Alt Gr død i java/netbeans under Linux
Fra : Thomas Jensen

Dato : 04-03-09 05:37

Jeg har tidligere kunne køre netbeans under Ubuntu, men på et tidspunkt,
for ikke så længe siden, gik der ged i den. Alt Gr tasten døde.

Jeg er ikke rigtig klar over hvor problemet er. Jeg har tidligere kørt
med Ubuntu 8.10 og netbeans 6.1, men opgraderede til Ubuntu 9.04, og
installerede også netbeans 6.5 a den belv frigivet. Og så på et tidspunkt
kan jeg kponstarere at Alt Gr tasten ikke længere virker i netbeans 6.1,
mens der ingen problemer var i 6.5.

Jeg fandt en side der beskriver en test der viste, at
det slet ikke var Netbeans der er problemet, men Java -

http://wiki.netbeans.org/FaqEditorCannotType

Alt Gr tasten virker med java-1.5.0-sun-1.5.0.17, men ikke med java-6-
sun-1.6.0.12 eller java-6-openjdk.

Jeg har set rundt omkring, at der er andre der har haft problemer med Alt
Gr tasten i java, men jeg er ikke faldet over nogen løsninger. Jeg er
meget i tvivl om det er Java 6 der har en bug, eller om det er Linux der
ændret på noget. Specielt fordi det er den samme fejl med begge java 6
versioner.

Netbeans i Ubuntu installerer automatisk openjdk 6, men jeg har med held
tidligere kunne få netbeans 6.5 til at bruge suns java 1.5 - men det vil
den tilsyneladende ikke mere. Så noget kunne også tyde på at der sker
ting og sager med netbeans, og at det kan være her der (også?) er opstået
problemer.

Er der nogen der har held med at bruge netbeans under Linux p.t., og i
givet fald, hvilket setup virker?

--
Thomas Jensen, Horsens