Klagesag?
Fra : Rado

Dato : 05-03-09 10:38

Jeg har haft ADSL med fast IP hos TDC lige siden 2002. Mit første
abonnement var et Boomtown abonnement, jeg skiftede så et års tid
efter til alm. bredbånd.

Efter skiftede bemærkede jeg at min IP adresse var skiftet til
dynamisk, selvom jeg stadig ifølge regningen betalte for fast IP. Jeg
klagede så til TDC, det blev så fixet efter hvad jeg kunne se, og
siden har jeg ikke holdt specielt meget øje med det. Men nu har jeg
ved gennemgang af gamle newsindlæg opdaget at den tilsyneladende er
røget over på dynamisk igen kort efter, og har været det i en periode
på over 3 år. Da jeg så skiftede til Bredbånd City i 2007 skiftede den
til fast igen og har været samme IP lige siden.

Jeg har fuld dokumentation for det hele via en newsgruppe jeg har
skrevet næsten dagligt i i hele perioden - alle indlæg fra 30 juni
2003 kan stadig findes på Giganews. Jeg har så ekstraheret headers fra
alle indlæggene og igen ekstraheret alle relevante data ud i en
tekstfil der kan ses her:

http://zantra.dk/temp/news-ip.txt

Her kan man følge IP adresserne i hele perioden:

(Boomtown) 30 Jun 2003 > 26 Nov 2003 samme IP

(skift til alm. bredbånd) 26 Nov 2003 > 13 Apr 2007 skiftende IP

(skift til Bredbånd City) 18 Apr 2007 > 04 Mar 2009 samme IP

Prisen på fast IP er steget støt med årene hos TDC og ligger nu på 50
kr pr måned, og med et hurtigt overslag ser det ud til at jeg har
betalt op imod 1000 kr for fast IP i de 3½ år uden reelt at have haft
det, så det er vel værd at klage over og få pengene refunderet, ikke
mindst når jeg nu alligevel har brugt tid på at dokumentere det.
Spørgsmålet er om jeg kan gøre krav på det så længe efter, rent
juridisk?

--
Rado

All the answers are already within us. It's finding the corresponding
questions that's so darned difficult. - Swami Beyondananda

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-09 14:00

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev

> [...]
>
> Efter skiftede bemærkede jeg at min IP adresse var skiftet til
> dynamisk, selvom jeg stadig ifølge regningen betalte for fast IP.

Har lige opdaget det samme - godt nok ved Yousee...
Jeg får alle mine penge tilbage...
Og så forhåbentlig en fast IP adresse indenfor en uge...
De har noget vrøvl med det program som styrer de faste IP adresser...

Bjarne

Fra : Rado

Dato : 06-03-09 14:34

On Fri, 6 Mar 2009 14:00:18 +0100, "bsn" <bsnSNABELAoncableDOTdk>
wrote:

>Har lige opdaget det samme - godt nok ved Yousee...
>Jeg får alle mine penge tilbage...
>Og så forhåbentlig en fast IP adresse indenfor en uge...
>De har noget vrøvl med det program som styrer de faste IP adresser...

OK, tak. Prøver at se hvad de siger selvom det ligger et stykke
tilbage i tiden....

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-03-09 20:33

On Fri, 06 Mar 2009 14:34:05 +0100, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
wrote:

>OK, tak. Prøver at se hvad de siger selvom det ligger et stykke
>tilbage i tiden....

Og så kan vi andre sidde her tilbage og spekulere på hvorfor i
himlen's navn du i tidernes morgen bestilte en fast IP-adresse - For
du har åbartbart ikke behov for en sådan ?!?!

<mlr>

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-03-09 20:36

Michael Rasmussen skriver:

> Og så kan vi andre sidde her tilbage og spekulere på hvorfor i
> himlen's navn du i tidernes morgen bestilte en fast IP-adresse - For
> du har åbartbart ikke behov for en sådan ?!?!

Sjovt, det samme har jeg også spekuleret på.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Jean

Dato : 06-03-09 22:23

Michael Rasmussen skrev:
> Og så kan vi andre sidde her tilbage og spekulere på hvorfor i
> himlen's navn du i tidernes morgen bestilte en fast IP-adresse - For
> du har åbartbart ikke behov for en sådan ?!?!

