Hastighedsforskel?
Fra : Anders Houmark

Dato : 26-02-09 00:07

Hejsa..

Har et mærkeligt problem med min internetforbindelse. Jeg får leveret 15/15
mbit fra Sydfyns Intranet. Det kører stabilt og hurtigt, men min upload
hastighed er gået hen og blevet langsom. Før årsskiftet var jeg helt
tilfreds, det kørte bare som det skulle. Nu er der sket "et-eller-andet".

Kan ved normal brug max få upload til at nå 4-500KB/s, hvor jeg tidligere
ingen problemer havde med at udnytte de 15mbit. I går var jeg på besøg hos
forældrene, som har samme internetløsning, så jeg prøvede jeg lige lidt
speedtests på nettet.
Deres upload kører bare max, og min er ca. halveret i forhold til deres. Det
er testet på samme tidspunkter.
Straks begyndte jeg at tænke i udstyr, og om der var nogen problemer med min
opsætning, men det er mig selv der har sat det op begge steder, og det er
fuldstændig identisk. Jeg tog dog routeren fra her hos mig selv, for at
udelukke den som værende det svage led.
Det hjælper dog intet. Internt, på min udbyders egen speedtest kører det som
det skal. Alle andre steder kører det max 7-8mbit. Har installeret software
på min computer som måler hastighed gennem netkortet, samtidig med at der
testes. Hastighederne som siderne oplyser, stemmer fint overens med hvad jeg
set i programmet.

Har i løbet af i dag foretaget lidt tests:

kl: 13:30
Mig:.
http://speedtest.cybercity.dk/ 23145 / 7179 kbit
http://hastighedstest.tdc.dk/ 17,75 / 7,53 mbit
http://speedtest.sydfynsnet.dk/ 14,3 / 13,6 Mbps

Forældrene:
http://speedtest.cybercity.dk/ 26213 / 14898 kbit
http://hastighedstest.tdc.dk/ 18,79 / 27,07 mbit
http://speedtest.sydfynsnet.dk/ 15,2 / 13,8 Mbps
kl. 23:00

Mig:
http://speedtest.cybercity.dk/ 19633 / 7230 kbit
http://hastighedstest.tdc.dk/ 23,00 / 7,88 mbit
http://speedtest.sydfynsnet.dk/ 16,2 / 12,8 Mbps

Forældre:
http://speedtest.cybercity.dk/ 23029 / 15048 kbit
http://hastighedstest.tdc.dk/ 22,09 / 27,7 mbit
http://speedtest.sydfynsnet.dk/ 13,3 / 10,8 Mbps

Hvordan kan det være, at vi oplever så stor hastighedsforskel mellem
linjerne?

Jeg har haft ringet til support linjen hos min udbyder, og spurgt om hvad
der mon var galt. Fejlfindingen lå i, at spørge mig om jeg havde router på,
og om jeg havde prøvet uden den (det havde jeg allerede). Så bad de mig om,
at teste et par gange de næste dage, skrive resultarne ned og så henvende
mig til dem hvis problemerne blev ved. I deres ende så det hele ud til at
være stillet korrekt.

Jeg fik af vide, at de godt kunne sende en teknikker ud, og at hans
testmetode er, at sætte en bærbar computer på netstikket og forsøge med
udbyderens egen speedtest. Får den normale resultater er der intet at gøre,
så gider de ikke gøre mere... Det er bare mærkeligt at min forbindelse opnår
korrekt hastighed på den interne, men ALT andet er sløvet ned. Sådan er det
ikke på forældrenes forbindelse? De kan jo nærmest uploade dobbelt så
hurtigt.
Kan vi være koblet op på forskellige centraler og det måske er dét, som kan
give hastighedsforskel? Der er 2,4KM mellem mine forældre og mig, og
internet udbyderen (i hvert fald deres kontor + supportafdeling) er ca. 800m
væk fra mine forældre.

Jeg har kørt traceroute til Cybercitys, og ping er under 10 hele vejen,
ingen udfald. Pinger jeg uafbrudt, er der ingen udfald eller time outs.

