Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
tvang.financial.dk
Fra : Christian Hvid

Dato : 15-02-09 10:13

Hej dk.penge.

Jeg ved at sætte et nyt website op, som jeg gerne vil have jeres
forslag og kommentarer til:

http://tvang.financial.dk/

Det er et website, der integrerer information om danske
tvangsauktioner fra statstidende.dk, tvang.dk, Google Maps, CVR-
registeret og Microsoft Virtual Earth.

Jeg håber at sitet kan bidrage til at skabe mere synlighed omkring
hvad, der sker med tvangsauktioner i Danmark, og ultimativt bidrage
til at dem, der er så uheldige at få deres ejendom tvangssolgt, får
bedre priser.

-- Christian

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-02-09 18:29

Christian Hvid skrev:

> Jeg ved at sætte et nyt website op, som jeg gerne vil have jeres
> forslag og kommentarer til:

Hvis du vil have kommentarer til layout/funktioner, så prøv
at spørge i dk.edb.internet.webdesign.ris+ros der er
beregnet til den slags.

Du kalder selv siden for en søgemaskine, så måske det havde
været en god ide med et søgefelt som alternativ til, at man
klikker sig frem via Googles kort?

Tiltaget er ganske fint, og jeg synes, det virker nemt og
overskueligt, men har du tjekket hos Statstidende, om du må
bruge deres data på den måde?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Christian Hvid

Dato : 15-02-09 12:21

On Feb 15, 6:28 pm, Kim Ludvigsen <use...@kimludvigsen.dk> wrote:
> [...]
>
> Du kalder selv siden for en søgemaskine, så måske det havde
> været en god ide med et søgefelt som alternativ til, at man

Kim, jeg er specielt interesseret i ideer til andre datakilder, jeg
kan integrere op imod.

Jeg vil også gerne høre forslag til andre måder at strukturere/vise
det samme data (ala nu, hvor man kan browse fra en enkelt auktion ud
til auktion med samme skødehaver).

Og selvfølgelig ting, jeg ikke har tænkt på.

Og ja: En søgefunktion er en oplagt ting (nu når jeg har udnævnt det
til at være en søgemaskine).

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-02-09 00:50

Christian Hvid skrev:
> On Feb 15, 6:28 pm, Kim Ludvigsen <use...@kimludvigsen.dk> wrote:
>
> Kim, jeg er specielt interesseret i ideer til andre datakilder, jeg
> kan integrere op imod.

BBR?

Det er vel ikke utænkeligt, at en ejendom er blevet forsøgt
solgt inden tvangsauktionen, og så kan det jo være meget
relevant at kunne se, hvad den har været udbudt til. Måske
link til eller oplysninger fra en af de tjenester, hvor man
kan følge en ejendoms prisudvikling.

Men af ren nysgerrighed (som ikke er blevet mindre efter du
ikke svarede på det før): Har du fået lov at bruge data fra
Statstidende og evt. andre kilder? Uden at have fået lov
risikerer du en slem øretæve og at skulle bruge en masse tid
og penge til advokater.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : N/A

Dato : 16-02-09 12:52

Fra : N/A

Dato : 16-02-09 00:50

Fra : Christian Hvid

Dato : 16-02-09 03:11

On Feb 16, 12:49 am, Kim Ludvigsen <use...@kimludvigsen.dk> wrote:
> [...]
> Statstidende og evt. andre kilder? Uden at have fået lov
> risikerer du en slem øretæve og at skulle bruge en masse tid

Nej, det har jeg ikke.

Men jeg ville ikke bruge tid på det her, hvis jeg mente der var et
reelt problem.

Sjjv. findes der noget praksis på området: Mest kontroversielt fra
boliga.dk's scraping af boligsiden.dk.

Men som udgangspunkt er systemet en "søgemaskine", som ikke kopierer,
men i stedet strukturerer og linker til indhold, der er frit
tilgængelig på nettet.

