Program til at oprette en database (MySQL)
Fra : mlt

Dato : 19-03-09 23:41

Jeg har fundet nogle forskellige programmer der kan indlæse en allerede
eksisterende MySQL database hvor man kan få overblik over tabeller og
indeholdet. Men jeg skal stadig oprette den først fra fx cmd i Vista ved at
skrive:

create database my_db

dernæst skla jeg vælge den med:

use my_db

og bruge fx:

source my_table.sql

til at loade en tabel ind i databasen. Findes der ikke et program hvor disse
skridt kan udføres uden at bruge kommandolinien og hvor der et nemt at
slette og oprette nye tabeller? Det eneste jeg har kunne finde er såkaldte
"database browsere" hvor man kan få et overblik over selve indholdet af en
allerede eksisterende database.

Fra : Leif Neland

Dato : 20-03-09 00:16

mlt skrev:
> [...]
> er såkaldte "database browsere" hvor man kan få et overblik over selve
> indholdet af en allerede eksisterende database.

phpmyadmin?

Hvis du da kan køre php på din server.

Leif

Fra : mlt

Dato : 20-03-09 00:43

Findes der alternativer? Kører ikke min database på en server.

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 20-03-09 01:02

mlt wrote:
> "Leif Neland" <leif@neland.dk> wrote in message

> Findes der alternativer? Kører ikke min database på en server.

Uanset havd du kører den på så kan du vel godt køre PHPMyAdmin.

Men hvis du foretrække rnoget ikke-web så er der masser af
alternativer.

MySQL har selv et tool.

Der er SQLYog.

Der er en gratid Toad til MySQL.

Arne

Fra : mlt

Dato : 20-03-09 09:49

Toad ser fint ud. Kan bare ikke se at man kan slette databaser i Toad, lader
til at de kun kan oprettes. Så skal jeg slette en allerede eksisterende
database skal jeg til at fedte med kommandolinien.

Fra : Leif Neland

Dato : 20-03-09 20:09

mlt skrev:
> Toad ser fint ud. Kan bare ikke se at man kan slette databaser i Toad,
> lader til at de kun kan oprettes. Så skal jeg slette en allerede
> eksisterende database skal jeg til at fedte med kommandolinien.

Se det som en sikkerhedsfordel.

Enhver tåbe kan bruge et gui, men der skal et vist mål af intelligens
til at bruge en kommandolinie.

I et gui kunne en database slettes ved 2-3 museklik, men at man skal ud
i en kommandolinie og skrive "drop database xyzzy;" sikrer at man
virkelig mener det

Svarende til en debian-opgradering, hvor man skulle slette noget før det
nye kunne installeres, og man var virkelig på spanden, hvis man afbrød
midt i det hele.

For at kunne fortsætte, krævede installationsprogrammet, at man skrev,
med rigtig tegnsætning etc: "Yes, I understand this may be bad."

Leif

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 20-03-09 23:53

mlt wrote:
> Toad ser fint ud. Kan bare ikke se at man kan slette databaser i Toad,
> lader til at de kun kan oprettes. Så skal jeg slette en allerede
> eksisterende database skal jeg til at fedte med kommandolinien.

databases tabben
højreklik på den databaser det skal slettes
drop database

Arne

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 20-03-09 23:54

Arne Vajhøj wrote:

> databases tabben
> højreklik på den databaser det skal slettes
> drop database

Jeg kan iøvrigt sagtens følge Leif'es argumentation.

Men dem har lavet Toad må antage at brugerne ikke er helt
tumpede.

Arne

Fra : Stig Johansen

Dato : 21-03-09 11:01

Arne Vajhøj wrote:

> Jeg kan iøvrigt sagtens følge Leif'es argumentation.

Det kan jeg også, og det er ikke altid lige godt at kunne slette via et
enkelt (eller to) museklik.

Gad vide om det var det der skete her:
<http://www.version2.dk/artikel/10359-silkeborg-vi-har-mistet-vores-intranet>

Stig Johansen

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 25-03-09 03:26

Stig Johansen wrote:

> Det kan jeg også, og det er ikke altid lige godt at kunne slette via et
> [...]

Man ved aldrig.

Tra la la. Jeg mener da ikke, at vi bruger en database ved navn
WSS_Content - den sletter jeg.

Arne

PS: For SQLServer brugere - don't !!!!

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 20-03-09 08:33

mlt skrev:

> Findes der ikke et program hvor
> disse skridt kan udføres uden at bruge kommandolinien og hvor der et
> nemt at slette og oprette nye tabeller?

Jo, der findes en del GUI'er til MySQL, fx http://www.mysqlfront.de/

Se også tråden "Hvilken MqSQL GUI?" fra 25-02-2009.

Kim