok, i stedet for bare at crashe det
hele ?

Jeg havde nok forventet at den var noget hurtigere, og jeg synes da også mit
system ser noget langsomt ud, når jeg ser sammenligning med andre via 3DMark
tests, så der må være et eller andet galt. Nu overvejer jeg at købe ny PSU
og CPU.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-04-09 15:46

rlauritsen wrote:

> Ja, det er vidst også efterhånden min konklusion, men kan GTX260 neddrosle
> hastigheden hvis den ikke får strøm nok, i stedet for bare at crashe det
> hele ?

Det kan GF9800GTX+, så mon ikke at GTX 260 også kan.

> system ser noget langsomt ud, når jeg ser sammenligning med andre via 3DMark
> tests, så der må være et eller andet galt. Nu overvejer jeg at købe ny PSU

Den 3DMark-score skal du ikke hænge dig så meget i. Det er ydelsen i
spil der betyder noget. Du skal jo ikke spille 3DMark, skal du?

Mit setup som jeg har nævnt i dk.edb.hardware kan uden problemer leverer
1920x1440 med alt slået til og i 50-90 FPS i CoD4. Så er det da
ligegyldigt om man scorer 6000 eller 600.000 i et eller andet
benchmark-program.

Jeg nævner Furmark i dk.edb.hardware, men jeg har ikke benchmarked med
det. Det anvendes udelukkende som 3D-belastning hos mig.

Jesper Poulsen

Fra : N/A

Dato : 04-04-09 19:56

Fra : Hagar

Dato : 04-04-09 21:52

"sls (2770)" <sls@FJERNsol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> rlauritsen, mener jeg fik omkring 7-8000 med et 9800gx2 SSC (overclocket)
> Tror du skal have større CPU hvis du vil have en større score

Jeg har svaret på han overskrift, som lyder 3D Mark 06, og det er der jeg
får min score. Jeg kender ikke det andet.

Hagar

Fra : rlauritsen

Dato : 07-04-09 09:06

Nu får jeg 11600 i Vantage med Nvidia GTX260 og ny CPU som er AMD Phenom II
X3 720.

Før fik jeg 7886 med en AMD64 X2 4000, så det er da en pæn stigning. Det
kører indtil videre fint med min 400 W strømforsyning.

Fra : rlauritsen

Dato : 07-04-09 09:20

Hmm, jeg får nu 13678 med AMD Phenom II X3 720 og GTX260 i Vista, men
8800GTS er da ved at være gammelt. Men det er jo også kun 3DMark. Kan jo
være mit yder bedre i nye spil.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 08-04-09 17:12

rlauritsen wrote:

> Hmm, jeg får nu 13678 med AMD Phenom II X3 720 og GTX260 i Vista, men

Det skyldes nok Vista, skal du se.

Jesper Poulsen

Fra : rlauritsen

Dato : 08-04-09 17:23

> Det skyldes nok Vista, skal du se.

Tjah, eller 3DMark som du skrev i starten, for GTA 4 kører fulstændig
flydende nu med alt på max i 1680x1050. Det samme gør Crysis og Farcry 2, så
jeg er fuldt ud tilfreds. Jeg kan slet ikke forstå, at jeg ikke har
opgraderet CPU før. Jeg troede ikke at det havde så meget at sige, men at
det var GPU'en der klarede det, men det gør den godt nok ikke alene.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 08-04-09 17:51

rlauritsen wrote:

> opgraderet CPU før. Jeg troede ikke at det havde så meget at sige, men at
> det var GPU'en der klarede det, men det gør den godt nok ikke alene.

GPU'en har stadig mest at sige. Hvis ikke, så ville mine gamerkolleger
have markant bedre framerates end de faktisk har (de har ikke framerates
i samme størrelsesorden som mine, tiltrods for at de tilsyneladende har
bedre maskiner (større CPU'er)).

Jesper Poulsen

Fra : rlauritsen

Dato : 08-04-09 22:07

> [...]
> have markant bedre framerates end de faktisk har (de har ikke framerates
> i samme størrelsesorden som mine, tiltrods for at de tilsyneladende har

Ja, men nu er det vel i cod4 ?

Prøv de nye spil som kræver pc'ere fra år 2009 for at køre optimalt. De
trækker tænder ud. Spillene kom så allerede i 2007/8, så der kunne de
færreste køre dem optimalt.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 09-04-09 07:17

rlauritsen wrote:

> Ja, men nu er det vel i cod4 ?

Det er det i samtlige spil jeg har spillet gennem tiden.

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-04-09 14:42

rlauritsen wrote:
> Jeg får P7886 i 3DMark Vantage.
> Hvad får I andre der ?

3DMark kan kun bruges som målestok på den computer hvor den er udført,
idet den ikke kun tester GFX, men rent faktisk hele maskinen og giver en
stærkt kunstigt resultat.

Giv maskinen nogle rigtige udfordringer (spil) og brug dem som målestok
i stedet. GTX260 _er_ markant hurtigere end 8800GT, selv med en Athlon
X2 4000+

Jesper Poulsen

Fra : rlauritsen

Dato : 05-04-09 05:19

> Giv maskinen nogle rigtige udfordringer (spil) og brug dem som målestok
> i stedet. GTX260 _er_ markant hurtigere end 8800GT, selv med en Athlon
> X2 4000+

Ja, du fik ret. Farcry 2 kører faktisk ret godt Men jeg napper lige en
X2 6000 cpu alligevel, så kører den nok ekstra flydende.

Tak for svarene.

Fra : N/A

Dato : 04-04-09 19:56

Fra : rlauritsen@gmail.com

Dato : 04-04-09 11:05

> Det kan GF9800GTX+, så mon ikke at GTX 260 også kan.

