racehunde lider for skønheden
Fra : battlefields

Dato : 25-02-09 15:26

Hej
Dette program kommer i aften på TV2.
Jeg ville bare ønske at de lavede et dansk program, tilpasset danske
tilstande og ikke et købt engelsk program.
Her i landet er det, for mange racers vedkommende, ikke nok med en fin
udstillingsbedømmelse før hunden må bruges til avl.
Mange racer har f.eks. krav om HD-fotografering eller øjenlysninger. De
fleste brugshunde og jagthunde har desuden krav om prøveresultater af en
eller anden karat.
Men sådan er det åbenbart ikke i England, desværre ser det ikke ud til, at
der bliver gjort opmærksom på disse store forskelle landene imellem.

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-20674853.html

Hilsen Vibeke

Fra : ager

Dato : 25-02-09 15:38

"battlefields" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Men sådan er det åbenbart ikke i England, desværre ser det ikke ud til, at
> der bliver gjort opmærksom på disse store forskelle landene imellem.

jeg har også luret på omtalen af programmet, men det er jo typisk.

Mvh. Marie
www.agers.dk
www.photopassion.dk

Fra : HAWK

Dato : 25-02-09 23:36

> [...]
> Men sådan er det åbenbart ikke i England, desværre ser det ikke ud til, at
> der bliver gjort opmærksom på disse store forskelle landene imellem.

kan du nævne en hunderace i Danmark der ikke har haft pro´blemer med
nedarvede sygdomme??

Fra : ager

Dato : 26-02-09 07:17

> [...]
> Men sådan er det åbenbart ikke i England, desværre ser det ikke ud til, at
> der bliver gjort opmærksom på disse store forskelle landene imellem.

Ih du godeste.. jeg var rystet!, hvad i alverden er det dog for en
mentalitet, både fra kennelklubben og fra opdrætternes side (og nogle
dommere).. altså!.
Den schæfter de hævdede vandt crufts, (det var da noget andet der vandt
sidste år?.. )
-nå anyway, sådan som den slingrede rundt, det havde aldrig gået på en dansk
udstilling og sådan en hund ville aldrig blive avlsgodkendt,
den nævnte neurologiske lidelse hos cavalier`en, er den et problem i dk?,
synes aldrig jeg har hørt om andet end hjerteproblemer i visse linier hos
dem.

men selvfølgelig er der da visse racer med visse svagheder, men dem skulle
vi jo gerne blive kvit med, ved fornuftig avl og ved kontrol og
undersøgelser af forældredyrene, som ofte er et krav, og er det ikke, så
vælger de fleste opdrættere, der vil sin race det godt, at gøre det
alligevel.
nu feks. boxeren, jeg har iøvrigt aldrig hørt om en med epilepsi.., men hd,
ad, ryg og hjertet er de ting der kan være af problemer, HD og AD er ikke et
stort problem mere, der er tvungen undersøgelse, hjerteundersøgelse vælger
de fleste opdrættere af lade deres hunde teste for, rygundersøgelse ligeså .
Er boxeren en ekstrem hund?, Havde den haft en elendig fysik, kunne den
umuligt være så adræt og fysisk som de jo er, har aldrig oplevet en boxer
holde inde, fordi den lige skal trække vejret, det er ikke ønskeligt, at de
skal være besværede på nogen måde. Det er en brugshund for pokker!.

Så de vilde tilstande af at gøre ingenting og alde racehunden falde fra
hinanden, den synes jeg ikke at kunne genkende herhjemme.

Til gengæld ville jeg ønske at de kunne gå lidt stærkere, med at få ændret
standarden for de helt kortnæsede, bassethound`en som vi også så, og flere
af de andre ekstremiteter, hvad skal det gøre godt for? jeg ved at der er
mange der avler sig væk fra det, men det tager tid.

Nå det var bare lidt morgenskræp herfra, jeg var ærligt talt noget rystet..
og jeg ville ønske, at der i samme stil var blevet draget paraleller til den
Danske verden i samme udsendelse.

Mvh. Marie
www.agers.dk
www.photopassion.dk

Fra : ager

Dato : 26-02-09 08:26

http://www.dansk-kennel-klub.dk/337/1/1/2836

det er hvad de har at sige ud fra udsendelsen..

