Meljævning til sovs
Fra : Jan A.

Dato : 07-03-09 21:18

Hej

Hvordan kan det være, når man laver meljævning til en sovs i en beholder til
dette, at man næsten ikke holde låget på pga. overtryk, hvis man ryster
varmt vand og mel? Bruger man koldt vand og mel, er der ingen problemer....

Mvh Jan

Fra : Max

Dato : 07-03-09 22:51

Hej Jan

> [...]
> beholder til dette, at man næsten ikke holde låget på pga. overtryk,
> hvis man ryster varmt vand og mel? Bruger man koldt vand og mel, er

Fordi det varme vand opvarmen luften i beholderen, og varm luft
fylder mere end kold luft.

--
Mvh Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-03-09 09:40

Jan A. skrev:

> Hvordan kan det være, når man laver meljævning til en sovs i en beholder til
> dette, at man næsten ikke holde låget på pga. overtryk, hvis man ryster
> varmt vand og mel?

Fordi det varme vand opvarmer luften som derved udvider sig.
Enhver lukket beholder med varmt vand i vil opføre sig på samme
måde - med eller uden mel.

--
Bertel

Fra : Hauge

Dato : 08-03-09 10:12

Bertel Lund Hansen wrote:
> Fordi det varme vand opvarmer luften som derved udvider sig.

Det virker utroligt dumt, når du har så mange i dit killfilter, at du efter
11 timer svarer *præcist* det samme som allerede er besvaret èn eller flere
gange i en tråd. Utroligt at du ikke bliver voksen nok til mentalt at
filtrere.. Og det sker tit, så tag dig sammen kære Hr. pensionerede
skolelærer.

/Hauge

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 08-03-09 16:55

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote in

> Utroligt at du ikke bliver voksen nok til mentalt at filtrere.

Jeg håber da du selv kan se at det var et skud i egen fod

Fra : Hauge

Dato : 08-03-09 17:25

Kent Oldhøj wrote:
> Jeg håber da du selv kan se at det var et skud i egen fod

Jeg kan mentalt sagtens klare at filtrere, hvis det er det du hentyder til.
Men jeg synes det er grinagtigt når gammelnisse sidder der og leger ekko
gang på gang, og gør sig klog på noget som i firvejen er skrevet lang tid
før i samme tråd. det siger jo lidt om hvor lam i roen Bertel er.

Mvh Hauge, der også er lam i roen, så slipper i andre for at sige det.

Fra : Jan A.

Dato : 08-03-09 17:34

Tak for svar.
Mvh Jan

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 08-03-09 10:15

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> writes:

> Fordi det varme vand opvarmen luften i beholderen, og varm luft
> fylder mere end kold luft.

Formentlig i endnu højere grad fordi vand fordamper ind i luften.
Volumenændring af vand ved fordampning er meget større end den er for
luft ved en mindre temperaturforøgelse.

--
Brian (remove the sport for mail)
http://www.et.web.mek.dtu.dk/Staff/be/be.html

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-03-09 10:37

Brian Elmegaard skrev:

> Formentlig i endnu højere grad fordi vand fordamper ind i luften.

Næppe.

> Volumenændring af vand ved fordampning er meget større end den er for
> luft ved en mindre temperaturforøgelse.

Trykket stiger ikke synderligt hvis man ikke ryster beholderen.

--
Bertel

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 11-03-09 08:29

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> writes:

> Næppe.

Hm. Så må vi regne efter.
Mulighed 1: Der opstår termisk ligevægt mellem 1 dl vand på 80C og 2 dl luft på
20C. Volumen af vand og luft er konstant, altså luften optager ikke
noget vand.
Masse- og energibalance giver:
sluttryk: 1,289 bar
sluttemperatur: 79,99 C

Mulighed 2: 1 dl vand på 80C og 2 dl luft på 20C blandes, luften mættes
med vanddamp grundet god opblanding. Volumen af vand og
luft er konstant, altså luften optager ikke noget vand.

Masse- og energibalance giver:
sluttryk: 2,658 bar;
sluttemperatur: 79,95 C;
andel fordampet vand: 0,008128% ( apropos)

> Trykket stiger ikke synderligt hvis man ikke ryster beholderen.

Hvad mener er du? Var det ikke det oprindelige oplæg?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-03-09 14:16

Brian Elmegaard skrev:

> Hvad mener er du?

Det jeg skrev.

> Var det ikke det oprindelige oplæg?

Fisk.

--
Bertel

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 12-03-09 19:10

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> writes:

> Det jeg skrev.

Mener du det stadig? I så fald hvor regner jeg forkert?

Det er klart at det kun opleves hvis man ryster den, men det er
klart. Masseoverføringen tager i så fald lang tid.
Jan skriver at han ryster den.

> Fisk.

Jan skriver at der er et overtryk som han oplever. Det gør jeg også. Du
mener at der ikke er noget særligt tryk.

Vil du dokumentere at jeg tager fejl?

mvh.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-03-09 23:24

Brian Elmegaard skrev:

> Mener du det stadig? I så fald hvor regner jeg forkert?

Du glemmer varmevekslingen med omgivelserne.

> Jan skriver at der er et overtryk som han oplever. Det gør jeg også. Du
> mener at der ikke er noget særligt tryk.

Nej, det har jeg ikke sagt. Jan skriver kun om en rystet
beholder. I den kommer der et overtryk når man ryster den.

--
Bertel

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 13-03-09 08:12

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> writes:

> Du glemmer varmevekslingen med omgivelserne.

OK, så får jeg 74C og 2,474 bar.

> Nej, det har jeg ikke sagt. Jan skriver kun om en rystet
> beholder. I den kommer der et overtryk når man ryster den.

Ja, og jeg skrev kun om en rystet beholder.

Jeg blev snydt af at du skrev:
"Trykket stiger ikke synderligt hvis man ikke ryster beholderen."

Men hvorfor bragte du det på banen som et argument mod at jeg skrev at
trykket stiger grundet fordampning?

mvh.