Kan ikke starte MySQL?
Fra : bob

Dato : 17-03-09 16:59

Jeg har installeret MySQL på windows Vista. Når jeg kører klienten fra
Start->Programmer fungere det fint. Men starter jeg mysql fra cmd får jeg
bare:

mysql -p
Enter password: ********
ERROR 1045 (28000): Access denied for user 'ODBC'@'localhost' (using
password: Y
ES)

Hvorfor kan jeg ikke starte fra cmd?

Fra : Martin

Dato : 17-03-09 17:00

bob wrote:
> Jeg har installeret MySQL på windows Vista. Når jeg kører klienten fra
> Start->Programmer fungere det fint. Men starter jeg mysql fra cmd får
> [...]

Du skal angive brugernavn til at logge ind med (læs error beskeden)

mysql -u BRUGERNAVN -pKODEORD

Fra : bob

Dato : 17-03-09 17:09

Damn jeg er en noob, tak skal du ha! Jeg har nu lavet en database med et par
tabeller. Men hvor ligger denne database henne? Er det fx muligt at brænde
den ned på en DVD?

Fra : Martin

Dato : 18-03-09 10:49

bob wrote:
> Damn jeg er en noob, tak skal du ha! Jeg har nu lavet en database med et
> par tabeller. Men hvor ligger denne database henne? Er det fx muligt at
> brænde den ned på en DVD?

Hvis du har brugt MyISAM som motor til dine tabeller, så ja, har du
brugt innoDB, så nej.

Du kan prøve at lede efter my.ini og inde i den fil, står der er en sti
til hvor dine data ligger.

Fra : Gert Krabsen

Dato : 18-03-09 11:16

Martin skrev:

> Hvis du har brugt MyISAM som motor til dine tabeller, så ja, har du
> brugt innoDB, så nej.
>
> Du kan prøve at lede efter my.ini og inde i den fil, står der er en sti
> til hvor dine data ligger.

Et alternativ, der altid virker, er via phpMyAdmin at eksportere
tabellerne til SQL-filer(tabelstruktur) eller CSV-filer (data)

Fra : Martin

Dato : 18-03-09 14:09

Gert Krabsen wrote:

> Et alternativ, der altid virker, er via phpMyAdmin at eksportere
> tabellerne til SQL-filer(tabelstruktur) eller CSV-filer (data)

Hvorfor bruge GUI til sådan en simpel operation?

mysqldump -u BRUGERNAVN -pKODEORD -d DATABASE > EXPORTNAVN.sql

sådan får man et dump direkte fra mysqldump

Fra : Gert Krabsen

Dato : 18-03-09 15:36

Martin skrev:

> Hvorfor bruge GUI til sådan en simpel operation?

Fordi den oprindelige spørger tydeligt giver udtryk af være novice udi
mySql, og så giver phpMyAdmin efter min vurdering et bedre overblik og
dermed mere tryghed end en kommandoprompt..

Fra : Martin

Dato : 18-03-09 21:33

Gert Krabsen wrote:

> Fordi den oprindelige spørger tydeligt giver udtryk af være novice udi
> mySql, og så giver phpMyAdmin efter min vurdering et bedre overblik og
> dermed mere tryghed end en kommandoprompt..

Så skal man jo også installerer Apache/IIS og PHP, eller en af de der
WAMP/LAMP løsninger...

Så tror jeg det er meget nemmere lige hurtig at læse i den ellers så
dejlige manual til MySQL omkring dump :)