Præcis. Hvis man har fast IP, så er det fordi man bruger det til noget.
Da jeg havde fast IP (og havde brug for det), var min IP stabil hos TDC over
flere år.
Hvis den havde skiftet ville jeg ha' vidst det inden for max 48 timer.

Mvh Jean.

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-09 09:45

On 2009-03-06 20:33:18 +0100, Michael Rasmussen <michael@invalid> said:

> Og så kan vi andre sidde her tilbage og spekulere på hvorfor i
> himlen's navn du i tidernes morgen bestilte en fast IP-adresse - For
> du har åbartbart ikke behov for en sådan ?!?!
>
> <mlr>

Uden at kende årsagerne til at han har bestilt fast ip, så kan der være
noget med, om man kan sende mails uden at benytte ISP'ens smtp.
Man vil måske hellere benytte den fra mail/web hotellet

/JHP

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-03-09 09:47

JHP skriver:

> Uden at kende årsagerne til at han har bestilt fast ip, så kan der være
> noget med, om man kan sende mails uden at benytte ISP'ens smtp.

Det vil man nok have opdaget, hvis man har har dynamisk ip.....

Fra : Leif Neland

Dato : 11-03-09 13:00

Michael Rasmussen skrev:

> Og så kan vi andre sidde her tilbage og spekulere på hvorfor i
> himlen's navn du i tidernes morgen bestilte en fast IP-adresse - For
> du har åbartbart ikke behov for en sådan ?!?!

For det første, så burde en adresse givet med dhcp ikke skifte, når man
ikke slukker for modemmet.

For det andet, så får man ofte den samme ip-adresse som sidst, enten
fordi klienten spørger om den må, eller fordi serveren kan huske hvilken
ip der sidst blev givet til den mac-adresse.

Så en ADSL kan sagtens have den samme ip-adresse i månedsvis, uden at
det er en fast adresse.

For adsl-udbyderen har jo sørget for at have ip-adresser nok til alle
abonnenterne på en gang.

Det er ikke som i modem-tiden, hvor man fik en ip-adresse, der svarede
til det modem man fik i modempuljen, man ringede til, og det derfor
oftest var et nyt nr.

Jeg opdagede selv først at min "faste ip-adresse" ikke var fast, da min
linie havde været gravet over et par uger...

Leif

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-03-09 17:53

¨,On Wed, 11 Mar 2009 13:00:00 +0100, Leif Neland <leif@neland.dk>
wrote:

>For adsl-udbyderen har jo sørget for at have ip-adresser nok til alle
>abonnenterne på en gang.

Nope. IP-adresser er en stærkt begrænset ressource, så du kan være
rimelig sikker på at din udbyder ikke har adresser nok til at alle
kunderne kan være 'på' samtidig.

Det er jo bl. a. derfor man anvender dynamiske IP-adresser....

<mlr>

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-03-09 18:58

On Wed, 11 Mar 2009 17:52:48 +0100, Michael Rasmussen
<michael@invalid> wrote:

> Nope. IP-adresser er en stærkt begrænset ressource, så du kan være
> rimelig sikker på at din udbyder ikke har adresser nok til at alle
> kunderne kan være 'på' samtidig.

Det er ret forskelligt, og der er ikke noget i vejen for at give alle
brugere en IP-adresse, selvom de faktisk ikke bruger den til noget på
præcis samme tid.

Hvordan tror du, Fullrate håndterer at give folk en fast IP-adresse på
en router?

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Leif Neland

Dato : 17-03-09 01:14

Michael Rasmussen skrev:
> [...]
>
> Nope. IP-adresser er en stærkt begrænset ressource, så du kan være
> rimelig sikker på at din udbyder ikke har adresser nok til at alle

Jeg tror ikke jeg er en usædvanlig internetbruger ved at have mit
modem/bredbånd tændt 24/7. Så jeg er helt sikker på at udbyderen har nok
ip-adresser til at give hver opkobling sin egen ip.

