halsbånd til kat
Fra : Marie Amalie Ravn La~

Dato : 22-02-09 22:10

Hej,

Jeg har en 6 mdr. gammel hunkat, Molly, der bor sammen med mig i min
lejlighed inde i byen. Hun boede sine første 4 mdr. på landet så jeg har
besluttet at hun skal kunne komme ud hver dag. Jeg har en stor fin gård
(som hun dog sagtens kan komme ud af hvis hun vil), og indtil videre er
jeg nede med Molly hver dag en halv til en hel time, og hun er rigtig
dygtig til at løbe rundt og lege men holde sig i nærheden og komme når
jeg kalder hende ind. Min tanke er at hun efterhånden skal lære at være
ude selv. I den forbindelse er jeg i tvivl om den bedste måde at mærke
hende på: skal jeg øretatovere hende og håbe på at det er nok? Eller
skal jeg give hende et halsbånd med mit tlf.nr. (har engang mødt en kat,
også inde i byen, der havde et halsbånd hvor der stod: hvis jeg er væk
så ring xxxxxx), så folk nemt kan ringe hvis Molly lader til at være
faret vild. Sagen er bare at Molly klatrer rigtig meget i træer, og jeg
er bange for at hun kan sidde fast.
Er der nogen, der har erfaringer med dette? Så ville jeg blive utrolig
glad for hjælp.

Med venlig hilsen
Marie Amalie Ravn Langballe
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Bente Hansen - 5592

Dato : 22-02-09 22:32

Jeg har halsbånd til Affi med kliklås som der går op, hvis han hænger fast i
noget og det er afprøvet :)
Der er oz en tryklås i halsbåndet, hvor man kan skrive tlfnr indeni.
....Købte det hos Bonnie Dyrehandel.

Han skal igennem den helt store tur hos doktormanden her i marts og vælger
at få ham øretattoèt oz, da så er han dækket ind der, hvis nu halsbåndet
skulle falde af

/Bente

Fra : Heidi, Miver, Mulle ~

Dato : 23-02-09 19:16

> [...]
> at få ham øretattoèt oz, da så er han dækket ind der, hvis nu halsbåndet

Nemlig, dog er jeg lidt imod halsbånd. Dels glemmer mange at katte vokser og
at halsbåndet skal løses med tiden, dels er der tit den der idiotiske
klokke, som folk _tror_ advarer fugle (det gør den ikke, for katten kan
snige sig afsted uden den siger en lyd, derudover må det være som at have
tinitus når katten går normalt) og dels, ja det falder af eller beskadiger
halsen, når den hænger fast.
Men skal det være, så et løst halsbånd med elastik, refleks og navnefelt.
Ta' det af når katten er inde :)

Men vigtigst af alt, øretatoveringen, og husk der er to registre, det hos
Inges Kattehjem, http://dansk-katteregister.dk/, der er gratis, og det hos
Kattens Værn, http://www.katteregister.dk/, der koster penge at stå i. De
virker nøjagtigt ens, dog er der døgnbetjening på registret hos Inges
Kattehjem :)

--
Venlig hilsen Heidi, Miver, Mulle og Bajse-Lejses mor

Fra : Tove Krieger

Dato : 23-02-09 19:48

In news:gnup45$184i$1@newsbin.cybercity.dk,
Heidi, Miver, Mulle og BajseLejse's mor <zasha_xFJERNDETTE@hotmail.com>
typed:

> [...]
> Men skal det være, så et løst halsbånd med elastik, refleks og
> navnefelt. Ta' det af når katten er inde :)

Jeg er også meget imod halsbånd til katte, men af en lidt anden grund. Mine
to forrige katte havde velourhalsbånd med elastik i, og de kom hjem
ustandselig uden halsbåndet. Da de var øretatoverede håbede jeg på at dette
ville være tilstrækkeligt, for det var yderst sjældent de kom uden for vores
egen have, og så havde de en dejlig kæmpestor kornmark uden for baghaven
hvor de kunne boltre sig.

Den anden ulempe var, at pelsen blev totalt slidt af der hvor halsbåndet
sad, og den voksede ikke ud igen. Min datters kat har stadig, efter 5
halsbåndsløse år en ca. 1 cm. bred pelsløs ring rundt om hele halsen.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Bente Hansen - 5592

Dato : 23-02-09 20:15

"Tove Krieger" <missminimiv@privat.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> sad, og den voksede ikke ud igen. Min datters kat har stadig, efter 5
> halsbåndsløse år en ca. 1 cm. bred pelsløs ring rundt om hele halsen.

Mht den skide klokke, så er den heldigvis lige til at hive af. :)
De kliklåse i halsbånd er den bedste opfindelse der nogensinde er opfundet.

Affi er "vokset op" i gåsele men er blevet for stor til den nu og den er
droppet.
Skulle en dag se hvordan han gik i snor sat i halsbåndet og da han gik 5
skridt mere end mig, så gik den kliklås op.

De alm lukkesystemer er ikk en pind værd og sikkerheden er meget ringe.

Jeg vælger stadig at han har halsbnd på når han er blevet tudset, for hans
far er en af de "beslastende" løse katte i området og folk kan ikk se
forskel på de 2. ( Affi er kun 8 mdr, men ligner en på nogle år ) , så det
er min sikkerhed for, at folk ikk gør noget ved ham, som man har set at hans
far har været ude for :(

/Bente

Fra : Kate

Dato : 28-02-09 18:53

"Bente Hansen - 5592" <engel76FJERN@DETTEejbynet.dk> wrote in

> [...]

Hmmm. da mine 2 første katte løb frit havde de halsbånd på, men da jeg
flyttede og de blev indekatte gik der ikke lang tid før de havde en fin
pels igen og man kunne ikke se at de havde gået med halsbånd.

> Mht den skide klokke, så er den heldigvis lige til at hive af. :)

Jeg bad konsekvent dyrhandleren fjerne den dengang jeg havde udekatte.
Ikke fordi jeg ikke selv kunne, men som en form for provokation. Mine
katte skulle altså heller ikke rende rundt med tinitus.

--
Kate

gerne ældre.

Fra : Søren LH

Dato : 02-03-09 19:15

> [...]
> og at halsbåndet skal løses med tiden, dels er der tit den der idiotiske
> klokke, som folk _tror_ advarer fugle (det gør den ikke, for katten kan

Ja, men det sidste stykke er der da fart på. Har du positivt overværet en
kat med klokke fange en fugl?

Mvh
Søren (som lige har samlet fjer op i hele huset. Vi tog bjælden af katten
for et par dage siden..... :-/ )

Fra : Studo

Dato : 23-02-09 19:34

Den Mon, 23 Feb 2009 19:15:35 +0100 skrev Heidi, Miver, Mulle og
BajseLejse's mor:

> [...]
> som at have tinitus når katten går normalt) og dels, ja det falder af
> eller beskadiger halsen, når den hænger fast.
Og dernæst er det næsrmest umuligt at købe et uden. Nu har han ikke et
på, men jeg er kun sjældent stødt på halsbånd uden.

Har dog hjulpet nogle katte af med "tinitus" Der skal ikke så meget til
at vride hullet større så kuglen kan komme ud. Og så håbe at ejeren kan
indse at der ikke skal sidde sådan en larme/hænge-fast ting i et halsbånd.