Sådan nogle er selvfølgelig ikke ulovlige, og kræver heller ikke at
hver kilde giver eksplicit giver lov.

Der hvor der måske kunne være et problem er omkring det data, der
citeres fra statstidende.dk.

Men her er statstidende jo noget helt specielt idet indholdet er
officielle annonceringer, statstidende er særligt indrettet til netop
det, og desuden anvender andre sites statstidende på tilsvarende vis.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-02-09 12:52

Christian Hvid skrev:

> Nej, det har jeg ikke.
> Men jeg ville ikke bruge tid på det her, hvis jeg mente der var et
> reelt problem.

Ok, det var bare ment som en advarsel for at undgå dyre
advokatregninger. Det ville jo være synd, hvis du skulle få
problemer, for din side virker som en rigtig god ide.

På Statstidende skriver de om aftaler omkring masseudtræk,
mens faste søgninger tilsyneladende ikke er et problem.
Spørgsmålet er så, hvordan de definerer de to ting.

> Men som udgangspunkt er systemet en "søgemaskine", som ikke kopierer,
> men i stedet strukturerer og linker til indhold, der er frit
> tilgængelig på nettet.

Ja, men der kan være tale om systematisk brug af en andens
database uden tilladelse som i Newsbooster-sagen.
Newsbooster kom så også i karambolage med
Markedsføringsloven, fordi de tog penge for at vise
avisernes materiale.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://ordforklaring.dk

Fra : N/A

Dato : 18-02-09 01:51

Fra : Christian Hvid

Dato : 16-02-09 03:17

> [...]
> relevant at kunne se, hvad den har været udbudt til. Måske
> link til eller oplysninger fra en af de tjenester, hvor man

BBR er en oplagt ting.

Jeg prøver at få linket ind til ejendommmens side på:

https://www.ois.dk/

(Som indeholder både BBR, matrikelkort og tingbo.)

Men indtil videre det vist at være lidt mere besværligt grundet den
måde ois.dk rent teknisk er skruet sammen på (brug af cookies /
session variable).

Desuden så er de oplysninger, der for alvor interessante (pantsætning
og salgspriser) betalingsinformation, hvor brugeren skal betale 30
dkr. i gebyr pr. bygning.

Fra : Christian Hvid

Dato : 17-02-09 16:42

On Feb 16, 12:51 pm, Kim Ludvigsen <use...@kimludvigsen.dk> wrote:
> [...]
> database uden tilladelse som i Newsbooster-sagen.
> Newsbooster kom så også i karambolage med
> Markedsføringsloven, fordi de tog penge for at vise

Jeg kan godt huske newsbooster sagen og diskussionen om de dybe links,
men hvis du sammenligner boliga vs. boligsiden, så virker det da som
om at der er sket noget?

Jeg søgte ved brug af potentielt ulovlig søgemaskineteknologi og fandt
denne:

http://www.linksandlaw.com/linkingcases-deeplinks.htm

En længere smøre, der meget godt illustrerer at området er under
forandring, og det er internationalt i to forstande - dels er
teknologien og nettet internationalt - og dels er vores love og
retspraksis delt eller kopieret på tværs af ihvertfald EU.

Jeg tror faktisk at vi allerede nu i '09 er så meget længere fremme
end i '03 omkring den generelle forståelse af nettet som medie og
herunder fænomener som søgemaskiner, mashups og hvad vi ellers har, at
en dybe links-dom, der i '03 var faldet ud til linkerens ulempe idag
ville se anderledes ud.

Men som nævnt mener jeg ikke at der er noget juridisk problem i det,
jeg har konstrueret. Og det er nu engang dem, der mener at noget er
ulovligt, der skal skal løfte argumentationen.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 18-02-09 01:51

Christian Hvid skrev:
> On Feb 16, 12:51 pm, Kim Ludvigsen <use...@kimludvigsen.dk> wrote:

> http://www.linksandlaw.com/linkingcases-deeplinks.htm

Den side - og mange andre - har helt misforstået
Newsbooster-dommen. Den handlede ikke om dybe links, men om
misbrug af andres databaser og overtrædelse af god
markedsføringsskik.