Det jeg betaler for en fast ip-adresse er for det administrative besvær
der er i enten at skulle route min ip-adresse til en anden "modempulje"
eller sende mig et brev, hvis det er nødvendigt at bygge om i centralen.

Har jeg dynamisk ip-adresse, så kan ISP'en flytte rundt med ledningerne
og give mig en ny ip som det passer ham og er praktisk.

Leif

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-03-09 17:49

On Tue, 17 Mar 2009 01:14:05 +0100, Leif Neland <leif@neland.dk>
wrote:

>Jeg tror ikke jeg er en usædvanlig internetbruger ved at have mit
>modem/bredbånd tændt 24/7. Så jeg er helt sikker på at udbyderen har nok
>ip-adresser til at give hver opkobling sin egen ip.

Hos min udbyder Energi Midt får standard brugerne privatadresser.
Globale ip-adresse er kun til dem der betaler ekstra for en fast
ip-adresse.

Så her har man helt klart ikke ip-adresser nok til alle brugere....

> [...]
>
>Har jeg dynamisk ip-adresse, så kan ISP'en flytte rundt med ledningerne
>og give mig en ny ip som det passer ham og er praktisk.

Men dynamisk DNS er det nu ikke noget problem. Min bredbåndsrouter kan
selv opdaterer f.eks dyndns.org når der skiftes wan adresse.

Når jeg så alligevel betaler for en 'fast' adresse er det mere for at
få en global adresse.

<mlr>

Fra : Chano Andersen

Dato : 17-03-09 22:45

Michael Rasmussen wrote:
> [...]
> ip-adresse.
>
> Så her har man helt klart ikke ip-adresser nok til alle brugere....

Hvem siger der ikke er nok? Umiddelbart har de godt 4100 IP adresser at
gøre godt med, jeg skal ikke udtale mig om antallet af kunder, men der
burde nok kunne blive til de fleste...

Men det er vel også altid noget, at en udbyder ikke bare kaster om sig
med IP'er til højre og venstre, når der nu ikke er vildt mange af dem
tilbage. (Siger de kloge)

- Chano Andersen

Fra : René Skjoldmose

Dato : 17-03-09 22:58

Chano Andersen wrote:

> Hvem siger der ikke er nok? Umiddelbart har de godt 4100 IP adresser at
> gøre godt med, jeg skal ikke udtale mig om antallet af kunder, men der
> burde nok kunne blive til de fleste...

Hvor har du det tal fra?
En hurtig whois på hvad der har origin i AS43557 fortæller mig at
Energi-midt råder over to /20 og to /19.

/René

Fra : Chano Andersen

Dato : 17-03-09 23:59

René Skjoldmose wrote:
> Hvor har du det tal fra?

Jeg lavede blot et opslag på Michael Rasmussens IP adresse fra headeren
i hans indlæg, den viste et /20, og kunne ikke umiddelbart finde mere.

> En hurtig whois på hvad der har origin i AS43557 fortæller mig at
> Energi-midt råder over to /20 og to /19.

Hvilket specifikt whois opslag har du fortaget? Et simpelt opslag på
AS43557 giver ikke megen info... Men med to /20 med hver 4096 ip'er, og
et /19 med 8192 IP'er er billedet jo et HELT andet. Der er faktis godt
16300 IP'er at gøre godt med, så mon ikke der ville være nok til at give
hver kunde en fast IP? ;)

- Chano Andersen

Fra : René Skjoldmose

Dato : 18-03-09 00:25

Chano Andersen wrote:

> Hvilket specifikt whois opslag har du fortaget? Et simpelt opslag på
> AS43557 giver ikke megen info... Men med to /20 med hver 4096 ip'er, og

inverse origin query på Energi Midt's AS nummer.

'whois -i origin AS43557'

/René

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-03-09 07:47

On Tue, 17 Mar 2009 17:49:24 +0100, Michael Rasmussen
<michael@invalid> wrote:

> [...]
> ip-adresse.
>
> Så her har man helt klart ikke ip-adresser nok til alle brugere....