Fra : jopa

Dato : 26-02-09 09:38

"ager" <big@city.dk> skrev
> [...]
> -nå anyway, sådan som den slingrede rundt, det havde aldrig gået på en
> dansk udstilling og sådan en hund ville aldrig blive avlsgodkendt,

Der var da intet i vejen med den

--
Mvh. John
http://web-graphic.dk

Fra : ager

Dato : 26-02-09 10:28

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i meddelelsen
> "ager" <big@city.dk> skrev
>
> Der var da intet i vejen med den

nej da.. det var da uhyggeligt at se.. stakkels dyr.

--
Mvh. Marie
www.agers.dk

Fra : jopa

Dato : 26-02-09 13:55

"ager" <big@city.dk> skrev

> nej da.. det var da uhyggeligt at se.. stakkels dyr.

Hallo
Der bliver skudt med skarpt i Istedgade.
Børn bliver bombet i Afganistan Irak og Gaza.
Vi deltager i det.
Ved godt det intet har med hunde at gøre, men min fokus er andre steder.

--
Mvh. John
http://web-graphic.dk

Fra : Pwh

Dato : 26-02-09 14:18

jopa, skrev:
> [...]
> Vi deltager i det.
> Ved godt det intet har med hunde at gøre, men min fokus er andre

Stadig irrelevant for en hundegruppe

/Jens

Fra : jopa

Dato : 26-02-09 14:28

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev

> Stadig irrelevant for en hundegruppe

Derfor mit OT
Vi hyler op her i Danmark når hunde ikke bliver behandlet ordentligt, men
jeg sætter stadig mennesker højere end dyr.
Lad os feje for egen dør.
Hvordan behandler vi vores dyr i produktionen.?
Der bliver ligeledes ca 1500 hunde aflivet i Danmark om året fordi fjolser
ikke har hjerne til at forstå at en hund anskaffer man sig for livet.

--
Mvh. John
http://web-graphic.dk

Fra : Pwh

Dato : 26-02-09 15:01

jopa, skrev:
> [...]
> men jeg sætter stadig mennesker højere end dyr.
> Lad os feje for egen dør.
> Hvordan behandler vi vores dyr i produktionen.?

Dobbeltmoral, men stadig ikke en diskussion der sådan
hører hjemme i en hundegruppe, det gør topic til gengæld

> Der bliver ligeledes ca 1500 hunde aflivet i Danmark om året fordi
> fjolser ikke har hjerne til at forstå at en hund anskaffer man sig
> for livet.

Der er vi så helt enige.
På den anden side ville jeg nok selv foretrække at få mine hunde
aflivet frem for anbringelse på et internat hvis det skulle være.
Men som udgangspunkt har jeg dem deres liv ud, men der kan
jo ske det uventede som umuligør at man kan beholde sin hund.

/Jens

Fra : Bjarne K.

Dato : 26-02-09 16:02

"jopa" <admin@jp-web.invalid> wrote in message
> [...]
> Vi deltager i det.
> Ved godt det intet har med hunde at gøre, men min fokus er andre steder.

Med den argunentation, kan man se igennem fingre med meget.

Bjarne K.

Fra : jopa

Dato : 26-02-09 18:29

"Bjarne K." <not@nej.ni> skrev >
> Med den argunentation, kan man se igennem fingre med meget.

Jeg kan ikke gøre en skid ved det men vi kan feje for egen dør.
Så længe der er købere til sådanne hunde bliver de avlet

--
Mvh. John
http://web-graphic.dk

Fra : Bjarne K.

Dato : 26-02-09 18:56

> [...]
>
> Jeg kan ikke gøre en skid ved det men vi kan feje for egen dør.
> Så længe der er købere til sådanne hunde bliver de avlet

Det er så til gengæld rigtigt.

Bjarne K.

Fra : jopa

Dato : 27-02-09 19:47

"Bjarne K." <not@nej.ni> skrev

> Det er så til gengæld rigtigt.

Har en kollega der just har været udstationeret i Grønland, og kan berette
om hvordan børnene roder i containere for at få noget at spise overhovedet.
Forældrene mener at bajere er vigtigere.
Det er tilsyneladende et samfund i opløsning og det tilhører Danmark.
Vi mopses over en udsendelse om dyreplageri i England hmmm
Det er sådan noget jeg mener med at feje for egen dør.

