Søgning på [ og ]
Fra : Arne Feldborg

Dato : 26-02-09 11:36

Hejsa....

Jeg har lige et lille problem, som givetvis skyldes sammenstød mellem
forskelige tegnsæt. Jeg kan bare ikke lige genemskue, hvor det er det
går galt.

Serveren ligger på WindowsXP, Apache 2.x, MqSql 5.x, PHP 5.x

Og det fungerer ganske udmærket i det daglige. Men i en bestemt
sammenhæng har jeg brug for at søge på "[" eller "]" men får Æ og Å
returneret i stedet for.

Jeg er godt klar over, at det er det gammelkendte problem med, at disse
tegn / bogstaver deler ascii værdier i forskelige tegnsæt. Men hvor er
det lige det går galt her.?

PhpMyAdmin fortæller:
MySQL Tegnsæt: UTF-8 Unicode (utf8)
MySQL forbindelses-sammenkøring: UTF-8 Unicode_ci
Sprog - Language: Dansk Danish

Har også prøvet:
MySQL Tegnsæt: UTF-8 Unicode (utf8)
MySQL forbindelses-sammenkøring: latin1_danish_ci
Sprog - Language: Dansk Danish

Og for den aktuelle database (MyISAM):
Kollation (Collation): latin1_danish_ci

Mig bekendt deler [ ] og ÆÅ *ikke* ascii værdier i Latin1, så hvorfor
bliver det ikke korrekt 'oversat', når nu alle andre ting bliver det.?
--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Stig Johansen

Dato : 26-02-09 15:48

Arne Feldborg wrote:

> Mig bekendt deler [ ] og ÆÅ *ikke* ascii værdier i Latin1, så hvorfor
> bliver det ikke korrekt 'oversat', når nu alle andre ting bliver det.?

Jeg kender ikke dit problem, men 'før i tiden', dvs. midt-slut 80'erne,
kørte man med substituation af de danske tegn, hvor:
[|] var = ÆØÅ
og
{\} var = æøå

prøv at se om der skulle være noget 7-bits karaktersæt involveret.

Stig Johansen