Databaser er beskyttet i henhold til Ophavsretsloven. Den
gode markedsføringsskik blev overtrådt
(Markedsføringsloven), fordi Newsbooster uden tilladelse
solgte adgang til andres materiale.

Du nævner boliga, men Ofir-sagen er vist mere relevant. Du
kan læse om både Newsbooster- og Ofir-sagen her:
http://www.bjconsult.dk/jurori.asp?aid=36

Bemærk, at Markedsføringsloven kun er relevant for
erhvervsdrivende.

Og bemærk, at advokaten, der har skrevet teksten, har en
lidt speciel udlægning af begrebet deep linkning. Deep
linkning er absolut ikke forbudt - det kan aldrig blive et
problem, at man bringer et enkelt link til en side dybt nede
på et site. Problemet er systematisk indsamling af
links/data fra databaser og systematisk visning af links
hertil. Og selvfølgelig visning af andres data på ens egen side.

> Men som nævnt mener jeg ikke at der er noget juridisk problem i det,
> jeg har konstrueret. Og det er nu engang dem, der mener at noget er
> ulovligt, der skal skal løfte argumentationen.

Jep, men du slipper jo ikke for en advokatregning, hvis de
skulle beslutte at komme efter dig. Og den risiko kunne
måske undgås med en høflig forespørgsel. Men ok, du ville så
også risikere at få et nej.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : N/A

Dato : 18-02-09 10:36

Fra : Christian Hvid

Dato : 18-02-09 02:29

On Feb 18, 1:51 am, Kim Ludvigsen <use...@kimludvigsen.dk> wrote:
> Den side - og mange andre - har helt misforstået
> Newsbooster-dommen. Den handlede ikke om dybe links, men om
> misbrug af andres databaser og overtrædelse af god
> markedsføringsskik.

Kim, det her ender vist i en ukonstruktiv omgang vinkelskriveri.

Så jeg tror vi stopper her.

Fra : Z

Dato : 18-02-09 10:36

> Kim, det her ender vist i en ukonstruktiv omgang vinkelskriveri.
> Så jeg tror vi stopper her.

Hvorfor undersøger du ikke bare med Statstidende om du kan bruge deres
data som du gør, så slipper du for mere vinkelskriveri - og evt dyre
advokatregninger.

Det er jo ikke Kim du skal overbevise. Han påpeger blot et område hvor
du måske ikke har styr på tingene.

Iøvrigt fin og nyttig side. Jeg har været inde og lure om der skulle
være noget spændende på min egn

Fra : Christian Hvid

Dato : 18-02-09 03:38

On Feb 18, 10:35 am, Z <sv...@gruppen.invalid> wrote:

> Hvorfor undersøger du ikke bare med Statstidende om du kan bruge deres
> data som du gør, så slipper du for mere vinkelskriveri - og evt dyre
> advokatregninger.

Det har jeg vist allerede svaret på (statstidende bliver brugt af
andre tilsvarende services, og så er der en principiel diskussion som
du kan læse tilbage i).

Jeg vil ikke virke uvenlig; men det var ikke denne diskussion, jeg var
ude efter, da jeg startede tråden.

Fra : bosol

Dato : 18-02-09 14:29

On 15 Feb., 19:12, Christian Hvid <christian.h...@gmail.com> wrote:
> [...]
> hvad, der sker med tvangsauktioner i Danmark, og ultimativt bidrage
> til at dem, der er så uheldige at få deres ejendom tvangssolgt, får

Det en site Låsby Svendsen ville være meget glad for, hvis altså han
forstår IT-kunsten.

Ellers flot arbejde