guppyerne dør!
Fra : Per Vadmand

Dato : 06-03-09 22:16

Jeg har et pænt mellemstort akvarium og startede med et par små maller, en
flok guppyer, to sværddragere og tre gyldne platys. Det gik fint i et par
år, så døde platyserne og sværddragerne af aæderdom. Vi sik få nogle flere
guppyer og et lille flok neonfisk. Og siden da har vi ikke kunnet holde liv
i guppyerne i mere end højst to-tre måneder. De er skiftet ud flere ganhe,
vi skifter ofte vand og holder akvariet pænt med planter etc., og mallerne
og sværddragerne trives fint, men hver anden eller tredje uge ligger der en
død guppy oppe i overfladen, eller de er bare væk.

Hvad kan det skyldes?

Per V

--
Vær god ved politiet!
http://www.soundlantern.com/UpdatedSoundPage.do?ToId=15187

Fra : Charlotte P. Korsør

Dato : 07-03-09 18:42

Hej, nu har ingen anden svaret, så jeg vil da lige smide mit indspark.

Det er mange år siden jeg har haft erfaringer med Guppyer, og dengang var de
en god begynder fisk, der næsten ikke var til at slå ihjel, og ynglede
villingt.

Fornyeligt faldt jeg for en flok hos dyrhandleren, prisen var en helt anden
end den jeg huskede for mange år siden, men de var meget fine, og selv
hunnerne havde farve.

Hurtigt døde de fleste, en nåede at yngle, men ingen længe var alle døde.
Efter jeg havde talet med dyrhandleren, var der noget der lignede en
forklaring. De er simpelthen blevet så fint avlede at de nu er meget sarte.
I gamle dage var de vist vildt fangede og langt mere hårdføre, men de er
vist svære at finde nu.

Ellers har jeg også kuli ål på en 7-8 år og pragtsmerlinger af samme alder,
så det er ikke fordi det er normalt for mig at fisk dør i flæng.

Sådan, håber at dette indlæg kan hjælpe lidt.

Charlotte

Fra : Jacob Andersen

Dato : 07-03-09 18:52

> [...]
> mallerne og sværddragerne trives fint, men hver anden eller tredje uge
> ligger der en død guppy oppe i overfladen, eller de er bare væk.

Den type dødsfald skyldes oftest nitrit-forgiftning. Dårligt/for lille
filter eller bare forkerte vaner. Tag lidt vand med til akvariehandleren og
be dem om at teste det for nitrat, nitrit og amonium. Iøvrigt lever fisk
længere end de fleste tror, jeg vil skyde på at 98% af "død af alderdom" er
lig med "død pga dårlig vandkvalitet".

Mvh
Jacob