HD4850 512MB vs Geforce 9600 GT 1024 MB
Fra : dk_sz

Dato : 16-02-09 13:43

Er ved købe ny computer fra midtdata... og deres graffikkort
udvalg (når sat sammen af dem) begrænser sig i min mening til:

HD4850 512MB (1229kr)
vs
Geforce 9600 1024 MB (831)

begge støjsvage...

Jeg er ret sikker på ATI's er det bedste kort...
Men med kun 512 MB forsvinder ideen vel lidt?

Maskinen vil derudover være en iCore7 (quad core) med 6+ GB ram
Er ikke den store computerspiller... overhovedet (arbejds computer til
masser af simultane tunge opgaver ... og nogle virtualisteret)

men altså... vil gerne nok have et "okay" graffikkort... og så måske
senere en dag opgrade hvis jeg får behov om fx et pr år.

Nogle foreslag?

mvh
Thomas

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-02-09 19:58

dk_sz wrote:

> Jeg er ret sikker på ATI's er det bedste kort...

Det er i hverfald den hurtigste GPU.

> Men med kun 512 MB forsvinder ideen vel lidt?

Det afhænger af hvad den skal lave.

> Maskinen vil derudover være en iCore7 (quad core) med 6+ GB ram
> Er ikke den store computerspiller... overhovedet (arbejds computer til

Hvis du var computerspiller, så ville jeg ha' anbefalet dig at købe et
langt større grafikkort og en noget mindre CPU (Core 2 eller Athlon/Phenom).

> masser af simultane tunge opgaver ... og nogle virtualisteret)

Grafiktunge opgaver?

Jesper Poulsen

Fra : dk_sz

Dato : 17-02-09 10:23

> Grafiktunge opgaver?

Nej... Men til køre udviklingsmiljøer
(flere på en gang) ... og ligeledes samtidigt
køre software test i virtualiseret maskiner
fx i Win98, Win2000, WinXP osv.
(test der sluger både CPU og ram)

> Hvis du var computerspiller

Jamen det er jeg ikke... Men det kommer i perioder
jeg godt kan li' lige spille en smule med venner o.l.

Også vigtigt fx der er godt video/hdmi udgang...
Ikke at jeg bruger det så tit men...

mvh
Thomas

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 17-02-09 10:37

dk_sz wrote:

> Jamen det er jeg ikke... Men det kommer i perioder
> jeg godt kan li' lige spille en smule med venner o.l.

Spille hvad?
Noget strategisk 2D-spil (som f.eks. Heroes of Might & Magic)
eller et tungt 3D-spil?

Fra : dk_sz

Dato : 17-02-09 12:04

> Noget strategisk 2D-spil (som f.eks. Heroes of Might & Magic)
> eller et tungt 3D-spil?

Blandet.. Men derfor jeg tænker på midrange kort nu...
Kan godt være jeg bare burde købe billigere 512 MB kort...
Og så vente indtil jeg (måske) får seriøst brug for noget.

Men hvis det endelig er...

Så er det fx spil som Total War, Civilization ...
Men var også en hæderlig shooter i mine gamle dage :)

I en kort periode spillede jeg også WoW med
venner indtil jeg faldt i søvn af kedsomhed :)

mvh
Thomas

Fra : dk_sz

Dato : 17-02-09 12:00

> Jamen det er jeg ikke... Men det kommer i perioder
> jeg godt kan li' lige spille en smule med venner o.l.
>
> Også vigtigt fx der er godt video/hdmi udgang...
> Ikke at jeg bruger det så tit men...

HDMI er faktisk en prioritet... Men ved ikke...
Siden der lyd+video... Kommer det så fra motherboard af?
5 år siden jeg sidst har skulle købe indmad til en computer :)

Mvh
Thomas Schulz

Fra : Bjarne K.

Dato : 16-02-09 20:13

"dk_sz" <dk_sz@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> men altså... vil gerne nok have et "okay" graffikkort... og så måske
> senere en dag opgrade hvis jeg får behov om fx et pr år.

Hvis du vitterligt ikke skal bruge pc'en til spil, har du skudt meget
forbi. Spar pengene på grafikkortet og brug det det mere ram, hurtigere HD
eller så.
Næsten alle grafikkort kan det du efterspørger.
Check 2d performance på diverse test sider, hvis det skal være highend.

Bjarne K.

Fra : dk_sz

Dato : 20-02-09 14:41

> udvalg (når sat sammen af dem) begrænser

Jeg takker til alle for input.

Har lige postet min samlede forventede bestilling i
dk.edb.hardware "Har udvalgt alle dele til nyt computerkøb"
for indsamle den sidste bid ideer/advarsler ...

Og så bestiller jeg snart :)

mvh
Thomas

Fra : J. E.

Dato : 23-02-09 00:09

"dk_sz" <dk_sz@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Geforce 9600 1024 MB (831)
>
> begge støjsvage...
>
> Jeg er ret sikker på ATI's er det bedste kort...

Der har du helt ret ... Det er på GF 9800 GTX nivau eller bedre
afhængig af hvad du afvikler.

> Men med kun 512 MB forsvinder ideen vel lidt?

Over hovdet ikke. Ramene har du primært brug for hvis du kører
i høje opløsninger - +1600 x
Du har jo ikke meget ud af 2 GB ram hvis din GPU ikke kan lave noget
vel

Der findes dog grafikkort der er specielt eget til tunge grafiske programmer,
men så skal du nok prøve på google eller div. fora.
Nu forstod jeg ikke helt hvad du skulle lave, men nogle grafikkort med de
rigtige drivere understøtter i dag at GPU på grafikkortet kan bruges til
at afvikle processor og aflaste ens CPU. For nogle typer af regneopgaver
slår en kraftig GPU alle almindelige CPU-er mange gange, incl. din i7.