Sønnens asus kort færdigt?
Fra : ___P.Sir

Dato : 24-03-09 10:37

Han købte det efter konfirmation, maj 2007, altså knap 2 år gammelt. Det
holder pludselig op med at virke, intet på skærmen.
Det er et Asus EN8800GTS/HTDP.

Han har skilt sin computer ad, renset det hele, også kortet selvfølgelig,
sat det sammen igen - samme resultat. Skærmen tænder ikke. Stik ud og ind,
sikker på de sidder fast - samme resultat.
Kan sådan et - dengant relativt - dyrt kort virkelig ikke holde i 2 år?
Nogle forslag?
Preben

--
www.granvista.dk
Luksusferie i Spanien

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 24-03-09 10:47

___P.Sir wrote:
> [...]
> sikker på de sidder fast - samme resultat.
> Kan sådan et - dengant relativt - dyrt kort virkelig ikke holde i 2 år?

Hvis det er mindre end 2 år, så er det jo bare med at få meldt det
defekt og sende det retur til sælger; ingen grund til at spekulere ret
meget over det?

Fra : T.C

Dato : 26-03-09 20:46

> Hvis det er mindre end 2 år, så er det jo bare med at få meldt det defekt
> og sende det retur til sælger; ingen grund til at spekulere ret meget over
> det?

Du mener altså ikke der er andre fejlmuligheder såsom defekt skærm,
strømforsyning eller hvad med bundkortet?

/Torben

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 27-03-09 06:40

T.C wrote:

> Du mener altså ikke der er andre fejlmuligheder såsom defekt skærm,
> strømforsyning eller hvad med bundkortet?

Jeg gik ud fra at der var prøvet med et andet kort, fordi der fokuseres
så meget på grafikkortet, men det står der jo egentlig ikke noget om.

Nu kan jeg godt se, at indlægget er skrevet på en måde, som fik mig til
at ignorere andre fejlmuligheder end grafikkortet.

Jo, skærmens input kan være defekt, bundkortet kan være defekt så det
ikke aktiverer grafikkortet, processoren kan være stået af, osv.
Der er faktisk mange andre muligheder end lige grafikkortet.

Fra : claus b.p.

Dato : 24-03-09 16:19

___P.Sir wrote:
> [...]
> ikke. Stik ud og ind, sikker på de sidder fast - samme resultat.
> Kan sådan et - dengant relativt - dyrt kort virkelig ikke holde i 2
Elektronik dør oftest pga. enten statisk elektricitet eller for meget varme.
Men en sjælden gang imellem sker der en fejl i produktionen, som ikke fanges
af kvalitetskontrollen, også selv om det er et dyrt produkt. Fx. en
forurening af nogle af de metaller og anden kemi man bruger i processen. Man
kan ikke lave 100% fejlfri elektronik, selv om man kan komme tæt på. Og
forskellen i prisen på 99,0% fejlfri og 99,9% fejlfri er betragtelig! Endnu
større fra 99,9% til 99,99%.

/Claus

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 28-03-09 13:34

claus b.p. wrote:

> Elektronik dør oftest pga. enten statisk elektricitet eller for meget varme.
> Men en sjælden gang imellem sker der en fejl i produktionen, som ikke fanges

ESD-påvirkning under produktionen er også en fejl. Og ESD-fejl er
latente, dvs. at et produkt kan virke upåklageligt i kortere eller
længere tid for derefter ganske pludseligt og uden nogen forvarsel kan
dø og alle komme til live igen.

Jesper Poulsen