Alger igen
Fra : Mogens Christensen

Dato : 06-03-09 14:55

Hejsa
Jeg er utroligt plaget af "penselalger" tror jeg det er. Der er ingen
grønne alger hverken i tråd eller anden form.
Jeg foretager vandskift med demineraliseret vand (120 liter hver 14 dag i et
300 liters) kan det være årsagen?
Mine vandværdier : PH 6,8 GH 8 KH 5 NO2 0 NO3 50ml/l NH4 0ml/l
PO4 4ml/l . Som jeg ser det, er der kun Phosphat værdien der er forhøjet,
det
kan jo være en årsag men hvorfor er der så ikke gang i de grønne?
Håber på et par gode råd, på forhånd tak.

MVH
Mogens

Algerne kan ses på dk.binaer

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 06-03-09 16:57

"Mogens Christensen" skrev i en meddelelse
> Jeg foretager vandskift med demineraliseret vand (120 liter hver 14 dag i
> et
> 300 liters) kan det være årsagen?

Hvorfor pokker demineraliseret vand - hvad skulle det gavne - det skader
normalt mere end deg gavner, da man har fjernet nogle af de stoffer, som
fisk og planter har brug for ?

> kan jo være en årsag men hvorfor er der så ikke gang i de grønne?
> Håber på et par gode råd, på forhånd tak.

Vandværdier ved jeg ikke ret meget om - og har ikke haft brug for det i de
40 år, jeg har haft akvarie.

Alger kommer, når der er noget de kan trives af - det kan være overskud af
næringsstoffer i vandet - men det burde det ikke kunne være med det rimelig
store vandskifte, du har.

Noget der normalt er guf for pensel-alger er for dårligt lys f.x. hvis dine
lysstofrør er for gamle - efter et år er lyskvaliteten for dårlig og lyset
gavner algerne mere end planterne - og så tager algerne over.

Grønalger kræver derimod godt lys - så det passer med at penselalgerne
trives - mens grønalerne ikke gør.

Det var bare et par gæt

> Algerne kan ses på dk.binaer

Nej - jeg har - som mange andre - ikke adgang til binære grupper.

Jan

Fra : Mogens Christensen

Dato : 06-03-09 18:07

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> trives - mens grønalerne ikke gør.
>
> Det var bare et par gæt

> Nej - jeg har - som mange andre - ikke adgang til binære grupper.

Ok tak for svaret. Jeg bruger demineraliseret vand da det er meget blødere
pga manglende kalk, det mente jeg var en god ting til regnskovsfisk som
feks. tetraer som jeg har en del af. Det er selvfølgelig mere renset end det
fra hanen, men hvad er der i det som er værdifuldt for fisk og planter ?
Jern og gødning kommer jo særskilt i alligevel.
Noget af grunden er også at demi. vand er gratis og det fra hanen tæller på
mit vandur.
Mine lysrør er mere end et år gamle så det er måske her der skal sættes ind:
Lige til slut, hvorfor har du ikke adgang til binære grupper, det har alle
vel. Man kan jo ikke hæfte billeder ved i de alm. nyhedsgrupper, så man er
bjo nødt til at kommer derom hvis man vil se noget billeddukomentation.

MVH
Mogens

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 06-03-09 18:32

"Mogens Christensen" skrev i en meddelelse
> Lige til slut, hvorfor har du ikke adgang til binære grupper, det har alle

Nej da - det har langt fra alle.

De fleste udbydere har rene tekstservere, der er væsentlig hurtigere, da de
ikke er belastet af en masse binært snavs som piratkopier, film, musik og
andet, der belaster serverne.

Jeg bruger news.sunsite.dk - og de har heller ikke binære grupper.

Jan

Fra : Ewan Thorndal

Dato : 06-03-09 18:59

Hej

Kan det også skyldes at man ikke har et top glas over

Ewan

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 06-03-09 21:20

"Ewan Thorndal" skrev i en meddelelse
> Kan det også skyldes at man ikke har et top glas over

Det har jeg aldrig hørt om skulle gøre nogen forskel mht alger

Jan

Fra : Jacob Andersen

Dato : 06-03-09 21:55

> [...]
> det
> kan jo være en årsag men hvorfor er der så ikke gang i de grønne?
> Håber på et par gode råd, på forhånd tak.

Nitrat (NO3) er for høj, den bør ideelt set ligge nogenlunde fast omkring 25
mg/l i et planteakvarie. Men penselalgerne behøver ikke at komme udelukkende
derfor. Kig på akvarieplanter.dk, der går de virkelig i dybden med
algeproblemerne.

Mvh
Jacob