--
Mvh. John
http://web-graphic.dk

Fra : bettinap

Dato : 26-02-09 20:44

Hm, det er altså en underlig argumentation
det ene udelukker da ikke det andet
at vi skal lade være med at anskaffe os dyr hvis vi ikke har tænkt os at
beholde dem
at vi ikke skal rende rundt og skyde hinanden på gaderne
at mennesker ikke bør sulte og
at hunde skal avles efter standarder der sikrer dem et godt helbred og et
godt liv

der er vel intet uforeneligt her, er der?
kan vi ikke godt få det hele?

for fanden hvor blev jeg trist på menneskehedens race af at se den
udsendelse. hvem fanden tror vi vi er?

BettinaP

Fra : jopa

Dato : 26-02-09 21:30

"bettinap" <bep@virkerikke.dk> skrev
> Hm, det er altså en underlig argumentation
> det ene udelukker da ikke det andet

Det hele hænger sådan set fint sammen det er blot proportionerne jeg vægter
anderledes
--
Mvh. John
http://web-graphic.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-02-09 07:41

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Vi deltager i det.
> Ved godt det intet har med hunde at gøre, men min fokus er andre steder.

Jamen så lad os da kigge på det, og få den ged barberet....

Irak.... Krigen er forbi, og har været det i flere år....
Der er dog visse militante grupper, som stadig ikke har forstået det.
Det er IKKE krig, det er mord.

Gaza.... Tja, Gaza ønsker åbenbart ikke freden, for hver gang de får den,
bryder de den selv.
Så jeg er forlængst holdt op med at høre på deres klynken...
Desuden har de kæmpet der i 60 år nu, og ingen af dem der deltager i
kampen.....
Aner hvorfor de slås... Derfor er kampen så svær at stoppe, for det vil
ingen indrømme.

Afghanistan.... Ja den eneste reelle krig, men mod taleban, ikke mod
Afghanistan.

M.V.H....Benny..

Fra : jopa

Dato : 27-02-09 11:11

"Benny Mortensen" <ingen@brugbar.inv> skrev

> Jamen så lad os da kigge på det, og få den ged barberet....

Det er stadig børnene jeg taler om
Hamaz og Taliban er jeg sgu ligeglad med.

--
Mvh. John
http://web-graphic.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 28-02-09 12:50

> "Benny Mortensen" <ingen@brugbar.inv> skrev

> Det er stadig børnene jeg taler om
> Hamaz og Taliban er jeg sgu ligeglad med.

> [...]

Tja, men hvad hjælper det, du bekymrer dig om deres børn.
Når deres egne forældre ikke gør....
Det er trods alt dem, der skal ende den tåbelige krig,
og ikke dig, du kan hverken gøre fra eller til.

M.V.H....Benny..

Fra : jopa

Dato : 28-02-09 13:40

> [...]
> Når deres egne forældre ikke gør....
> Det er trods alt dem, der skal ende den tåbelige krig,
> og ikke dig, du kan hverken gøre fra eller til.

Netop jeg kan hverken gøre fra eller til men det kan jeg heller ikke med de
Engelske hunde.
Min bekymring er så større når det gælder børn end dyr

--
Mvh. John
http://web-graphic.dk

Fra : Pwh

Dato : 28-02-09 14:51

jopa, skrev:

> Min bekymring er så større når det gælder børn end dyr

Det siger du kun fordi Milo er dit lille barn

/Jens

Fra : jopa

Dato : 28-02-09 15:51

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev

> Det siger du kun fordi Milo er dit lille barn

Ja de andre er flyttet hjemmefra.
Så nu har jeg kun det lille pus med de små bagben og den slingrende gang
--
Mvh. John
http://jp-web.dk

Fra : Pwh

Dato : 26-02-09 12:28

jopa, skrev:
> "ager" <big@city.dk> skrev
>
> Der var da intet i vejen med den

Næh, den virkede da meget sundere end dens danske racefæller,
vidste slet ikke at en schæfer kunne bevæge bagkroppen

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 26-02-09 10:36

In news:go5c5i$gqv$1@newsbin.cybercity.dk,
ager <big@city.dk> typed:

> Ih du godeste.. jeg var rystet!, hvad i alverden er det dog for en
> mentalitet, både fra kennelklubben og fra opdrætternes side (og nogle
> dommere).. altså!.

