Kan man tage patent på det?
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-02-09 23:18

Har lige gjort alletiders opfindelse, som vil gøre mange rigtig glade hver
gang de skal bruge det.

Man tager en lighter og varmer kanten af låget på f.eks. en flaske sprit, og
trykker et hak ind i den bløde plast med et stykke metal.

Efter afkøling, er man nu ejer af en flaske der kan åbnes med et minimum af
anstrengelse, og det endda med kun en hånd.

Tænk at ingen har opdaget dette før mig.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 12-02-09 23:53

Hej Preben

> Tænk at ingen har opdaget dette før mig.

At du ikke har hørt eller set det før behøver jo ikke at
betyde at metoden ikke er ret udbredt :)

--
Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-02-09 23:59

> Hej Preben

> At du ikke har hørt eller set det før behøver jo ikke at
> betyde at metoden ikke er ret udbredt :)

Kommer nok af at jeg føler mig som en lykkens pamjulefis og den eneste ene,
hver gang jeg skruer et låg af.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 13-02-09 00:02

Hej Preben

> Kommer nok af at jeg føler mig som en lykkens pamjulefis og den
> eneste ene, hver gang jeg skruer et låg af.

Det kommer nok af at du er lige så træt af disse børnesikre låg
som jeg er :)

--
Mvh Max

Fra : Filip Larsen

Dato : 13-02-09 10:23

Preben Riis Sørensen skrev:

> [...]
>
> Efter afkøling, er man nu ejer af en flaske der kan åbnes med et minimum af
> anstrengelse, og det endda med kun en hånd.

Hvordan ved du hvor dyb revnen skal være? Låget skal jo helst slutte tæt
og forblive på også selvom man fx. vælter flasken eller hvis man taler
om flasker der kan have overtryk, som fx. sodavandsflasker.

> Tænk at ingen har opdaget dette før mig.

Selve princippet med revnen tror jeg er "velbeskrevet". Der findes vist
en slags låg eller møtrik til hurtig montering hvor der er en indre
cylinder (meget svagt konisk) med revne og skrueriller på begge sider og
en ydre spændering der skrues fast over den indre. Når den ydre ring
løsnes kan hele bolten tages af lynhurtigt.

Men måske er patentet på en dims der laver sådanne revner i plastlåg til
husholdningsbrug stadig ledigt. :)

Mvh,
--
Filip Larsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-02-09 12:02

Filip Larsen skrev:

> Men måske er patentet på en dims der laver sådanne revner i plastlåg til
> husholdningsbrug stadig ledigt. :)

Jeg troede at det var det med at holde en lighter hen til en
spritflaske han ville tage patent på.

--
Bertel

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-02-09 22:07

"Filip Larsen" <filip@nospam.dk> skrev
> Hvordan ved du hvor dyb revnen skal være? Låget skal jo helst slutte tæt
> og forblive på også selvom man fx. vælter flasken eller hvis man taler om
> flasker der kan have overtryk, som fx. sodavandsflasker.

Det skal helst ikke være en revne. Derfor prøver man sig frem med varme, jeg
kan anbefale at bruge en stang ala en skruetrækker 45 grader ind mod kanten,
og lav et mærke på 5-7 mm dybde. Tætheden burde være intakt endda selvom man
skulle lave hul, da tætningsskiven stadig ligger normalt an.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 13-02-09 12:09

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> writes:

> Jeg troede at det var det med at holde en lighter hen til en
> spritflaske han ville tage patent på.

Der er vist for mange tidligere eksempler på brug af den metode til
at fjerne øjenbryn med, at den ikke længere kan patenteres.

--
/Wegge

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 15-02-09 10:56

> [...]
> af anstrengelse, og det endda med kun en hånd.
>
> Tænk at ingen har opdaget dette før mig.

Det er nok noget smartere at varme det metal du vil stikke ind, end at bruge
åben ild på flasker med brændbare væsker. Men med det antal "låg-åbnere" der
findes i forvejen, er det næppe ulejligheden værd......

just my 2 cents

Anders

Fra : Per A. Hansen

Dato : 15-02-09 11:11

> [...]
> af anstrengelse, og det endda med kun en hånd.
> Tænk at ingen har opdaget dette før mig.

I stedet for patentrettigheder vil jeg tro, du i stedet får en bøde
for letsindig omgang med ild.
Drejer det sig om at sætte en sikkerhedsordning ud af funktion?
(Du er sikkert nr. 12341 i rækken)

Per A. Hansen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-02-09 11:57

"Per A. Hansen" <xperhansen@energimail.dk> skrev
> I stedet for patentrettigheder vil jeg tro, du i stedet får en bøde
> for letsindig omgang med ild.

