Input til dampdrevet "køretøj"
Fra : Newt Bridges

Dato : 23-02-09 19:31

Har en idé om at det må være muligt at lave et simpelt køretøj der
kører på damp. Der er ikke planer om langdistanceture, og hvis det
kunne tilbagelægge 100 meter ville det være fint.

Er der noget åbenlyst til hinder for at man kan lave sådan et køretøj?

Man skal selvfølgeligt have en kedel af en vis kaliber. Dertil kommer
en form for brændsel (forestiller mig kul der automatisk kan fødes i
den).

Er der nogen der kender til lignende projekter hvor folk på hobbybasis
har lavet sådan noget?

Hvad kan sådan noget løbe op i økonomisk, hvis man "blot" skal købe
stumperne og selv kan sætte tingene sammen?

På forhånd tak for input!

--
Newt Bridges
Forge ahead! To the hilt!

Fra : Max

Dato : 23-02-09 19:44

Hej

> Er der noget åbenlyst til hinder for at man kan lave sådan et køretøj?

Det må man da ikke håbe da der er lavet i tusindvis af dem :)

--
Mvh Max

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 23-02-09 20:10

Newt Bridges wrote:
> [...]
>
> Hvad kan sådan noget løbe op i økonomisk, hvis man "blot" skal købe
> stumperne og selv kan sætte tingene sammen?

Hej!

Sikkerheden er problematisk når du selv vil bygge. Kommer kelden ikke af
med sit tryk - eller revner kedlen har du et stort problem.

-

Modeljernbane damplokomotiv eller model dampmaskine:

Building a small SAFE steam engine? Possible?
http://www.diyforums.net/building-a-small-safe-steam-engine-possible-345149.html

Build your own Steam Engine:
http://www.btinternet.com/~jhpart/steam2.htm

Building live steam locomotives in 1/8 scale:
http://blog.makezine.com/archive/2006/11/building_live_s.html

Build a Hobby Sized Steam Engine:
http://www.vintageprojects.com/machine-shop/steam-engine-hobby.html

Steam Locomotive Plans?:
http://www.cnczone.com/forums/showthread.php?t=41875
Steam Engines:
http://www.cnczone.com/forums/forumdisplay.php?f=34

http://www.solarturbinegroup.org/

Green Steam Engine:
http://www.greensteamengine.com/

-

28 December, 2004, Steam engines could be eco hope:
http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/4076811.stm

6. jul 2008 Briter vil slå 108 år gammel hastighedsrekord for dampbiler:
http://ing.dk/artikel/89589

June 25, 2008, British Steam Car Hits the Road En Route to 170 MPH at
Bonneville:
http://www.popularmechanics.com/blogs/automotive_news/4270456.html

June 25, 2007 Steam Powered Car to Hit 200MPH:
http://blog.wired.com/gadgets/2007/06/steam-powered-c.html

http://www.steamcar.net/lsr-newsletter-6.html
http://www.steamcar.net/

/Glenn

Fra : Newt Bridges

Dato : 23-02-09 20:31

On 2009-02-23 20:10:22 +0100, Glenn Møller-Holst <nomail@xx.dk> said:

> Hej!
>
> Sikkerheden er problematisk når du selv vil bygge. Kommer kelden ikke
> af med sit tryk - eller revner kedlen har du et stort problem.

Hehe, ja, jeg forestiller mig at kedlen bliver købt ind til formålet.
Skal naturligvis have monteret en overtryksventil osv.

> [SNIP]

Tak for de mange go'e links! De giver en del interessante oplysninger.

Jeg har i mellemtiden fundet en side, der beskriver én "form for løsning":

http://www.the-nerds.org/Steam-Car-Day.html

Mvh,

--
Newt Bridges
Forge ahead! To the hilt!

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 23-02-09 23:45

"Newt Bridges" <> skrev i meddelelsen ...

> Jeg har i mellemtiden fundet en side, der beskriver én "form for løsning":
>
> http://www.the-nerds.org/Steam-Car-Day.html

Har været vist på Discovery channel flere gange for adskillige år siden.

mvh

Henning

Fra : John V.

Dato : 24-02-09 17:05

"Newt Bridges" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Tak for de mange go'e links! De giver en del interessante oplysninger.
>
> Jeg har i mellemtiden fundet en side, der beskriver én "form for løsning":

Faktisk må man ikke bare gøre det, måske kan du finde noget i gruppen
dk.fritid.jernbaner.model, da man heller ikke bare må bygge et dampdrevet
modeltog, det er heller ikke helt ufarligt en eksploderende kedel er
livsfarlig, men der bliver bygget sådanne modeltog, nogle af dem kan også
transportere mennesker.

John

Fra : Erik Olsen

Dato : 24-02-09 17:21

John V. wrote:

> [...]
> eksploderende kedel er livsfarlig, men der bliver bygget sådanne
> modeltog, nogle af dem kan også transportere mennesker.

Jeg kan bekræfte at der findes formelle regler for udførelse og prøvning
af små dampkedler til f. eks. dampdrevne miniaturelokomotiver.
Detaljerne kender jeg ikke, men der står lidt på
http://www.brandhojbanen.dk/dk/regler.htm.

Jeg tror nu ikke der er særligt meget at hente i
news:dk.fritid.jernbaner.model, for der diskuteres mest elektrisk drevne
modelbaner i mindre skala. Der findes en klub som arbejder med de større
skalaer, Modeldampklubben, se http://www.modeldampklubben.dk/.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Erik Olsen

Dato : 23-02-09 20:20

http://www.vhm.dk/page.asp?sideid=119&zcs=2

Fra : Rasmus

Dato : 28-02-09 10:39

Newt Bridges <nospam@invalid.invalid> wrote in news:2009022319305316807-
nospam@invalidinvalid:

> [...]
>
> Hvad kan sådan noget løbe op i økonomisk, hvis man "blot" skal købe
> stumperne og selv kan sætte tingene sammen?

prøv at kigge lidt på http://www.livesteam.com/
Jeg har en kollega som har bygget et modeltog, som er lidt større end
det de har i Knuthenborg dyrepark. Og det er bestemt ikke noget man bare
gør!!