Det er så et valg Energi Midt har taget. Det er ikke fordi de ikke kan
få adresserne, hvis de har kunderne til dem og beder om dem. Og nej,
det er heller ikke et økonomisk issue, for det koster ikke noget at få
tildelt flere adresser.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 18-03-09 11:15

Asbjorn Hojmark wrote:

> [...]
> få adresserne, hvis de har kunderne til dem og beder om dem. Og nej,
> det er heller ikke et økonomisk issue, for det koster ikke noget at få

Man kunne måske forfatte og sende dem et 'åbent brev' om
problemstillingen, og se om de svarer på det.
Hvis det ikke koster noget, kan jeg ikke se hvorfor de ikke skulle prøve
at gøre brugerne mere tilfredse.
(med mindre de har en skummel plan om at det _skal_ koste penge for alm.
brugere at have en global IP-adresse).

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-03-09 11:52

On Wed, 18 Mar 2009 11:14:41 +0100, "Jens C. Hansen"
<*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> wrote:

> Hvis det ikke koster noget, kan jeg ikke se hvorfor de ikke skulle
> prøve at gøre brugerne mere tilfredse.
> (med mindre de har en skummel plan om at det _skal_ koste penge for
> alm. brugere at have en global IP-adresse).

Jeg skal ikke forsøge at gøre mig klog på deres forretningsmodel, men
det er da tænkeligt, at de har valgt at bruge private adresser til
'Internet Light', og så tage lidt ekstra for offentlige adresser til
de, der har brug for det og vil betale for det.

De er i øvrigt ikke de eneste, der gør det på den måde. Andre gør det
samme, tager penge for en fast IP-adresse, eller tager penge for mere
end en fast adresse.

Pointen var blot, at det ikke er fordi man ikke kan få adresserne,
eller at adresserne (i sig selv) koster penge.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Anders Majland

Dato : 18-03-09 14:35

> De er i øvrigt ikke de eneste, der gør det på den måde. Andre gør det
> samme, tager penge for en fast IP-adresse, eller tager penge for mere
> end en fast adresse.

Yep - Men der er også ofte en sammenhæng mellem der har "behov" for en fast
ip og så dem der har et atypisk højt forbrug af båndbredde. Så når man nu
har valgt at der er "fri trafik" og det er basis ydelsen der er
priskonkurrence på er det naturligt at tillægsydelserne der skal tjenes på..

Jeg har et behov for en fast ip for at kunne tilgå hjemmet udefra - Men mit
behov var ikke stort nok til at jeg ville betale TDC 600kr/året for den
"luksus" ....

Fra : Jesper Lund

Dato : 13-03-09 00:12

Leif Neland wrote:

> For det første, så burde en adresse givet med dhcp ikke skifte, når man
> ikke slukker for modemmet.

SÃ¥ vidt jeg ved (?) tillader DHCP specs at den skifter ved hver lease
renewal, selvom det selvfølgelig ikke vil være den typiske adfærd.

--
Jesper Lund

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 13-03-09 08:35

On 12 Mar 2009 23:11:49 GMT, Jesper Lund <usenet@jesperlund.com>
wrote:

> Så vidt jeg ved (?) tillader DHCP specs at den skifter ved hver lease
> renewal, selvom det selvfølgelig ikke vil være den typiske adfærd.

RFC'en siger direkte, at DHCP-serveren skal undgå det, og endda, at
den skal forsøge at tildele den samme adresse, når klienten har været
væk og kommer tilbage.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Jesper Lund

Dato : 18-03-09 22:33

Anders Majland wrote:

> Jeg har et behov for en fast ip for at kunne tilgå hjemmet udefra - Men
> mit behov var ikke stort nok til at jeg ville betale TDC 600kr/Ã¥ret for
> den "luksus" ....

Adgang udefra er ikke det eneste argument for en offentlig IP. Der er en
masse services som ikke vil køre ordentligt når du får en privat IP.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-03-09 23:11

Anders Majland wrote:

> Hos TDC får jeg stadig en offenlig ip, men jeg kan bare ikke forvente at
> den ikke skifter. Enten ved udløb af leasetiden eller hvis udstyret har
> været slukket.

Ved udløb af lease tiden tror jeg er meget usandsynligt, jf. Asbjørns
henvisning til DHCP RFC'en tidligere i tråden.

--
Jesper Lund