Ok, det kan jo være det, som rent faktisk sker, men hvordan ser jeg
det ? Er der sådan en monitor måler dims til at tjekke clock
frekvensen mens jeg f.eks. kører furmark ? Så kan jeg vel se, om den
kører med fuld hastighed ?

> Den 3DMark-score skal du ikke hænge dig så meget i. Det er ydelsen i
> spil der betyder noget. Du skal jo ikke spille 3DMark, skal du?

Nej, det er rigtigt, mem jeg har nu inst. GTA 4 og jeg synes det
hakker ligeså meget i 1680x1050, som det hele tiden har gjort.

> [...]
> 1920x1440 med alt slået til og i 50-90 FPS i CoD4. Så er det da
> ligegyldigt om man scorer 6000 eller 600.000 i et eller andet

Ja, nu har jeg ikke lige cod4. Men jeg vil da også prøve med Farcry 2,
som følger med, og Crysis Warhead.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-04-09 19:56

rlauritsen@gmail.com wrote:

> det ? Er der sådan en monitor måler dims til at tjekke clock
> frekvensen mens jeg f.eks. kører furmark ? Så kan jeg vel se, om den
> kører med fuld hastighed ?

Det kan driveren vist vise dig...

> Nej, det er rigtigt, mem jeg har nu inst. GTA 4 og jeg synes det
> hakker ligeså meget i 1680x1050, som det hele tiden har gjort.

Hmmm... Jeg har ikke GTA 4, så jeg kan ikke være behjælpelig.

> Ja, nu har jeg ikke lige cod4. Men jeg vil da også prøve med Farcry 2,
> som følger med, og Crysis Warhead.

Dem har jeg heller ikke

Det eneste FPS vi spiller til netparty er CoD4, så det er det eneste jeg
har. Og ja, jeg købte et 9800GTX+ for at kunne følge med til de 5
netparties vi afholder på et år. I løbet af de næste måneder kommer
kortet i en maskine opbygget specielt til Windows XP og gaming; så kan
jeg i ro og mag køre Linux uden at skulle rode rundt med NTFS over det
hele - NTFS er et godt filsystem, der er bare også filsystemer der er
bedre

Jesper Poulsen

Fra : rlauritsen

Dato : 04-04-09 21:00

> Det kan driveren vist vise dig...

ok, det må jeg se på om jeg kan finde. Men nu har jeg testet med Furmark og
der får jeg da godt 3848 point i 1680x1050, og i.flg. grafen på Furmarks
hjemmeside, ser det da vidst ud til at mit grafikkort er godt nok med så.
Det er nok bare 3DMark og GTA 4, som ikke viser det ordentlig.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-04-09 00:39

rlauritsen wrote:

> ok, det må jeg se på om jeg kan finde. Men nu har jeg testet med Furmark og
> der får jeg da godt 3848 point i 1680x1050, og i.flg. grafen på Furmarks

Jeg har som neævnt ikke marked med Furmark, kun presset kortet og dermed
strømforsyningen til det yderste.

> hjemmeside, ser det da vidst ud til at mit grafikkort er godt nok med så.

Du har fået et mål for dit grafikkorts ydeevne.

> Det er nok bare 3DMark og GTA 4, som ikke viser det ordentlig.

3DMark måler hele computeren og selvom du har en CPU der er kraftig nok
til de spil du vil spille, så bliver du straffet hæmningsløst for det.

Derfor anser jeg spil som den eneste reelle målestok for en computers
ydeevne i - spil...

Kan også nævne at "halvstore" Core 2 Duo og Core 2 Quad ikke yder bedre
i spil end en mellemkraftig low power Athlon X2 - det blev også bevist
til seneste netparty; til de respektive ejeres store fortvivlelse

Jesper Poulsen

Fra : Niels C. Grønlund [D~

Dato : 05-04-09 15:43

"Jesper Poulsen"skrev i meddelelsen
> [...]
> i spil end en mellemkraftig low power Athlon X2 - det blev også bevist
> til seneste netparty; til de respektive ejeres store fortvivlelse

Det kommer helt an på dit setup.. Og jo det jeg kører med yder bedre end en
low power mellemklasse AMD... Ingen tvil om det, har dystet med forskellige
jeg kender.

Det kommer an på mange ting, og få ens system tweaket så det yder perfek
tager tid....

Et dårligt GFX og en god CPU eller et godt GFX og en dårlig CPU skaber
flaskehalse osv.
og stort set samme resultat... osv. osv.

Og jeg kan så nævne at store Intel Quadcore CPU'er og QUAD memorychannel
osv. samt et par gode GFX kort eller 3 sparker røv i COD 4 mm. Sage manden
der kører COD4 I 3840 *1024 med låst FPS på 124 .. Jeg har steady 124-125
FPS og kunne få mere, hvis det ikke var for Punkbuster CVAR kick når du
kommer over 125 FPS.

Så Jesper endnu engang det kommer an på mange faktorer, om du har en god
gaming maskine eller ej.

Mvh.
Niels

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-04-09 21:22

Niels C. Grønlund [DK-2500] wrote:

> Det kommer an på mange ting, og få ens system tweaket så det yder perfek
> tager tid....

Der er ikke tweaket ved min maskine, men lur mig om de andre ikke har
pillet en del. En startede endda ud med en frisk Windows.

> kommer over 125 FPS.

Alt over 60 er irrelevant, for øjet kan ikke følge med alligevel.

> Så Jesper endnu engang det kommer an på mange faktorer, om du har en god
> gaming maskine eller ej.

Jeg ved at min maskine har den mest tilfredsstillende ydelse, i
sammenhæng med de 10-15 andre maskiner der mødes ca. 5 gange hvert år
til 3 dages koncentreret gaming.
Og min maskine er den billigste af dem.

Jesper Poulsen

Fra : N/A