Jeg håber at der er nogen der kan foreslå nogle tests jeg kan køre, eller en
metode til at undersøge hvor problemet måske kan ligge. Hvis udbyderen skal
gøre det for mig, og de ikke finder nogen fejl, så sender de mig bare en
regning. Det er jeg ikke særlig interesseret i. Men jeg synes heller ikke
nettet kører særlig fedt på denne måde.

Hjælp taget i mod med kyshånd. På forhånd tak

Anders Houmark

Fra : Frank Damgaard

Dato : 26-02-09 11:33

Anders Houmark skrev:
> Hejsa..
>
> Har et mærkeligt problem med min internetforbindelse. Jeg får leveret 15/15
> mbit fra Sydfyns Intranet. Det kører stabilt og hurtigt, men min upload

Sydfyns Intranet ?!
http://www.sydfynsel.dk/hvad_er_sydfyns_intranet.htm
Godt nok et underlig navn Sydfyns elforsyning har valgt.
Jeg antager det er fiberforbindelse du så har ?

> [...]
> speedtests på nettet.
> Deres upload kører bare max, og min er ca. halveret i forhold til deres. Det

Har du prøvet at tage din PC hen til dem og omvendt og teste forbindelser?

Får du leveret andre tjenester fra Sydfyns Intranet så som
video og telefoni, og er de aktive samtidig?
(jeg kan dog ikke lige se at det skulle influere på upload, men man ved aldrig)

> [...]
> set i programmet.
>
> Har i løbet af i dag foretaget lidt tests:

dvs. du har fuld speed til "sydfyn", det er kun når
du skal via sydfyn til tdc eller cybercity (eller måske
resten af verdenen).

> kl. 23:00

> [...]

Der er vist rimelig god forbindelse til "sydfyn"
Det undrer mig dog at der er tal > 15 Mbit/s....

> Hvordan kan det være, at vi oplever så stor hastighedsforskel mellem
> linjerne?

har du prøvet en traceroute eller mtr -r til de samme IP som ovenstående
test anvender?
(i windows kan man brute tracert.exe fra en cmd.exe eller evt. pingplot )

Pakker går nok over forskelligt udstyr/switches hos "Sydfyn" fra dig og
fra din forældre, og du kan måske identificere hvor der er forskelle.
Det kan "Sydfyn" så måske bruge til at finde ud af hvor den er galt.
Kan jo være du sidder på et segment af deres net sammen med
mange fildelere der bruger meget upload ud.

> [...]
>
> Jeg har kørt traceroute til Cybercitys, og ping er under 10 hele vejen,
> ingen udfald. Pinger jeg uafbrudt, er der ingen udfald eller time outs.

ping og traceroute fortæller desværre ikke noget om båndbredde
men om pakker kommer frem og tilbage, eller i nogle tilfælde om
en switch/router undervejs gider at svare på ping .
Er der pakketab kan det så være en årsag , men er der ikke pakketab
og kun lavere båndbredde så er det ikke nemt af finde årsag...

> [...]
> nettet kører særlig fedt på denne måde.
>
> Hjælp taget i mod med kyshånd. På forhånd tak

Du kunne prøve at tage din PC hen til dine forældre og prøve derfra,
det kunne måske være noget antivirus, firewall eller andet du har
installeret der opfører sig underligt, og så skulle problemet flytte med.

(eller prøve tests fra en linux live-CD så du ikke bruger din
egen PC's installerede OS, men vil du bruge de ovenstående speedtest's
så skal du finde en live-cd inkl Adobe Flash og sun java)

Fra : Anders Houmark

Dato : 26-02-09 13:00

"Frank Damgaard" <frank_news@milpent.dk> skrev i en meddelelse

>Sydfyns Intranet ?!
>http://www.sydfynsel.dk/hvad_er_sydfyns_intranet.htm
>Godt nok et underlig navn Sydfyns elforsyning har valgt.
>Jeg antager det er fiberforbindelse du så har ?

