Bedste PCI Express 16 grafikkort, der larm~
Fra : CHS

Dato : 19-02-09 12:09

Skal bruge et nyt grafikkort til en 27" TFT, der kører 1920X1200.

Har haft et Asus Silent Geforce 8600GT, som jo ikke sagde en lyd, men
som min far nu overtager - og jeg har ind imellem oplevet lidt kvaler
med varme udviklingen på dette kort - lidt bluescreens etc.

OK, jeg kører Vista Business 16 bit, så måske derfor ;)

Så tror jeg gåer efter et lidt nyere og kraftigere kort, denne gang
med en blæser på.

Men som bekendt er en blæser ikke bare en blæser - hvad kan I anbefale
for Geforce PCI Express 16 kort med en blæser, der ikke larmer for
meget, når mine krav er:

1. Skal kunne køre en 27" TFT Wide i 1920 X 1200
2. Skal bruges mest til foto redigering, internet kig og kontor
programmer
3. Spiller af og til et par af de nye Shooter spil - og også lidt
FIFA, NHL og Golf
4. Min PC står oppe på bordet, så helts ikke et kort med en hvinende
irriterende blæser på, men må nok erkende, at en blæser er nødvendigt
for at holde det køligt nok :(

Jeg er mest til Asus, men laver et andet firma et kort med en mindre
larmende blæser på, så køber jeg gerne dette.

Pris grænse: 1.500 kr

På forhånd tak for hjælpen :)

Venlig hilsen/Best regards
CHS

Fra : Bjarne K.

Dato : 10-03-09 13:07

"CHS" <claus.henrik.seifert@gmail.com> wrote in message
> [...]
> med varme udviklingen på dette kort - lidt bluescreens etc.
>
> Så tror jeg gåer efter et lidt nyere og kraftigere kort, denne gang

Jeg tror at du skal have fat i enten en Radeon 4850 fra Asus eller Saphire.
Det har begge nogle modeller med enten Zalman køler, eller Asus's egen ok
køler.

Se f.eks. http://www.shg.dk/p/2113898

Hvis det skal være Nvidia, hedder det vel 9800GT (eller GTX)
Også her har Asus en "special" model med bedre køler.

F.eks http://www.shg.dk/p/2115724

I begge tilfælde tro jeg dog det giver problemer at spille f.eks Crysis
eller Stalker Clear Sky i 1920*1200, hvis der skrues op for settings.

Bjarne K.

Fra : Bjarne K.

Dato : 10-03-09 15:21

"Bjarne K." <nej@niet.ne> wrote in message

> I begge tilfælde tro jeg dog det giver problemer at spille f.eks Crysis
> eller Stalker Clear Sky i 1920*1200, hvis der skrues op for settings.

Jeg kan førøvrigt se, at ATI Radeon 4870 er kommet ned i 1500kroners
klassen. Her ville det måske være en ide, lige at læse diverse anmeldelser,
for at checke hvilke modeller, der er støjsvage.

Bjarne K.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 10-03-09 16:53

Bjarne K. wrote:

> Hvis det skal være Nvidia, hedder det vel 9800GT (eller GTX)
> Også her har Asus en "special" model med bedre køler.

Standardkøleren er nu ganske udmærket. Den siger ikke noget og køler
fortrinligt ved fuld belastning.

Jesper Poulsen

Fra : Bjarne K.

Dato : 10-03-09 20:12

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> wrote in message

> Standardkøleren er nu ganske udmærket. Den siger ikke noget og køler
> fortrinligt ved fuld belastning.
>

> --
> Mvh
> Jesper Poulsen

Jeg har desværre ikke prøvet at lægge øre til en 9800, kan bare huske at jeg
læse denne side for et stykke tid siden.

http://www.pcworld.dk/art/10507?page=9

I samme artikel (side 5), har den testede 4850 problemer med både varme og
støj, med en standart køler, men den er selvfølge også fra et andet firma.

Bjarne K.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 10-03-09 20:22

Bjarne K. wrote:

> støj, med en standart køler, men den er selvfølge også fra et andet firma.

Mit 9800GTX+ er fra XFX. Men det er referencekøleren der anvendes og den
siger altså ikke noget.

Jesper Poulsen