ComX / download-begrænsning ?
Fra : Knud Hansen

Dato : 21-03-09 16:35

Cut and pasted , fra en beboerforenings hjemmeside :

"Samtidig har man konstateret at der er nogle ganske få der up/downloader
meget store mængder data via fildeling. Det har man principielt ikke noget
imod hos ComX. Men da ComX afregner med backboneforbindelser pr. peak
belastning, kan det hurtigt øge udgiften til backbone forbindelserne. Derfor
er man gået i tænkeboks efter at finde en løsning på nogle andre
forbindelses løsninger som et alternativ til flatrate. Det skal ikke
erstatte flatrate, men det skal være et alternativ der kan tilbydes de
brugere der har et forbrug over gennemsnittet. Det er et initiativ der skal
sikre at alle de der har et normalt forbrug, ikke skal betale for andres
"overforbrug"."

Jeg har en 10/10 mbit forbindelse via ComX jeg er meget tilfreds med, men
ovenstående er jeg ikke særligt tilfreds med.

Har ikke meget tjeck på backboneforbindelser etc men det der med "kontrol"
af bruger med stor aktivitet, gik udfra at det var noget der hørte gamle
dage til, da man delte feks en 5mbit-linje med andre beboere. Troede faktisk
ikke, når man betaler for en hurtig forbindelse med "ubegrænset" down - og
upload ( iflg ComX) ; at der kan blive tale om "overforbrug" som andre skal
være med til at betale for ?

Fra : Jesper Lund

Dato : 21-03-09 16:49

Knud Hansen wrote:

> [...]
> med "ubegrænset" down - og upload ( iflg ComX) ; at der kan blive tale
> om "overforbrug" som andre skal være med til at betale for ?

Selv om du har flatrate, vil der være variabel betaling andre steder i
kæden for ComX.

--
Jesper Lund

Fra : Knud Hansen

Dato : 21-03-09 16:59

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i meddelelsen

> Selv om du har flatrate, vil der være variabel betaling andre steder i
> kæden for ComX.

'
Ok. Så det dér med flatrate og ubegrænset up/download er en lille smule
usandt ?

Fra : Jesper Lund

Dato : 21-03-09 19:27

Knud Hansen wrote:

> Ok. Så det dér med flatrate og ubegrænset up/download er en lille smule
> usandt ?

Flatrate betyder at du betaler fast pris, og det gør du jo sådan set
stadigvæk hos ComX uanset dit trafikforbrug. Det er en aftalt
afregningsform, ikke andet. En aftale gælder indtil man laver en ny.

Om du vil kalde "flatrate op til XX Gb" for flatrate er en smagssag.
Mobilt bredbånd via 3G markedsføres også som flatrate, selvom der er en
mere eller mindre fast kvote på 5-10 Gb (typisk).

Andre steder, f.eks. hosting udbydere af servere, ser man at hastigheden
sænkes når en aftalt trafikkvote overskrides. Det er vist også set hos
nogle 3G udbydere. Der er mange muligheder..

--
Jesper Lund