Flyvevejrkoder
Fra : Rune Jensen

Dato : 01-03-09 05:02

Nogen, som kender et sted, hvor jeg kan finde en liste med lufthavnskoder?

Jeg ved at København er EKCH, men jeg mangler lige sådan en liste, man
kan se alle (eller så mange som muligt) af lufthavnene.

MVH
Rune Jensen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 01-03-09 06:05

Rune Jensen skrev:

> [...]
> Jeg ved at København er EKCH, men jeg mangler lige sådan en
> liste, man kan se alle (eller så mange som muligt) af

Der findes garanteret en liste over alverdens lufthavns-
vejrstationer, men mens vi venter på den, er her et kort
og en liste over faste stationer i området nær Danmark
og Østersøen:

<
http://www.sailwx.info/wxobs/stationpick.phtml?lat=56.1504&lon=15.591&radius=200

--
Herluf :·)

Fra : Max

Dato : 01-03-09 09:06

Hej Rune

http://www.dkscan.dk kik under Fly

--
Mvh Max

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 01-03-09 09:15

Rune Jensen skrev:

> Nogen, som kender et sted, hvor jeg kan finde en liste
> med lufthavnskoder?

Det lader til at du skal have fat i "list of airports by ICAO
code".

Hvis du kender lufthavnens IATA-kode, kan du let finde
ICAO-koden. I IATA hedder København CPH, i ICAO
hedder den som bekendt EKCH:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_airports_by_ICAO_code

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Rune Jensen

Dato : 01-03-09 15:50

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> [...]
>
> Hvis du kender lufthavnens IATA-kode, kan du let finde
> ICAO-koden. I IATA hedder København CPH, i ICAO

Jeg vidste ikke, der er noget, som hedder ICAO før i går. Det er til et
helt andet projekt, egentlig. Men jeg kan ikke undgå at lære lidt
alligevel. Takker for linket.

MVH
Rune Jensen

Fra : Michael Haase

Dato : 01-03-09 10:07

Rune Jensen skrev dette den 01-03-2009 05:01:
> Nogen, som kender et sted, hvor jeg kan finde en liste med lufthavnskoder?
>
> Jeg ved at København er EKCH, men jeg mangler lige sådan en liste, man
> kan se alle (eller så mange som muligt) af lufthavnene.

Prøv at se på http://www.airlinecodes.co.uk/aptcodesearch.asp
der er det f.eks. muligt at søge på "Danmark" og få koderne for
Århus, Alborg-Lindholm, Billund, Esbjerg, Kastrup, Roskilde osv osv.

--
Michael Haase

Fra : Rune Jensen

Dato : 01-03-09 15:27

Michael Haase skrev:

> Prøv at se på http://www.airlinecodes.co.uk/aptcodesearch.asp
> der er det f.eks. muligt at søge på "Danmark" og få koderne for
> Århus, Alborg-Lindholm, Billund, Esbjerg, Kastrup, Roskilde osv osv.

Ja, den er nok bedre, end den jeg fandt. Jeg er mest interesseret i de
store lufthavne/byer.

Tak for svarene til alle i tråden, jeg har bookmarked et par stykker.

I samme forbindelse. Hvis nogen ved, hvad

ob     LECV 281800Z VRB02KT 9999 FEW030 SCT080 08/02 Q1010

på denne:
http://weather.noaa.gov/weather/current/LECV.html

betyder - evt. kan henvise til en standard, ville det være nice.

;)

MVH
Rune Jensen

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 03-03-09 21:11

"Rune Jensen" <runeofdenmark@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> I samme forbindelse. Hvis nogen ved, hvad
>
> ob LECV 281800Z VRB02KT 9999 FEW030 SCT080 08/02 Q1010

Observeret vejr for lufthavnen LECV, d. 28. kl. 1800. Vind fra skiftende
retning, 2 knob. Sigt mere end 10 kilometer. Få skyer i 3000 fod, skyer i
8000 fod, temperatur 8 grader, dugpunkt 2 grader, atmosfærisk tryk 1010
hektoPascal.