Hvor er i sjove. Hvis man er bekymret, foreligger muligheden jo også for at
skrue låget af under operationen. Men da 'operationen' foregår ovenfor
tætningen, kan jeg vanskeligt få øje på faremomentet.

> Drejer det sig om at sætte en sikkerhedsordning ud af funktion?
> (Du er sikkert nr. 12341 i rækken)

Ligesom jeg ikke kan se faremomentet ved at et barn skulle tage sig en slurk
sprit, linolie og sikkert flere andre væsker med sikkerhedslåg. Og når
flasken befinder sig i en virksomhed hvor der ikke færdes børn, kan jeg
heller ikke se nødvendigheden af sikkerhedslåg. Det problem er nu
endegyldigt løst, og det er mig en daglig glæde.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bruno Christensen

Dato : 15-02-09 14:58

On Sun, 15 Feb 2009 11:56:51 +0100, Preben Riis Sørensen wrote:

> [...]
> heller ikke se nødvendigheden af sikkerhedslåg. Det problem er nu
> endegyldigt løst, og det er mig en daglig glæde.

Så kan du jo lykkeligt bruge din "opfindelse" indtil Arbejdstilsynet kommer
forbi.

Hvis du er heldig er det kun din arbejdsgiver der får en bøde.

--
MVH
Bruno

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-02-09 16:24

"Bruno Christensen" <news@lpdommer.dk> skrev

> Så kan du jo lykkeligt bruge din "opfindelse" indtil Arbejdstilsynet
> kommer
> forbi.
>
> Hvis du er heldig er det kun din arbejdsgiver der får en bøde.

Sikkert ja, hvorfor skulle der ikke også gå børnehave i det. De egentlige
problemer har de netop ikke evner/viden til at tage sig af.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 16-02-09 10:30

> [...]
> at skrue låget af under operationen. Men da 'operationen' foregår ovenfor
> tætningen, kan jeg vanskeligt få øje på faremomentet.

Børn kan også let få fat i indholdet.
Hvad tror du er årsagen til, at man forsyner flasken med en lås?

> [...]
> jeg heller ikke se nødvendigheden af sikkerhedslåg. Det problem er nu
> endegyldigt løst, og det er mig en daglig glæde.

Jeg kender en barn, der drak kloakrens. 7 år i specialklasse.
Skål!
( Husk at fortynde den med cola.)

Per A. Hansen

Fra : kejser.douane.vi@gma~

Dato : 16-02-09 15:58

On 15 Feb., 07:11, "Per A. Hansen" <xperhan...@energimail.dk> wrote:

> [...]
> for letsindig omgang med ild.
> Drejer det sig om at sætte en sikkerhedsordning ud af funktion?

Nu findes der andre end børn her i verden.

Min gamle mor på 83 har ikke styrke nok i hænderne til at åbne
børnesikre skruelåg eller låg på rødbedeglas mv. og hun kan heller
ikke holde beholderne fast så hun kan bruge en af de sædvanlige
klemmer til at åbne låg, så jeg har måttet konstruere et par special-
åbne-dimser med glas- og flaskeholder og klemmer med udnyttelse af
vægtstangsprincippet til hende.

Når vi selv bliver gamle ændrer vi nok syn på "at sætte en
sikkerhedsordning ud af funktion".

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-09 00:36

<kejser.douane.vi@gmail.com> skrev i meddelelsen
On 15 Feb., 07:11, "Per A. Hansen" <xperhan...@energimail.dk> wrote:
> "Preben Riis Sørensen" <pre...@esenet.dk> skrev i en
> meddelelsenews:4994a011$0$56771$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Er det ikke risikabelt? sprit og ild? Jeg spørger bare, jeg ved det
ikke.

For at åbne et skruelåg er der adskillige værtøjer der kan klare det -
selv til mælkens forbandede skruelåg, men det er vel ikke det I taler om
her? Jeg har desværre ikke læst hele tråden. Beklager.

Fra : Lars Skovlund

Dato : 17-02-09 11:17

On 2009-02-16, kejser.douane.vi@gmail.com <kejser.douane.vi@gmail.com> wrote:

> Når vi selv bliver gamle ændrer vi nok syn på "at sætte en
> sikkerhedsordning ud af funktion".

Eller handicappede ... men problemet er jo at når tumperne i
Arbejdstilsynet er blevet gamle og forstående, så er det nogle nye
unge "tænk på børnene"-tumper, der sidder i Arbejdstilsynet.

Lars