Turde du købe hund her?
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 11-02-09 20:14

Hej

I vores lokalaviser har der været lidt om en "kennel" som påstår at
være godkendt, men som har fået afslag på godkendelsen 31/10-08 og som
senest har solgt en syv år gammel tæve med falske papirer under
påstanden om at hun var to år. På deres hjemmeside står der:

"[Vi] har den holdning, at en hund ikke behøver have papirer eller
koste en formue for at være en god familiehund. Vores priser er derfor
lave, og vi kan derfor heller ikke sælge hvalpene med garanti, og vi
kan ikke garantere mod sygdomme. Hvis hvalpen mod forventning skulle
blive alvorligt syg indenfor en uge, tager vi den naturligvis tilbage
og man har mulighed for at vælge en anden."

Hundene er blandinger mellem deres golden retriever-han og deres tæver
af enten samojede eller gul labrador.

Når man tænker på en vis kattehandler, så har området her i
Gudenådalen godt nok ikke været for heldige.

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Hm

Dato : 11-02-09 20:35

Det værste er at de nok skal få solgt disse hvalpe.

Hanne/ som aldrig ville købe en blandings hvalp

Fra : Pwh

Dato : 11-02-09 21:08

Hm, skrev:
> Hanne/ som aldrig ville købe en blandings hvalp

Fordi du så ikke kan få stambog med ?.

/Jens (med to blandinger)

Fra : Hm

Dato : 11-02-09 21:25

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i en meddelelse

> Fordi du så ikke kan få stambog med ?.
>
> /Jens (med to blandinger)

Åh, de kan vel hurtig lave en hvis det skulle være

Jeg syntes der findes rigtig mange kønne blandingshunde, men jeg kan godt
lide en schæfer´s mentalitet, så derfor ville jeg ikke vælge en
blandingshund.

Jeg syntes for øvrigt heller ikke det er i orden, at man -bevist- laver
"blandingshunde".

Hanne/ som engang for længe siden har haft en lille puddel/ gravhunde
blanding

..

Fra : JB

Dato : 11-02-09 21:32

"Hm" <mishm8116@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> "blandingshunde".
>
> Hanne/ som engang for længe siden har haft en lille puddel/ gravhunde

Min første hund som voksen i 1970 var en blandingshund. Men siden var det
været DKK hunde. Og jeg har ikke haft hundefri perioder.

Hilsen
Jytte lykkelig ejer af 5 hunde

Fra : oz3bto

Dato : 12-02-09 08:14

"JB" <vingekattenfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Min første hund som voksen i 1970 var en blandingshund. Men siden var det
> været DKK hunde. Og jeg har ikke haft hundefri perioder.

Min erfaring siger at "ægte" hunde oftere får problemer med hofter øjne osv.
hvor blandingshundene sjælent får de problemer..

Hjemme har vi stortset altid haft blandings hunde.. En enkelt af de
racerene var/er med stamtavle(Den de gamle har nu)
Personligt er jeg total ligeglad om det er blanding eller ej... De bedste
hunde jeg har mødt gennem tiden har været blandinger og de værste har været
"ægte"

At man med vilje laver blandings hvalpe har jeg intet imod så længe det er
gode forældre der bliver brugt.. Bla. vores gamle lab blanding var far til
en del af sådanne kuld

Fra : Pwh

Dato : 12-02-09 09:46

oz3bto, skrev:

> Min erfaring siger at "ægte" hunde oftere får problemer med hofter
> øjne osv. hvor blandingshundene sjælent får de problemer..

Den påstand kan vist ikke underbygges rent statistisk.

> [...]
> Personligt er jeg total ligeglad om det er blanding eller ej... De
> bedste hunde jeg har mødt gennem tiden har været blandinger og de

Jeg har heller intet imod blandinger, har mødt (og har selv)
mange rigtigt lækre blandingshunde.
Men det er og bliver mere lotteri end med hunde hvor du kan
se stamtavlen, det skal man bare erkende.

> At man med vilje laver blandings hvalpe har jeg intet imod så længe
> det er gode forældre der bliver brugt.. Bla. vores gamle lab blanding
> var far til en del af sådanne kuld

Jeg synes på en eller anden måde at man på den måde
er med til at ødelægge det store arbejde som avlerne
lægger for dagen.
Med din indstilling ville man jo til sidst ikke have nogen
hunderacer, men blot hunde.

/Jens

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 04-03-09 12:41

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i meddelelsen
> [...]

> mange rigtigt lækre blandingshunde.
> Men det er og bliver mere lotteri end med hunde hvor du kan
> se stamtavlen, det skal man bare erkende.

Der var en udsendelse i tv om racehunde. Mange hunde har i løbet af de
sidste 100-150 år pådraget sig ganske alvorlige sygdomme pga. indavl, og
avlerne nægter at anerkende dette.

Hvad siger man til at købe en hund som har fået ændret skelettet så meget i
førnævnte periode, at hjernen er for stor til hovedet? Dette var bare en af
de ganske alovrlige sygdomme der blev nævnt.

