Katten bruger ikke altid bakken
Fra : Benny

Dato : 15-02-09 15:50

Jeg har 2 store hankillinger/ungkatte på 10 måneder og de er brødre. jeg har
nu 3-4 gange på et par uger måtte samle noget op fra gulvet, som butde ende
i kattebakken.

Indtil idag, så har de brugt samme bakke, men nu har jeg fundet en mere
frem.

Jeg har ikke set, hvem af dem, som gør det, men har en mistanke. Den ene har
prøvet, at grave i gulvfliserne i badeværelset, ved siden af bakken, så jeg
skyder på, at han er den skyldige.

Det ene "uheld" var min skyld, da jeg ikke havde tømt bakken i tide, men de
andre gange er der ikke nogen for mig oplagte grunde.

Begge katte er neutraliseret.

Er der nogen, som kan fortælle mig, hvorfor de(n) er begyndt, at bruge
gulvet, selv om bakken er ny renset for begge dele?

Benny

Fra : Siri

Dato : 15-02-09 17:53

> [...]
> Er der nogen, som kan fortælle mig, hvorfor de(n) er begyndt, at bruge
> gulvet, selv om bakken er ny renset for begge dele?

Hej Benny.
Der er sikkert flere, der har bedre bud på det end jeg, men det, jeg
hører og læser om problemet er:
- Katte har en superb lugtesans, langt bedre end vores. Derfor er det
vigtigt at rense bakken for klumper og 'kanonkugler' 1-2 gange dagligt.
- Og at bruge godt grus, der absorberer så godt, at der ikke er noget,
der lugter noget videre.
Du er inde på det rigtige, når du giver dem en bakke mere. En artikel på
netdyredoktor anbefalede 1 bakke pr kat, og har man flere end 2 katte,
så også en ekstra bakke, dvs 1 bakke mere, end man har katte.
- Hvis katten har en sygdom, der giver smerter f eks når den tisser, vil
katten forbinde smerten med bakken og prøve at tisse andre steder.
- Endelig kan der være tale om 'protest' pga stress.
Jeg ville tage dem en tur til dr dyr og få tjekket bagenden på dem, hvis
det ikke hjælper med den ekstra bakke. Hellere tage evt. sygdom i
opløbet, så katten lider mindst muligt.
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Siri

Dato : 15-02-09 18:54

Fra : Siri

Dato : 15-02-09 19:45

Fra : TDC Newsgroups

Dato : 16-02-09 21:49

Jeg havde samme problem for et par måneder siden med den ene af vores to
katte.

Jeg flyttede kattebakken et andet sted hen, hvor der var mere ro i huset.
Det hjalp.

/Dorthe