Skift af udbyder
Fra : Towli

Dato : 16-03-09 22:07

Hej

Vi er en andelsboligforening på 60 lejemål.
I 2005 indgik vi en aftale med Dansk Bredbånd, der kablede vores bygning og
har et lille x-felt på vores loft. Vi ejer selv kablingen men det er DBnet's
udstyr. Vi får leveret Internet (via fiber til døren) IPtv og Coax-kabelTv
samt IP telefoni.

Vi er en flok amatører udi det her i bestyrelsen og kan ikke gennemskue
hvordan vi kan reagere på Dbnets aktuelle prisstigninger, men jeg er blevet
pålagt at lede efter evt. andre leverandører.
Jeg har fået kontrakten til gennemlæsning (den vi lavede med Dbnet i 05) men
jeg syntes det er vældig svært at gennemskue, der står bl.a. at DB skal have
adgang til deres udstyr så længe der blot er 1 abonnent i ejendommen (?) Men
hvis vi nu som ejendom beslutter at vi godt vil have en anden leverandør af
Internet, Tv og tlf. til vores Internt kablede net, hvordan gør man så
dette? ? ? Vi har til huse på Nørrebro...Jeg kan se i taler om ComX herinde
som evt alternativ. Findes der andre? Kan i anbefale andre?
Hvad gør vi herfra?

Jeg håber på et svar...
/T

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 16-03-09 15:57

On 16 Mar., 22:07, "Towli" <to...@oldboyz.dk> wrote:

> [...]
> adgang til deres udstyr så længe der blot er 1 abonnent i ejendommen (?

Det du skal kigge efter er om i er bundet til DBnet stadigvæk.. Er der
stadig bindingsperiode på, er det måske lidt svært at komme ud af. Det
er nok meget normalt at have en bindingsperiode på 3år eller noget
uden at kende kontrakten.

Men så længe de står for service på anlægget er det klart de skal have
adgang til jeres udstyr. Altså når der skal kigges efter ny udbyder er
det første du skal kigge efter er opsigelsesvarsel og binding osv

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 16-03-09 16:58

On 16 Mar., 22:56, Bjarke Hansen <bjark...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> stadig bindingsperiode på, er det måske lidt svært at komme ud af. Det
> er nok meget normalt at have en bindingsperiode på 3år eller noget

Men hvis det er sådan at det kun er kunderne i jeres forening der kan
sige det op, og i som forening ikke kan opsige Dansk bredbånd samlet..
Så kan i måske gøre det anderledes at i udfylder en opsigelse på alle
´s tjenester pr en dato og så beder om en underskift for hver
lejlighed med deres kundenummer...

Men ellers er det vel bare ud og høre forskellige udbydere hvad de kan
levere og til hvilket dato osv..

Fra : steintz@hotmail.com

Dato : 17-03-09 02:27

> [...]
> dette? ? ?  Vi har til huse på Nørrebro...Jeg kan se i taler om ComX herinde
> som evt alternativ. Findes der andre? Kan i anbefale andre?

Jeg har selv tilknytning til en ISP der leverer bl.a. fiber
forbindleser til boligforeninger - så tag mit svar for hvad det er :)
Nu I har DB, har i så også Viasat? - for så kan det være hulens svært
at komme ud af aftalen.
Ellers skal du se jeres bindingsperiode på konrakten (typisk 36
måneder), dog efter DBs prisstigning har de vist tilbudt alle at komme
ud af den.
Såfremt i ejer jeres interne kabling, vil en evt. ny udbyder være
behjælpelig med andet udstyr. Men vær forsikret om, at det godt kan
koste en del at skifte udbyder, da der dels skal nyt udstyr til og
dels muligvis skal graves ny fiber ind. Det er sjældent et DB ønsker
andre ISPer at benytte deres fiber.

Som udgangspunkt kan bestyrelsen for en boligforening godt opsige
kontrakten med en udbyder på vegne af beboerne, men der kan jo være
specielle tilfælde.
Nu kender jeg desværre ikke DB standard kontrakt, men alle detajler
står deri.

Du skal være velkommen til at maile min profil direkte, så skal jeg
være behjælpelig med at tyde din kontrakt, komme med gode råd og evt.
et tilbud på fiber ;)
Det hele er dog en smule besværgeligt såfremt i har viasat ;/

Men ellers kan jeg foreslå ComX og FastTV - yderst kompetente
"konkurrenter", der kan levere til fornuftige priser.

Fra : Towli

Dato : 17-03-09 23:43

Jeg takker for jeres svar begge !

Mange i foreningen er blevet tilbudt gratis Viasat IPtv (/DBnet) i et år, så
vi har jo nok Viasat med dertilhørende betingelser.
Jeg må indrømme at selve DB's produkt stort set har fungeret upåklageligt og
449,- for Internet, store pakke kabel tv og tlf. (20/10 øre pr minut) kan
vel heller ikke laves meget billigere.

/T

Fra : Gert Krabsen

Dato : 18-03-09 07:51

> <steintz@hotmail.com> skrev i meddelelsen

Har I overvejet at kontakte Forenede Danske Antenneanlæg (www.fda.dk)?
De ved en hel del om kontrakter, udbydere og muligheder omkring
fællesanlæg til både TV og bredbånd.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-03-09 23:15

On 18 Mar., 07:51, Gert Krabsen <fjernkrab...@fjernkrabsenfjern.dk>
wrote:

> Har I overvejet at kontakte Forenede Danske Antenneanlæg (www.fda.dk)?
> De ved en hel del om kontrakter, udbydere og muligheder omkring
> fællesanlæg til både TV og bredbånd.

Ja men det er jo ikke det de søger, altså en udbyder der kan levere
bredbånd via coax... Det er vel netop PDS der er installeret? hvor
der kan komme 1000/1000Mbit til hver lejlighed hvis det er det, der er
det jo nogle lidt andre muligheder og hastighed ved coaxnet

Fra : Gert Krabsen

Dato : 19-03-09 08:06

Bjarke Hansen skrev:

> [...]
> der kan komme 1000/1000Mbit til hver lejlighed hvis det er det, der er
> det jo nogle lidt andre muligheder og hastighed ved coaxnet

Og?

Spørgsmålet går så vidt jeg kan se mest på kontraktforhold m.v. og i
mindre grad på teknik.
Derfor henviste jeg til FDA, som bl.a. har en juridisk konsulentservice.

Fra : N/A

Dato : 19-03-09 08:06

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 19-03-09 07:19

On Mon, 16 Mar 2009 22:07:06 +0100, "Towli" <towli@oldboyz.dk> wrote:

> Jeg kan se i taler om ComX herinde
> som evt alternativ. Findes der andre? Kan i anbefale andre?

Et par andre alternativer er A+ og Canal Digital.

-A
--
http://www.hojmark.org/