Lorte livsstilsomlægning
Fra : Ukendt

Dato : 11-02-09 22:04

Jeg håber at der er lidt liv i gruppen endnu...

Jeg er begyndt at spise sundt og røre mig meget mere og motionere jævnligt
fordi jeg skal af med 25-30 kg, men mit humør og livskvalitet er dalet i
takt med mit vægttab (har tabt 6-7 kg). Jeg er blevet møgsur og irriteret
over ingenting. Men jeg savner kraftedeme mit chokolade og chips og
flødesauce og burgere og pizza! Og æde til jeg revner. Kæft hvor er det
træls. Nu har jeg været i gang i 2 måneder og troede at trangen forsvandt,
men det gør den sgu ikke.
Jeg spiser cornflakes med sukker og mælk om morgenen, nogen gange
krydderboller med smør og marmelade. Til middag 3 halve rugbrød med pynt og
pålæg og derudover lidt gulerødder og frugt om formiddagen og eftermiddagen.
Aften er tit kylling og ris og kartofler og bearnaisesauce men også
hjemmelavede magre burgere og supper og flutes og kalkun osv. Og spiser
bolcher og Twix i løbet af dagen. Jeg sulter ikke, men har lyst til ædeflip.
Nogen der kan anbefale noget, andet end en hammer i hovedet?

Fra : CC

Dato : 11-02-09 23:58

"St. M." <nej> skrev i meddelelsen
> [...]
> ædeflip.
> Nogen der kan anbefale noget, andet end en hammer i hovedet?

Tillad dig selv for 20-30 kr slik én dag om ugen, og nul slik ugens øvrige
dage.
Når du er sliksulten, så spis frugt, nødder og rosiner.
Drik en masse vand, mindst 2 liter om dagen.
Drop pizzaen (der er nok kal. til dig for en hel dag, i bare en pizza)
Ingen sukker på cornflakes. Brug rosiner istedet.
Ingen hvidt brød (krydderboller), spis grovbrød/rugbrød, dette mætter bedre.

For mig ser det ud til, at du kun har en halv kur, fordi du spiser en masse
af det usunde.
Samtidig syntes jeg du fortjener ros fordi du under disse betingelser har
tabt 6-7 kg. Det viser, at du er på rette vej.

Du skal måske sætte dig et mere kortvarigt mål fx. "Jeg skal tabe mig 100g
om dagen"
Stil dig på vægten hver dag, på samme tidspunkt, så du har noget at
sammenligne med fx efter morgen toiletbesøg, noter vægten ind på et
kurveblad (så du kan se at kurven er faldende).
Du vil hurtigt kunne se tendensen. Du taber dig mere end 100g dagen efter du
har motioneret. Du taber dig mindre end 100g dagen efter du har spist slik.
Typisk vil du tabe dig ugens dage, og lidt mindre/slet ikke i week-enden.
Husk at spise dig mæt i sunde ting, og drik vand til, ellers tror kroppen,
at der er "hungersnød", og holder fast på fedtet.
Spiser du ordentligt osv, så tror kroppen, at det er "fede" år, og smider
fedtet og omdanner det til muskelmasse.

Fra : Carsten Riis

Dato : 12-02-09 10:18

CC skrev den 11-02-2009 23:57:

> Tillad dig selv for 20-30 kr slik én dag om ugen, og nul slik ugens
> øvrige dage.
> Når du er sliksulten, så spis frugt, nødder og rosiner.

Har du set kalorieindholdet på rosiner vs. vingummi?
De er næsten jævnbyrdige. Ligeså med nødder vs. chokolade.

Jeg vil foreslå at man hjemmefra forberede en tupperware-boks med
stænger af bladselleri, blommetomater og/eller agurkestænger (renset for
kernen i agurken med det der bløde snask).

> [...]
> Samtidig syntes jeg du fortjener ros fordi du under disse betingelser
> har tabt 6-7 kg. Det viser, at du er på rette vej.

Kunne ikke være mere enig.

> [...]
> sammenligne med fx efter morgen toiletbesøg, noter vægten ind på et
> kurveblad (så du kan se at kurven er faldende).

Har jeg gjort de sidste 2½ år...og jeg har opdaget, at vægten svinger
meget fra dag til dag. så de hundrede gram pr. dag er nok mere over
tid fx 3 kilo pr. 30 dage eller noget i den stil.

se min "tendens" på: http://www.de3faktorer.dk/artikler_billeder/vaegt.pdf

> [...]
> Spiser du ordentligt osv, så tror kroppen, at det er "fede" år, og
> smider fedtet og omdanner det til muskelmasse.

Nope, muskelmasse dannes ikke ved at spise sundt, men kun ved at motionere.
Antallet af muskler bliver for så vidt uforandet, men fordelingen fedt
vs. muskler kommer til musklernes fordel jo mere fedt man taber.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : CC

Dato : 13-02-09 06:13

"Carsten Riis" skrev i meddelelsen

> Har du set kalorieindholdet på rosiner vs. vingummi?
> De er næsten jævnbyrdige. Ligeså med nødder vs. chokolade.

Det kan gpdt være at kal. indholdet er lige stort i de 2 grupper, men det er
da mere sundt at spise frugt, nødder og rosiner - i forhold til vingummi,
chokolade etc.

> Jeg vil foreslå at man hjemmefra forberede en tupperware-boks med stænger
> af bladselleri, blommetomater og/eller agurkestænger (renset for kernen i
> agurken med det der bløde snask).
Vi er fuldstændig enig, om at overstående er det bedste, men det er "sku"
kedeligt, at åbne en tupperware, når man nu lige har brug for et stykke
"lade".
I øvrigt har jeg den holdning, at en ugentligt slikdag er en præmie, for alt
det gode man har præsteret i ugens løb.
Endvidere forsvinder lysten til dette slikmåltid, når kostomlægningen og
bla. motionen er godt igang - fordi trangen til søde sager mindskes. Du
motiverer dig selv til at droppe slikket, når vægten fortæller dig sandheden
efter indtagelse af slik.

> [...]
> meget fra dag til dag. så de hundrede gram pr. dag er nok mere over tid
> fx 3 kilo pr. 30 dage eller noget i den stil.

Flot kurve !

> [...]
> Antallet af muskler bliver for så vidt uforandet, men fordelingen fedt vs.
> muskler kommer til musklernes fordel jo mere fedt man taber.
Mit postulat forudsætter, at du samtidig motionerer.
Det er korrekt, at du ikke kan øge muskelmassen ved kostomlægning.

Fra : Thore Jensen

Dato : 14-02-09 00:02

CC skrev:
> [...]
IMHO en tåbelig idé, så kommer man aldrig af med sliktrangen..
Tag et æble, pære, appelsin eller en madarin i stedet. De er næsten
"gratis" og det fylder mere i maven og giver mæthedsfornemmelse og
dermed med til at holde forbrændingen igang..

Frugt ja (dog hold lidt igen med bananerne!, nødder og rosiner - NEJ!

Jeps - der er ALT for meget energi i alle sammen
> Det kan gpdt være at kal. indholdet er lige stort i de 2 grupper, men
> det er da mere sundt at spise frugt, nødder og rosiner - i forhold til
> vingummi, chokolade etc.

Det er "kun" sundt som i betydningen - fri for kunstige
tilsætningsstoffer, men det har intet med slankekost at gøre. Faktisk er
rosiner og nødder væsentlige elementer i nødrationer til bjergbestigere,
jægersoldater og andre med behov for et enormt energindtag!
Hvis man vil tabe sig er der ingen vej uden om at man indtage mindre
energi end man forbruger. og så er det i princippet ligegyldigt om man
henter energien fra bladselleri eller ved at gnave af en pakke palmin!
Og der er bare meget rigtigt energi i rosiner og nødder! Man kan istedet
søde med frugter f.eks. revne æbler, jordbær, pære, appelsin, madariner
eller spise dem når man har lyst til noget sødt..

Thore

Fra : CC

Dato : 14-02-09 00:36

"Thore Jensen" skrev i meddelelsen .....

Læs det hele og læg mærke til St. M's overskrift. Herefter kan du
kommenterer.
Du kan sku' da ikke sidde plukke enkelte del ud af en sætning og så sidde at
rakke ned.

Du ved jo lige så godt som jeg, at spiser du sundt og varieret, så har du
ikke en sød tand, og har derfor ikke brug for slik.
Lige nu gælder det da om at få St. M. til at blive på sin kur, og give ham
nogle gode råd til at komme videre.

I øvrigt spiser specielenheder i forsvaret ikke nødder og rosinere - det
vejer for meget - De spiser energibare og frysetørret mad.

Fra : Thore Jensen

Dato : 14-02-09 09:48

CC skrev:
> [...]
> kommenterer.
> Du kan sku' da ikke sidde plukke enkelte del ud af en sætning og så
Rakker ned mener jeg ikke at der kan være tale om, men jeg kommer med
konstruktive kommentarer på de enkelte elementer

Men det er måden man debatterer på her usenet. Det gør det noget nemmere
at følge med i debatten

> Du ved jo lige så godt som jeg, at spiser du sundt og varieret, så har
> du ikke en sød tand, og har derfor ikke brug for slik.
Vi kan nemt blive enige om at man generelt ikke har brug for slik. Men
jeg vil ikke give dig ret i at sliktrang er kædet sammen med livsstilen.
Jeg kender mange som spiser sund og varieret og er i topform, som har en
meget sød tand.

> Lige nu gælder det da om at få St. M. til at blive på sin kur, og give
> ham nogle gode råd til at komme videre.

Jeg er helt enig. Det var derfor jeg kom med mine råd, som styrker
vægttabet modsat dit forslag med rosiner og nødder. Det er netop
vægttabet som skal holde St. M. oppe og hvis det først udebliver eller
"går for langsaomt" så er det endnu sværere at bevare motivationen

> I øvrigt spiser specielenheder i forsvaret ikke nødder og rosinere - det
> vejer for meget - De spiser energibare og frysetørret mad.

Jeg ved ikke hvor du har din viden fra. Det er korrekt at frysetørret
mad og energibarer også er på menuen. Men der ryger også en del af de
såkaldte "krudtposer" som netop indeholder nødder og især M&M´s!
Prøv at sammenholde energiindholdet i M&M´s med energibarer

Thore

Fra : Carsten Riis

Dato : 12-02-09 09:59

St. M. skrev den 11-02-2009 22:04:
> Jeg håber at der er lidt liv i gruppen endnu...

jep jep

> Jeg er begyndt at spise sundt og røre mig meget mere og motionere jævnligt
> fordi jeg skal af med 25-30 kg,

har du gjort dig bevidst om den indsats der skal til?

Tre spørgsmål kan hjælpe dig til at afklare det:

Hvorfor vil du tabe dig 25-30 kilo?
(måske mere vigtigt: Hvad er konsekvensen ved at undlade vægttab på
25-30 kilo)

Hvordan har du tænkt dig at tabe 25-30 kilo?
(måske mere vigtigt: hvad har du ikke tænkt dig at gøre?)

Hvad er det egentlig du vil opnå ved tabet af 25-30 kilo?
(sagt på en anden måde: Hvilke drømme forventer du at gå i opfyldelse
hhv. hvad ændrer sig ikke særlig meget?)

> [...]
> over ingenting. Men jeg savner kraftedeme mit chokolade og chips og
> flødesauce og burgere og pizza! Og æde til jeg revner. Kæft hvor er det

Kan du fortælle lidt mere hvad du helt konkret savner ved

chokolade,
chips,
flødesovs,
burgere
pizza
og
at æde til du revner

Og nu til det svære:
Det du kommer frem til ved at beskrive savnet, hvordan konflikter hhv.
samarbejder det med svaret på hvorfor, hvordan og hvad spørgsmålene fra
før?

> Nu har jeg været i gang i 2 måneder og troede at trangen forsvandt,
> men det gør den sgu ikke.

Ofte hænger man tankemæssigt (og/eller følelsesmæssigt) stadig fast i de
gamle madvaner, hvorfor det er en helt naturlig konsekvens, at ens
tanker stadig kredser omkring disse vaner

> Jeg spiser cornflakes med sukker og mælk om morgenen, nogen gange
> krydderboller med smør og marmelade.

Temmelig mange kulhydrater i den morgenmad, hvis du spørger mig.
Og kostfibrene brillierer vist ved deres fravær.

Prøv at indarbejde flere proteiner i morgenmaden fx kan du med et par æg
faktisk holde sulten (og dermed den irritation du taler om) fra døren i
lidt længere tid.
fx kan du lave nogen æggemuffins (læs: æggekage i muffinforme) for et
par dage ad gangen og varme dem i mikrobølgeovnen, så sparer du lidt tid
om morgenen.

Et par kostfibre er også med til at holde maven igang i lidt længere
tid. Så det hvide brød (du kalder dem for krydderboller) bør nok skiftes
ud med noget mere fiberholdigt.
Og Cornflakes skifes ud til Havregryn.

Sukkeret? Hmmmm hvad gavn gør sukker? Overvej om nogen de kunstige
sødemidler fx PerfectStrø eller Hermestas' DrysLet kan overtage den søde
smag som sukkeret giver, men med langt færrere kalorier.
Disse sødeprodukter ser dyre ud i indkøb, men husk lige, at du faktisk
skal bruge meget mindre af dem end tilsvarende sukker, hvorfor prisen i
brug udjævner den høje indkøbspris.
Ofte har Fakta Hermesetas' DrysLet som her&nu-tilbud til små tyve kroner
og i brug holder det ligeså godt som 3-4 kilo sukker.