Selv hunde med disse sygdomme blev kåret som f.eks. "best in show" på
udstillingen ....

--
Per

Fra : C.H

Dato : 12-02-09 13:42

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i en meddelelse

> Min erfaring siger at "ægte" hunde oftere får problemer med hofter øjne
> osv. hvor blandingshundene sjælent får de problemer..

Det eneste nogenlunde troværdige forskning der er lavet på dette område
viser, at det er hip som hap, om man køber en raceren hund (her nævnes ikke
stamtavle) eller en blandingshund.
Og rent genetisk set er det da også fuldstændig ulogisk, at en hunds
genetiske dispositioner skulle blive slettet af at den bliver parret med en
hund af anden race.

> [...]
> Personligt er jeg total ligeglad om det er blanding eller ej... De bedste
> hunde jeg har mødt gennem tiden har været blandinger og de værste har

Det er jo en god subjektiv oplevelse - jeg har oplevet det modsatte
Desværre kan vi ikke bruge disse oplevelser til en disse, når vi skal
vurdere det store billede.

> At man med vilje laver blandings hvalpe har jeg intet imod så længe det er
> gode forældre der bliver brugt.. Bla. vores gamle lab blanding var far til
> en del af sådanne kuld

Jeg er også glad for blandingshunde, men jeg er ikke glad for den måde 95%
bliver avlet på.
De fleste ignorerer nemlig fuldstændig arvelige sygdomme, fordi de tror på
den påstand, du selv har skrevet højere oppe - at blandingshunde er mindre
syge end racehunde.
Så man tjekker ikke for HD, AA, man øjenlyser ikke, tjekker ikke for patella
luxation og så videre.
Man aner med andre ord ikke, hvad det er, man laver.

Hvis man med blandingsavl var så grundig med forarbejdet som det kræves hos
de fleste racer hos DKK, så ville der ikke være meget at sætte en finger
på... Men sådan er det bare ikke, desværre.

Connie

Fra : Hm

Dato : 12-02-09 18:37

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> hos de fleste racer hos DKK, så ville der ikke være meget at sætte en
> finger på... Men sådan er det bare ikke, desværre.

Ret enig med dig Connie

Hanne

Fra : Hm

Dato : 12-02-09 18:45

> [...]

> gode forældre der bliver brugt.. Bla. vores gamle lab blanding var far til

En blanding hund ved du intet om hvad den har med af arvelige ting, der er
ingen der siger at fordi at din hund var sund og rask, at den ikke kan give
bl.a. HD m.v. til senere kuld, og med moderen er det jo det samme du ved jo
ikke hvad der ligger bagud.

Hvorfor skulle man dog lave blandingshunde, som man ikke ved hvordan de
falder ud, hverken her og nu og fremover.

Hanne/ som godt vil vide hvilke stærke og svage sider racen indeholder

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 12-02-09 18:52

"Hm" <mishm8116@gmail.com> writes:

> Hanne/ som godt vil vide hvilke stærke og svage sider racen indeholder

Det er også sådan jeg har det. Og så lige papirer på at begge forældre
er sunde og raske og tjekket for det der kan tjekkes for. Det er jo
ikke stamtavlepapiret der er vitig, men netop at man ved hvad man får.

Fra : Leyna

Dato : 16-02-09 08:52

On Thu, 12 Feb 2009 18:44:54 +0100, "Hm" <mishm8116@gmail.com> wrote:

>Hvorfor skulle man dog lave blandingshunde, som man ikke ved hvordan de
>falder ud, hverken her og nu og fremover.

For at få en Oy!

(Undskyld, kunne altså ikke dy mig!)
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 11-02-09 21:09

In news:uwsbwrdla.fsf@trinekc.dk,
Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> typed:

> Når man tænker på en vis kattehandler, så har området her i
> Gudenådalen godt nok ikke været for heldige.
>
> Mvh Trine

Uha da. Det er sådan en "kennel" der kan give mig gåsehud bare ved tanken.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Pwh

Dato : 11-02-09 21:07

Trine Kornum Christiansen, skrev:

> Hundene er blandinger mellem deres golden retriever-han og deres tæver
> af enten samojede eller gul labrador.

Utiltalende bevidst at producerer blandinger.
Lyder som en skrupelløs pengemaskine, jeg ville aldrig
handle sådan et sted.

/Jens

Fra : Benny Mortensen

Dato : 15-02-09 16:44

> [...]
> af enten samojede eller gul labrador.
>
> Når man tænker på en vis kattehandler, så har området her i
> Gudenådalen godt nok ikke været for heldige.

Tja, det ville jeg da godt turde... Selvfølgelig forudsat, jeg følte mig
sikker på,
at det var forældrehundene jeg så, og ikke bare hunde der kunne være det.
Selvfølgelig, ville jeg da gerne se, at forældrehundene, gennem længere tid
har passet deres vaccinationer... Så står hvalpen da ikke helt skidt rustet.

Så skulle det være mærkeligt, hvis hvalpen bliver syg en uge efter jeg har
hentet den.

M.V.H....Benny..