Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
Q:Full HD Grafikkort
Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 31-03-09 08:34

Jeg er på udkig efter et grafikkort, der kan vise full HD på min 42"
fladskærm. Grafikkortet skal have følgende muligheder:

1) HDMI udgang
2) DVI Udgang
3) Vise billeder på enten DVI eller HDMI / Vise billeder simultant på begge
udgange.
4) Optimalt ville være, om der kunne vises individuel opløsning på de 2
udgange, da jeg så slipper for at skifte min fladskærm tilsluttet via DVI
5) Benytte NVidia Chipsæt
6) Vise Full HD (1920 x 1080) opløsning på mit Phillips 42" TV

Jeg kan for nuværende vise 1600x1200, også på mit TV, men på TV'et er der
sommetider små tværstriber over skærmen. Især ved hurtige grafik skift og da
jeg benytter delt gfx memory pga. gfx-kortet er onboard på mit MB, antager
jeg at det er her problemet ligger. Et hastigheds problem.

Jeg har kigget rundt og synes ikke rigtig jeg kan finde nogen. Mange viser
1920x1200 og så bliver jeg i tvivl, da mit tv ikke understøtter den
opløsning.

Kan nogen være behjælpelig med forslag??

/Finn

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 31-03-09 17:33

Finn Stampe Mikkelsen wrote:

> Kan nogen være behjælpelig med forslag??

Den lette:
Et bundkort baseret på AMD 780G chipset'et

Jesper Poulsen

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 31-03-09 18:13

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i meddelelsen

> Den lette:
> Et bundkort baseret på AMD 780G chipset'et

Tak for svar, men har lige skiftet MOBO, så skal ikke have nyt...

/Finn

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 02-04-09 16:22

Finn Stampe Mikkelsen wrote:

> 5) Benytte NVidia Chipsæt

Er der en speciel grund til at det skal være nVidia?
- ATi er de bedste kort på markedet PT., uanset pris.

Jesper Poulsen

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 02-04-09 20:41

> Er der en speciel grund til at det skal være nVidia?
> - ATi er de bedste kort på markedet PT., uanset pris.

Har altid været godt tilfreds med NVidia. Har tidligere har et ATI, som jeg
havde en del problemer med.

Men hvis et ATI kan hvad jeg nsker,må jeg jo prøve det...

/Finn

Fra : Morten Wartou

Dato : 03-04-09 06:47

"Finn Stampe Mikkelsen" <stampe@city.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> jeg havde en del problemer med.
> Men hvis et ATI kan hvad jeg nsker,må jeg jo prøve det...

ATi har ikke CUDA og PhysX, og desuden er driverne noget mindre gennemtænkte
end nVidias. Jeg har oplevet ATi-kort der ikke umiddelbart kan levere 1:1
pixel-mapping på en full-HD 42" Panasonic plasma. Køb et nVidia, det er det
klogeste køb. Du kan også følge Jesper Poulsens råd, men du kan jo spørge
dig selv, om en person der hævder at et 300 baud modem er en
bredbåndsforbindelse, kan anses for at være særligt troværdig.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 03-04-09 09:03

"Morten Wartou" <mort_fjerndette_en@wartou.dk> wrote in message

> [...]
> men du kan jo spørge dig selv, om en person der hævder at et 300 baud
> modem er en bredbåndsforbindelse, kan anses for at være særligt troværdig.

Hej Morten

Har som sagt tidligere haft dårlige erfaringer med ATI, men altid kun gode
med NVidia's...

Og 300 baud... Ha Ha Ha Ha Ha. Det er jo knapt en forbindelse. 2 tegn over
RTTY... Ha Ha.. Husker stadigt internet via mit 14.400 baud på min gamle
nokia.. Damn, det gik langsomt. Selv til alm. email...

Nå, men har ikke læst/hørt den samtale, så vil da nøjes med at sige, at 300
baud dårligt nok kan kvalificere sig som smalbånd..

/Finn

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-04-09 14:36

Finn Stampe Mikkelsen wrote:

> Har som sagt tidligere haft dårlige erfaringer med ATI, men altid kun gode
> med NVidia's...

Sidst jeg var til netparty så jeg hvad ATi-kort kan i dag. Jeg har selv
investeret i et GF9800GTX+, et køb som jeg lidt har fortrudt.

> RTTY... Ha Ha.. Husker stadigt internet via mit 14.400 baud på min gamle

Jeg rykkede til ISDN allerede med Fidonet.

> Nå, men har ikke læst/hørt den samtale, så vil da nøjes med at sige, at 300
> baud dårligt nok kan kvalificere sig som smalbånd..

Det korte af det lange var at jeg plæderede for at definitionen
"bredbånd" ikke har noget med hastighed at gøre, men derimod teknologi.
Det der giver bredbånd er at det er multikanal og ikke moduleret som i
den tråd Morten henviser til. Jeg rettede selv fejlen ved at sende det
link hvori definitionen er nævnt, men det magter Morten ikke at nævne.
Han vil hellere hænge andre ud for at fremhæve sin egen "viden".

