Andet multimedie
bentjuul 3670
Scanne eller negativ-scanne?
Fra : Per*

Dato : 01-03-09 18:56

Jeg har nogle hundrede papir-billeder (uerstattelige familie-fotos) jeg skal
skal have scannet til .jpg-er. Det er et gyseligt stort, langsommeligt og
kedeligt arbejde, og jeg ser 2 muligheder:

1. Bruge en del aftner på det med min almindelige "sidder i låget på
Brother-printeren" scanner - eller

2. Købe en scanner der kan scanne negativerne (som jeg har) - og ændre dem
til positiver i softwaren - og sælge scanneren når jeg er færdig.

Stadig et stort arbejde, men jeg forestiller mig at det er lettere at rette
billedernes position til i en negativscanner. Jeg har imidlertid ikke
erfaring med den slags isenkram.

Skal den være dyr for at det bliver lige så godt som scanningen af
papirbillederne - og hvilken scanner kunne det evt dreje sig om?

--
mvh Per*

Fra : Søren Blom

Dato : 01-03-09 21:11

"Per*" <oh-no@nospam.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Skal den være dyr for at det bliver lige så godt som scanningen af
> papirbillederne - og hvilken scanner kunne det evt dreje sig om?

Prøv engang at kikke i dk.fritid.foto og dk.fritid.foto.indkoeb hvor ligne
spørgsmål jævenligt er oppe af vende.
Selv er mine erfaringer, at med en negativ scanner kommer man længst, men de
er også noget mere omkostelige i indkøb hvis du skal have noget kram. Privat
har jeg en Minolta Dimage Scan Dual 3 som har nogen år på bagen, men stadig
god, koster ca. 2500 kroner fra ny mener jeg og skal du scanne et stort
antal negativer, så er den et godt køb for private, selvom dne arbejder i et
rimeligt tempo, så regn med at det er et langsommeligt projekt du er ude i
og scan dine ting i etaper, så det måske strække sig over en hel vinter ol.
Det er et kæmpe arbejde du er ved at kaste dig ud i, men jeg vil anbefale
dig, at kikke i de to nævnte grupper, så du kan læse hvad andre har af samme
erfaringer.
Har du valget imellem at scanne det samme billede fra negativ eller papir,
så selvom med en rigtig god scanner, så vil du altid få det bedste billede,
ved at scanne det fra negativ.

--
Venlig Hilsen

Søren Blom
soren@blom.dk
Hvis en mand siger noget, ingen kvinde høre, har han så stadig uret?

Fra : emjeppesen

Dato : 01-03-09 21:16

Per* skrev:

>Jeg har nogle hundrede papir-billeder (uerstattelige familie-fotos) jeg skal
>skal have scannet til .jpg-er. Det er et gyseligt stort, langsommeligt og
>kedeligt arbejde,

Det er da et arbejde, der er til at overse. Du kan skanne 3 normale
papirbilleder ad gangen.

Det er da muligt, at du skal købe en ny skanner, men det gør 5-600 kr
meget ved.

Hilsen emj