Ja, Sydfyns Intranet.. Virkelig smart navn
I starten virkede det også som et Intranet, det var som at sidde på LAN med
2-3000 andre personer. Vi kunne tilgå hinandens windows shares..
Et andet problem var, at samtlige brugere delte den samme IP adresse ud på
nettet. Dvs. at det var umuligt at bruge IRC, fordi de fleste IRC servere
har maks på 3 eller 5 brugere fra samme IP adresse. Flere steder kunne man
slet ikke tilgå, fordi man allerede var bannet
Det har heldigvis ændret sig. Man er ikke længere nødt til at købe sig til
"ekstern" ip adresse.

>Har du prøvet at tage din PC hen til dem og omvendt og teste forbindelser?

Nej det har jeg ikke prøvet. Jeg har stationær computer, som pga.
lyddæmpning vejer godt til, og det er ikke så let at smide på cyklen

>Får du leveret andre tjenester fra Sydfyns Intranet så som
>video og telefoni, og er de aktive samtidig?
>(jeg kan dog ikke lige se at det skulle influere på upload, men man ved
>aldrig)

Ja der er leveret fastnet telefon sammen med det, men ligesom alle andre,
bruger jeg næsten aldrig fastnet telefonen.

>dvs. du har fuld speed til "sydfyn", det er kun når
>du skal via sydfyn til tdc eller cybercity (eller måske
>resten af verdenen).

Ja, der er kun fuld speed til Sydfynsel.
Alle andre steder er det sløvet ned.

[klip hastighedstest]

>Der er vist rimelig god forbindelse til "sydfyn"
>Det undrer mig dog at der er tal > 15 Mbit/s....

Selvom de skriver 15 mbit, så kører det nærmest som 20mbit.
Downloadhastigheder på 2-2,2 megabyte per sekund er meget normalt.
Upload har også tidligere kunne køre med 2 megabyte i sekundet, når man
f.eks. sendte til folk på fiberforbindelser ved andre udbydere her i landet.

>har du prøvet en traceroute eller mtr -r til de samme IP som ovenstående
>test anvender?
>(i windows kan man brute tracert.exe fra en cmd.exe eller evt. pingplot )

Har ikke prøvet det endnu, men har fundet et WinMTR program, og op mod
f.eks. speedtest.cybercity.dk opnår jeg over 9 hop, og 50 ping per hop, et
loss på 0% og ingen høje pingtider, højeste gennemsnit på ping tid er 10ms.
Må lige forsøge mig på forældrenes forbindelse når jeg kommer derud igen.

> [...]
>Kan jo være du sidder på et segment af deres net sammen med
>mange fildelere der bruger meget upload ud.

Ovenstående lyder for mig også som det eneste sandsynlige svar.
Må prøve at sammenligne traceeroutes og se om vi hopper over forskelligt
udstyr

> [...]

>egen PC's installerede OS, men vil du bruge de ovenstående speedtest's
>så skal du finde en live-cd inkl Adobe Flash og sun java)

Det vil jeg i yderste tilfælde prøve. Tvivler meget på, at problemet skulle
være pc'en.. men vil da prøve at låne en bærbar computer og teste med.

Tak for hjælpen
Mvh Anders

Fra : Frank Damgaard

Dato : 26-02-09 15:16

Anders Houmark skrev:

> Det vil jeg i yderste tilfælde prøve. Tvivler meget på, at problemet skulle
> være pc'en.. men vil da prøve at låne en bærbar computer og teste med.

Det er mere fordi Sydfyn's sikkert vil mene at det nok er din PC/software
der er forkert opsat, og hvis du kan vise dem at du har udelukket dette
så er der jo kun Sydfyn's eget net tilbage og den måde det er forbundet
til omverdenen.

Du skal nok også præcisere at upload på sydfyns eget net er ok
det er kun når det skal ud i verdenen det går galt.
(sammenlignet med dine forældres forbindelse)

Fra : Jens

Dato : 27-02-09 10:51

"Anders Houmark" <no@email.available.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> upload hastighed er gået hen og blevet langsom. Før årsskiftet var jeg
> helt tilfreds, det kørte bare som det skulle. Nu er der sket

Se denne http://newz.dk/danske-isp-er-vil-ikke-begraense-p2p-trafik#new
Måske er det det der er tilfældet ?

Jens