Et spørgsmål til Turbo Delphi angående red~
Fra : FredeFraHTX

Dato : 12-03-09 09:25

Hey..

Jeg er i gang med at programmere et program.. En funktion i programmet
skal blandt andet være at man kunne få vist noget tekst fra en tekst
fil hvis man ønsker det, men også man kan gå ind og redigere i denne
tekstfil, så det er nye informationer der kommer frem fra tekstfilen..
Det kører som en VLC Applikation..

Er der nogen der kan hjælpe mig ?

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 12-03-09 17:48

Er det en tekst-editor du vil lave?

Du kan evt. bruge en TMemo til at læse/editere/gemme en tekst-fil.

PS: Det hedder VCL.

Fra : FredeFraHTX

Dato : 12-03-09 12:13

Tak skal du have :)
Det med VLC er min fejl..

Det jeg roder lidt med nu er bare hvordan du sletter alt der er i
tekst filen, og hvordan du i en label kan vise hvad der står i
tekstfilen, synes ikke jeg kan finde en funktionder kan omdanne det
der står i teksten til en string der kan vises i en label..

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 12-03-09 21:02

> [...]
> tekstfilen, synes ikke jeg kan finde en funktionder kan omdanne det
> der står i teksten til en string der kan vises i en label..

Du skal se på TMemo.lines
Dette er en TStringList, som du kan løbe igennem for alle linier og trinvist
tilføje din label.

for i:= 0 to memo1.lines.count-1 do
label1.caption := label1.caption+memo1.lines.string[i];

Hvis jeg ellers husker detaljerne korrekt, da jeg ikke lige har Delphi i
nærheden.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 19-03-09 20:20

> [...]
> tekstfilen, synes ikke jeg kan finde en funktionder kan omdanne det
> der står i teksten til en string der kan vises i en label..

Hvis du har en VCL form med et TMemo objekt til at vise indholdet, en
TButton til at åbne en TOpenDialog og en TOpenDialog, kan du skrive

procedure TForm1.OpenButtonClick(Sender: TObject);
begin
if OpenDialog.Execute then
FileContentMemo.Lines.LoadFromFile(OpenDialog.FileName)
else
FileContentMemo.Lines.Clear;
end;

så bliver filens indhold vist i Memo-feltet.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen