Batterioplader: Optimate 4
Fra : ScooterGrisen

Dato : 10-02-09 15:53

Nogen som har erfaring med batteriopladeren som hedder Optimate 4 ?
Kan det passer at den kun kan oplade batteriet til 12,6 volt ?

Fra : Søren Ottosen

Dato : 11-02-09 16:29

> Nogen som har erfaring med batteriopladeren som hedder Optimate 4 ?
> Kan det passer at den kun kan oplade batteriet til 12,6 volt ?

Nej det kan ikke passe, batteriet eller laderen er defekt.
Du skal op på ca 13,5v

Søren

Fra : ScooterGrisen

Dato : 11-02-09 12:19

13,5 volt hvor har du det fra ?
Jeg har aldrig læst om en 12 volt batteri type der skal have så mange
volt når det er fuldt opladt.

Så vidt jeg ved skal tradinionelle bly-syre batterier have 12,6 volt
og vedligeholdelsesfrie 13,0 eller 13,1 volt.

Eller du mener måske 13,5 volt under opladningen ?

Jeg mente efter opladningen og efter en hvile periode så batteriet er
faldet til sin rigtige spænding

Fra : Søren

Dato : 12-02-09 08:20

> [...]

>Eller du mener måske 13,5 volt under opladningen ?

>Jeg mente efter opladningen og efter en hvile periode så batteriet er

Under påladning skal du have 13,5 -13,7 v
Et fuldt opladt batteri har 12,7- 12,8 v

et batteri med 12,2 v har kun den halve kapacitet.

Søren

Fra : ScooterGrisen

Dato : 12-02-09 20:06

ok men det jeg egentligt ville vide var om min nye oplader kun kan
oplade mine batterier til 12,6 volt.

Fra : Søren Ottosen

Dato : 14-02-09 12:02

> ok men det jeg egentligt ville vide var om min nye oplader kun kan
> oplade mine batterier til 12,6 volt.

Jamen er det under opladning eller efter opladning du har 12,6v?

Søren

Fra : ScooterGrisen

Dato : 14-02-09 14:45

Det er efter opladningen.

Men batteriet kom op på 12,89 volt maksimum efter en hvileperiode men
det skulle jo gerne op på 13,1 volt som er fuldt opladt.
Det kan cføli være batteriet som er "skadet" og ikke kan lades helt op
men jeg opladede også et andet batteri hvor det var det samme.

I manualen står der at hvis batteriet har 12,6 eller over så er det
VERY GOOD ved et traditionelt batteri og der står at det er GOOD for
et vedligeholdelsesfrit batteri.

Jeg vil gerne op på 13,1 volt som skulle være 100% opladt.
Men opladeren er fuld automatisk, der er ingen knapper så den finder
selv ud af om den vil oplade mere eller ej.

Fra : Ole Pagh

Dato : 15-02-09 17:06

ScooterGrisen har bragt dette til os:

> Men batteriet kom op på 12,89 volt maksimum efter en hvileperiode men
> det skulle jo gerne op på 13,1 volt som er fuldt opladt.

Et almindelig blybatteri der efter opladning og en hvileperiode på
nogle timer, måler 12,65 - 12,75 V er fuldt opladet.

Det er ikke et entydigt bevis for at batteriet et OK, idet kan være
beskadiget af overladning, for dybt afladning eller almindelig ælde,
således at batteriet ikke kan levere nogen særlig strøm til f.eks.
startmotoren.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : ScooterGrisen

Dato : 16-02-09 11:53

Jeg skrev til tecmate som laver opladeren og de skriver tilbage at
hvis batteriet ikke blev opladt i butikken dengang jeg købte min
scooter så kan det ikke motage en 100% opladning og jeg tror det er
det som er sket.

Når man tager et nyt batteri ibrug som skal man oplade det lidt når
man har fyldt batterisyre på.