Jeg tog fejl i den tråd jeg linker til nu og min hukommelse fra 2005 til
2009 er ikke 112% (hvilket giver sig udtryk i forvekslingen af
multikanal og modulation):
http://groups.google.dk/group/dk.edb.internet.udbydere/msg/820f101e3c969f7d?hl=da&dmode=source

Den tråd Morten henviser til omhandler "bredbånd - ikke bredbånd".

Jesper Poulsen

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 04-04-09 22:50

> Sidst jeg var til netparty så jeg hvad ATi-kort kan i dag. Jeg har selv
> investeret i et GF9800GTX+, et køb som jeg lidt har fortrudt.

Hvorfor?? Hvilke forudsætninger, fandt du ikke opfyldt...

Jeg har dybest set KUN brug for Full HDTV og jeg VIL have HDMI med sound som
transmissions linie imellem GfxKort og fladskærm. Jeg spiller ikke nogen
store 3d spil eller lign. Et enkelt golf spil eller lidt RailRoads og det er
det...

> [...]
> link hvori definitionen er nævnt, men det magter Morten ikke at nævne.
> Han vil hellere hænge andre ud for at fremhæve sin egen "viden".

Jeg ønsker ikke at gå ind i jeres debat. Jeg ville dog ikke forbinde 300
baud med bredbånd. Mere har jeg ikke at tilføje den debat.

/Finn

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-04-09 00:44

> Hvorfor?? Hvilke forudsætninger, fandt du ikke opfyldt...

Det var for dyrt i forhold til ydelsen og det skal ikke længere kunne
fungere sammen med Linux. Jeg splitter mine aktiviteter op på 2 maskiner
og beholder det gamle nVidia til Linux.

> Jeg har dybest set KUN brug for Full HDTV og jeg VIL have HDMI med sound som
> transmissions linie imellem GfxKort og fladskærm. Jeg spiller ikke nogen

Så er det netop ATi HD3200 (det der er indbygget i AMD 780G chipset'et)
du skal ha'.

> store 3d spil eller lign. Et enkelt golf spil eller lidt RailRoads og det er
> det...

HD3200 trækker også Crysis, hvis du skulle få lyst til det

> Jeg ønsker ikke at gå ind i jeres debat. Jeg ville dog ikke forbinde 300
> baud med bredbånd. Mere har jeg ikke at tilføje den debat.

Det er heller ikke bredbånd, medmindre det leveres på flere kanaler,

Jesper Poulsen

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 05-04-09 02:04

> Det var for dyrt i forhold til ydelsen og det skal ikke længere kunne
> fungere sammen med Linux. Jeg splitter mine aktiviteter op på 2 maskiner
> og beholder det gamle nVidia til Linux.

Bruger udelukkende Windows og agter ikke at gå ind i noget Linux på noget
tidspunkt...

> Så er det netop ATi HD3200 (det der er indbygget i AMD 780G chipset'et)
> du skal ha'.

Har fået undersøgt lidt omkring GF9600GT, som også skulle kunne det fuldt
ud. EN9600GT fra Asus bl.a. Men vil da lige lure på dit forslag.

> HD3200 trækker også Crysis, hvis du skulle få lyst til det

Bliver ikke aktuelt. Spiller som sagt normalt ikke, med de få omtalte
undtagelser...

Tak ellers for info....

/Finn

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-04-09 12:31

Finn Stampe Mikkelsen wrote:

> Bruger udelukkende Windows og agter ikke at gå ind i noget Linux på noget
> tidspunkt...

???

Det var mine grunde til at vælge det jeg valgte.

> Har fået undersøgt lidt omkring GF9600GT, som også skulle kunne det fuldt
> ud. EN9600GT fra Asus bl.a. Men vil da lige lure på dit forslag.

Det er bare dyrt i drift. nVidia er ikke looooow power. Det er AMD 780G.
Meget, endda.

> Bliver ikke aktuelt. Spiller som sagt normalt ikke, med de få omtalte
> undtagelser...

Det siger blot lidt om styrken i den onboard-løsning

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-04-09 14:14

Morten Wartou wrote:

> klogeste køb. Du kan også følge Jesper Poulsens råd, men du kan jo spørge
> dig selv, om en person der hævder at et 300 baud modem er en
> bredbåndsforbindelse, kan anses for at være særligt troværdig.

Fik du ikke et færdigt link i den tråd eller er du så snævertsynet at du
kun ser på din egen viden?

Finn, Morten har arbejdet hos en ukendt ISP og ved derfor alt om alting.
Hans ord er lov og Guds nåde trøste den der anfægter dette.

Jesper Poulsen

Fra : KR

Dato : 01-06-09 11:17

> Finn, Morten har arbejdet hos en ukendt ISP og ved derfor alt om alting.
> Hans ord er lov og Guds nåde trøste den der anfægter dette.
> Mvh
> Jesper Poulsen

Og jeg....som troede at det var definitionen på dig

KR