Ja, det må du nok sige ØV ØV:

Jeg har ikke spor forstand på kriterier inden for hundeavl, men enhver
normalt begavet person kunne da se, at der er noget der er rivende galt i
England. Den skønne cavalier der vandt førstepris var far til - var det 7
kuld hvalpe efter diagnosen på den farlige og arvelige hjernesygdom var
stillet, og så blev avleren smækfornærmet da hun blev stillet spørgsmål
angående sygdommen. Sådan en stupid madamme. !!! Jeg beundrer den dame der
stædigt blev ved med at gå i brechen for cavalierhundene, jeg skal love for
at hun var hadet i kennel- og avlerkredse. At de vil være det bekendt over
for de dejlige dyr.

At de stakkels bassethunde overhovedet kunne gå på deres ben, vil jeg
betegne som et mirakel. De var jo så deforme at det ligefrem gjorde ondt i
sjælen at se på dem. Jeg håber sandelig at vi her i lille Danmark ikke har
engelske tilstande. Den der grå store hund med alle hudfolderne (kan ikke
huske navnet på racen), var jo så decideret et monster at se på. Der kunne
være blevet to pæne vovser ud af alt det "skind". Åh altså, hvor er det bare
synd for så skønne dyr at de bliver mishandlet på den måde, det er lige til
at tude over.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Benny Mortensen

Dato : 26-02-09 12:06

"ager" <big@city.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Tja, men for første gang i Cruft's historie....

Har BBC nægtet at transmittere derfra...

Der måtte være grænser for, hvor meget hundene skulle lide for skønheden.
Selv om jeg har svært ved at se den.

M.V.H....Benny..

Fra : Pwh

Dato : 26-02-09 12:39

Benny Mortensen, skrev:

> Der måtte være grænser for, hvor meget hundene skulle lide for
> skønheden. Selv om jeg har svært ved at se den.

Jeg har heller aldrig forstået dem der går så højt op i hundens udseende,
self skal man kunne holde ud at se på den, og jeg kan da også glæde
mig over at beundre mine egne (som jeg synes er flotte).
Men det må altså ikke gå hen og blive for vigtigt,
sundhed og psyke er da langt vigtigere for mig.

Feks. min Angel vil jeg bestemt ikke kalde smuk,
men den styrke hun udståler synes jeg er tiltalende,
men smuk kan jeg ikke kalde hende
Tyson synes jeg med bedre ret kan kaldes flot.

/Jens

Fra : ager

Dato : 26-02-09 12:35

"Benny Mortensen" <ingen@brugbar.inv> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Har BBC nægtet at transmittere derfra...
>
> Der måtte være grænser for, hvor meget hundene skulle lide for skønheden.

ja jeg undres også, sådan en som schæferen, der var da intet smukt over den,
den var helt igennem sygelig at se på.

--
Mvh. Marie
www.agers.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 26-02-09 12:49

> "Benny Mortensen" <ingen@brugbar.inv> skrev i meddelelsen

> ja jeg undres også, sådan en som schæferen, der var da intet smukt over
> [...]

Jeg kan vel godt tillade mig at sige, at udstillings modellen af en Schæfer.
Altså dem, der er født med alt for korte bagben, har jeg aldrig kunnet
fordrage. Det har i mine øjne, intet med en Schæfer at gøre....

Men sådan en af den gode gamle slags, er en smuk hund, selv om det også har
været en meget plaget race gennem tiderne... Efter gentagne nærmest sygelige
angreb, fra folk der mente de elskede Schæferhunden, men var en del tættere
på at udrydde den, med hjerneskader, samt værre tilfælder af HD, end dem man
i starten så hos Hovawarten....

M.V.H....Benny..

Fra : jopa

Dato : 26-02-09 13:47

"ager" <big@city.dk> skrev

> ja jeg undres også, sådan en som schæferen, der var da intet smukt over
> den, den var helt igennem sygelig at se på.

Jo den var næsten så smuk som min.
Du skal bare tænke på sangen "slingre ned af vestergade"

Når du så har evt sunget den og visioneret dig den Engelske udgave af hunden
så tænk på at så ekstreme er vi dog ikke her på kontinentet.
En sådan slingrende hund var ikke engang blevet avlsgodkendt her i landet,
og slet ikke i Tyskland.

ps hvis du kigger på min kan du se at bagbenene faktisk er samme længde en
forbenene.

Syntes faktisk at det var lige så slemt med de kortnæsede hunde samt dem med
for stor hjerne der ikke kunne være i hovedet

--
Mvh. John
http://web-graphic.dk

Fra : ager

Dato : 26-02-09 15:14

> [...]
> hunden så tænk på at så ekstreme er vi dog ikke her på kontinentet.
> En sådan slingrende hund var ikke engang blevet avlsgodkendt her i landet,

nej det har jeg vist også skrevet et eller andet sted.. utroligt at sådan en
kan vinde noget..