Anders

Fra : Rune Jensen

Dato : 04-03-09 01:27

Anders Halskov-Jensen skrev:

> [...]
> retning, 2 knob. Sigt mere end 10 kilometer. Få skyer i 3000 fod, skyer i
> 8000 fod, temperatur 8 grader, dugpunkt 2 grader, atmosfærisk tryk 1010

Jamen, det var da det manglende led, ser det ud til...

Jeg takker mange, mange gange, også til andre, som har svaret - og så må
jeg vidst i gang med en lille "oversættelse".

;)

MVH
Rune Jensen

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 01-03-09 10:24

"Rune Jensen" <runeofdenmark@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Nogen, som kender et sted, hvor jeg kan finde en liste med lufthavnskoder?
>
> Jeg ved at København er EKCH, men jeg mangler lige sådan en liste, man kan
> se alle (eller så mange som muligt) af lufthavnene.

Vi må lige have at vide hvad du egentlig mener.
Er det vejrkoder, som jeg ikke aner noget om, eller er det de forskellige
flyvepladsers kaldenavn. F.eks. EKYT som står for Aalborg, EKPB som står for
Padborg o.s.v.??
Hilsen Matthias

Fra : Rune Jensen

Dato : 01-03-09 15:22

Matthias H Matthiessen skrev:

> [...]
> Er det vejrkoder, som jeg ikke aner noget om, eller er det de
> forskellige flyvepladsers kaldenavn. F.eks. EKYT som står for Aalborg,

Det er så vidt jeg kan se lufthaavnenes ICAO kode (har lige fundet ud
af, det hedder sådan).

Det er fordi, at man har valgt fra national weather servicew, sådan en
amerikansk vejrside, at lægge den kode som navnet på html-fil, som
fortæller om vejret der.

http://weather.noaa.gov/weather/current/LECV.html

Jeg er også lidt interesseret i, om man kan finde en metode til at
dekode dette

(LECV) 40-39N 003-44W

og dette længere nede på siden:

ob     LECV 281800Z VRB02KT 9999 FEW030 SCT080 08/02 Q1010

Det er igen ICAO-koden, og så noget med længde bredde grad.

Men en standard ville være rar at have at kigge efter.

MVH
Rune Jensen

MVH
Rune Jensen

Fra : Ole Pagh

Dato : 01-03-09 18:23

Rune Jensen formulerede søndag:

> ob     LECV 281800Z VRB02KT 9999 FEW030 SCT080 08/02 Q1010
>
> Det er igen ICAO-koden, og så noget med længde bredde grad.
>
> Men en standard ville være rar at have at kigge efter.

På DMI's hjemmeside er der METAR og TAF under 'flyvevejr':
http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/metar_og_taf.htm

Her kan du i 'Værd at vide' boksen til højre hente en kodeoversigt i
PDF format.
Den er lidt 'langhåret', men der findes svjh. PC programmer der kan
oversætte koderne til 'menneskesprog' for os ikke flyverkyndige.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Filip Larsen

Dato : 01-03-09 18:50

Ole Pagh skrev:

> [...]
> Den er lidt 'langhåret', men der findes svjh. PC programmer der kan
> oversætte koderne til 'menneskesprog' for os ikke flyverkyndige.

Der findes også en del web-sider der tilbyder oversættelse.

På danske findes fx. http://www.vejret.info/Translator.aspx

Mvh,
--
Filip

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 01-03-09 20:08

> [...]
>
> Det er igen ICAO-koden, og så noget med længde bredde grad.
>
> Men en standard ville være rar at have at kigge efter.

På tekst TV kan du på side 430 og fremefter se mere om disse koder.
Koderne anvendes især forud for en flyvetur, så kan kan se vejret på en
bestemt flyveplads, en TAF, og en vejrmelding der forudsiger vejret nogle
timer frem.
Hilsen Matthias