> Til middag 3 halve rugbrød med pynt og
> pålæg og derudover lidt gulerødder og frugt om formiddagen og eftermiddagen.

Det lyder ikke af meget for en voksen mand.

> Aften er tit kylling og ris og kartofler og bearnaisesauce

tit? jeg har godt set, at du også skriver noget om magre burgere,
supper og flutes, hvilket er en god begyndelse af variationen.

måske lidt mere variation.
Hvad med en god solid steak* og noget grovpasta, sammen med en ordentlig
portion græsk salat (agurk, tomater, et par oliven og noget feta,
krydret med noget miriam/oregano)?
*: uden fedtkant.

Eller 300 gram stegt Laks med en bagt kartoffel, hvor du har en lille
klat smør. Og igen en gang salat, hvor du har agurk og tomat som
hovedingredienser.

Ovenikøbet kan du tillade dig at blende ca. 100 gram frosne hindbær og
rører dem ned i 250gram FromageFrais, så har du lige pludselig en
hindbærsoftice til dessert.

I løbet af dagen husker du naturligvis, at drikke mindst 2 liter vand.

> men også
> hjemmelavede magre burgere og supper og flutes og kalkun osv.

Hvad putter du rundt om burgerne? Hvidt brød?
I de gode supermarkeder har de faktisk burgerboller i den grove
slags...stadig ikke decideret groft brød, men stadig bedre end det
hvide, som du finder i Netto og Fakta. Endnu bedre hvis du finder en af
Kohbergs eller Schulstads grove boller og bruger dem som burgerbolle.

Når nu vi er igang med det der brød.... hvad er det for nogen flutes?

> Og spiser
> bolcher og Twix i løbet af dagen.

wuuuusch siger blodsukkeret på sin rutschjetur både op og ned.....og gæt
lige hvem der bliver irriteret når blodsukkeret er lav, samt hvad dine
tanker kredser omkring

> Jeg sulter ikke, men har lyst til ædeflip.

Og her er så svaret.

> Nogen der kan anbefale noget, andet end en hammer i hovedet?

hermed forsøgt.

Lige en sidste bemærkning: Hvad laver du på motions-siden? (eller
skulle jeg helst ikke have spurgt til det?)

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Thore Jensen

Dato : 14-02-09 00:05

St. M. skrev:
> [...]
> bolcher og Twix i løbet af dagen. Jeg sulter ikke, men har lyst til ædeflip.
> Nogen der kan anbefale noget, andet end en hammer i hovedet?

Det lyder som at du ikke har fået styr på dit blodsukker i din diæt!
Du får for meget energi for få gange, så svinger dit blodsukker kraftigt
og du føler dig træt meget af tiden..

Thore

Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 14-02-09 13:33

St. M. <nej> skrev:
>Jeg håber at der er lidt liv i gruppen endnu...

> [...]

Drop cornfflakes skuuer og mælk om morgenen:
---tag kærnemælk med rugbrødsdrys uden ssukker

Krydderboller med smør og marmelade er bandlyst hvis du ønsker
at tabe blot 10 gram:
--- spis et par gulerødder

Kartofler og bearnaisesovs er bandlyst:
--- kog dig noget blomkål eller brokoli

Burger og flutes er bandlyst:
--- tag noget fedtfattigt rugbrød med fisk på

Bolcher og Twix er selvfølgelig også bandlyst:
---- tag en gulerod

Med venlig hilsen
Hans

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-02-09 17:56

> Krydderboller med smør og marmelade er bandlyst hvis du ønsker
> at tabe blot 10 gram:
> --- spis et par gulerødder

Men det er altså ikke et hit til morgenmad søndag morgen.

> [...]
>
> Burger og flutes er bandlyst:
> --- tag noget fedtfattigt rugbrød med fisk på
>
> Bolcher og Twix er selvfølgelig også bandlyst:

Problemet er at det er politisk korrekt, men ikke hjælper en hylende fis.
Det eneste, der sker, er at man til sidst skriger efter noget mad, og derfor
enten tager på igen, eller får "hyggespist" i et sådant omfang at man slet
ikke taber sig.

Store ændringer holder ikke og ofte hjælper kostændringer ikke ret meget
fordi kaloriebehovet er for lavt - der er ikke meget plads i et regnskab på
2.000 kalorier og slet ikke hvis det også skal indeholde 6*frugt og 6
måltider om dagen. Øvelsen er derfor først at få forbruget op på 3.000
kalorier, og så derfra arbejde sig ind på en kostplan, man kan leve med.

Mvh Maria