Teste om $dbh fungerer
Fra : Morten P

Dato : 15-02-09 01:46

Jeg har et par dæmoner der starter med at åbne en forbindelse til MySQL
(DBI) og så venter de på en given handling indtræffer.

Men forbindelsen mellem Perl og MySQL når at time ud og så får man en fejl a
la "MySQL has gone away".

Det nytter ikke at teste om $dbh evalurerer til sand, for den er sand selvom
selve forbindelsen er defekt.

Kan man teste om den stadig fungerer på nogen måde inden man udfører det
ønskede kald?

Alternativt skal jeg lave en slags NOP ved med jævne mellemrum at læse fra
en tabel, men det er jo rodet...

Eller man skal udføre kaldet, parse retur værdien og genåbne hvis der står
"MySQL has gone away" men det virker også en smule "forkert" :)

Fra : Jesper Krogh

Dato : 15-02-09 08:27

I dk.edb.programmering.perl, skrev Morten P:
> [...]
> la "MySQL has gone away".
>
> Det nytter ikke at teste om $dbh evalurerer til sand, for den er sand selvom

$dbd->ping?

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Morten P

Dato : 15-02-09 13:03

"Jesper Krogh" <jesper@krogh.cc> wrote in message

> $dbd->ping?

Den får jeg ikke helt til at fungere [1]

Når jeg anvender den som nedenfor får jeg:

Uncaught error: dbih_getcom handle DBI::db=HASH(0x8b46eec) is not a DBI
handle (has no magic) at ...

Betjener jeg den forkert?

[1]

sub db_open
{
my $self = shift;

return if defined $self->{'dbh'} && $self->{'dbh'}->ping();

# open DB ...

$self->{'dbh'} = $dbh;
}