> ps hvis du kigger på min kan du se at bagbenene faktisk er samme længde en
> forbenene.

Milo er da rigtig flot, for at være en schæfer ((-;

> Syntes faktisk at det var lige så slemt med de kortnæsede hunde samt dem
> med for stor hjerne der ikke kunne være i hovedet

vi kan da kun være enige, den har bestemt ikke været smertefri.

--
Mvh. Marie
www.agers.dk

Fra : Pwh

Dato : 26-02-09 15:45

ager, skrev:

> vi kan da kun være enige, den har bestemt ikke været smertefri.

Det problem vil mine hunde så aldrig få,
de har store kranier og små hjerner

/Jens

Fra : jopa

Dato : 26-02-09 15:53

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev

> Det problem vil mine hunde så aldrig få,
> de har store kranier og små hjerner

Ejerne har tit en påfaldende lighed med sine hunde

--
Mvh. John
http://web-graphic.dk

Fra : Pwh

Dato : 26-02-09 16:26

jopa, skrev:
> "Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev

> Ejerne har tit en påfaldende lighed med sine hunde

Vi har ikke meget at sige hinanden på her i huset,
her er det katten der er den kloge

/Jens (hvis kat pt er skadet efter et slagsmål)

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-02-09 07:58

> [...]
med
> for stor hjerne der ikke kunne være i hovedet

Jamen se det er jo netop problemet....

Når den er på Cruft.... Så er den rent faktisk avlsgodkendt i DK

Men det var da en glæde, at BBC boycottede Cruft, så kan det være, vi kan
komme på ret spor igen.

M.V.H....Benny..

Fra : ager

Dato : 27-02-09 09:22

> [...]
>
> Når den er på Cruft.... Så er den rent faktisk avlsgodkendt i DK
>
> Men det var da en glæde, at BBC boycottede Cruft, så kan det være, vi kan

Ikke nødvendigvis
som de også nævnte i programmet er england ikke en underafdeling af FCI, men
de samarbejder til tider, og er altså ikke underlagt FCI`s regler.

Så nej, en hund fra Engelsk Kennel Club er ikke aotomatsk godkendt af DKK

--
Mvh. Marie
www.agers.dk

Fra : jopa

Dato : 26-02-09 14:19

"ager" <big@city.dk> skrev

> Ih du godeste.. jeg var rystet!, hvad i alverden er det dog for en
> mentalitet, både fra kennelklubben og fra opdrætternes side (og nogle
> dommere).. altså!.

Øhm så længe der er et marked for bla Boxere så ser vi disse individder med
kramper, eller hunde med for store hjerner schæfere med ultra korte bagben,
og jeg kunne blive ved.
Det er forbrugerne der skal råbe op.
Avlerne laver jo blot hvad der er et marked for.
Nu er det vistnok helt ekstremt i UK

--
Mvh. John
http://web-graphic.dk

Fra : Pwh

Dato : 26-02-09 14:44

jopa, skrev:
> [...]
> med ultra korte bagben, og jeg kunne blive ved.
> Det er forbrugerne der skal råbe op.
> Avlerne laver jo blot hvad der er et marked for.

Synes ikke at avlerene kan forsvarer at avle syge dyr blot fordi
der er et marked for dem, der er noget der hedder moral.
Eller er det også ok hvis jeg pusher heroin fordi der er et marked

> Nu er det vistnok helt ekstremt i UK

Det lød sådan, men der er også dem der mener her i DK at det
er ok at avle hunde hvor man intet aner om det helbredsmæssige.
Self ikke helt så slemt som at avle på dyr man ved er syge,
men ikke meget bedre i mine øjne bare at gamble på den måde.

/Jens

Fra : qfha

Dato : 26-02-09 13:21

Det er da godt, at vi som mennesker ikke skal leve op til at være så
perfekte, som man ønsker dyrene skal være. Så var der bestemt mange,
som måtte vælge forældrerollen fra.

Fra : Pwh

Dato : 26-02-09 21:41

qfha, skrev:
> Det er da godt, at vi som mennesker ikke skal leve op til at være så
> perfekte, som man ønsker dyrene skal være. Så var der bestemt mange,
> som måtte vælge forældrerollen fra.

Den ide har været afprøvet med tysk grundighed i '40erne

/Jens